SR5004 of SR6004?

Gestart door TBorDoIt, januari 03, 2010, 15:52:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBorDoIt

Nieuw hier op het forum, want mijn nieuwe receiver (deze maand gaat hij komen :)) wordt een Marantz. Nu is alleen nog de vraag welke het gaat worden.....

Ik twijfel licht tussen de SR5004 en de SR6004.
Er zit een prijsverschil van €200,- tussen (SR5004 = €499 en den SR6004 = €699). Is de SR6004 de extra investering waard?

Even een situatieschets over wat ik ermee van plan ben:
Op het moment heb ik de KEF eitjes, icm met de Rel Quake subwoofer. De komende 3 jaar zal dit ook zo blijven en de kamer is nog 15m2 en zal niet gauw groter worden dan 30m2
In de toekomst (na ongeveer 3 jaar) zal ik denk ik een marantz versterker van deze lichting erbij aanschaffen voor stereo en zullen de KEF front-speakers vervangen worden door zuilen.

Zelf heb ik het extra vermogen van de SR6004 t.o.v. de SR5004 denk ik niet direct nodig, gezien de situatie. De extra functies (bluetooth + usb) zal ik hooguit 1 keer in het half jaar gebruiken. Wel is het mooi dat de SR6004 een extra HDMI ingang heeft, maarja.... er zitten er ookal 4 op mijn TV (samsung 40ub6000).

Heb ik het juist met het idee dat ik SR6004 eigenlijk niet nodig heb en €200,- in mijn zak kan houden? Weet iemand toevallig nog of deze receivers ergens goedkoper te krijgen zijn?

Stadium III

Heb je ze kwa specs naast elkaar vergeleken ?
En is het je dan de 200 euro extra waard?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TBorDoIt

Nogmaals de receivers vergeleken. De verschillen:

- 6004 heeft "High Grade Audio Components", 5004 niet kan iemand mij vertellen wat dit is?
- 6004 heeft bluetooth, 5004 niet leuke gimmick, kan mij niet voorstellen dat ik het veel ga gebruiken
- 6004 heeft 4 HDMI in en 2 uit, 5004 heeft 3 HDMI in en 1 uit de extra hdmi ingang is altijd handig, maar nog niet direct nodig
- 6004 heeft 3 digital in en 5004 heeft 2 digital in computer aansluiten + tv aansluiten, ik zou niet weten wat ik verder nog digitaal op de receiver zal aansluiten....
- 6004 heeft USB en 5004 niet wellicht handig, zal mp3 echter niet via mp3 speler maar via computer aansluiten waardoor de usb van de Marantz niet veel gebruik zal worden
- 6004 is 10 watt krachtiger dan de 5004 vermoedelijk niet nodig
- 6004 heeft afstandsbediening met LCD scherm Tsja.... leuk....., waarschijnlijk in de toekomst een Philips of Logitech universele afstandsbediening en dit pluspunt valt weer weg

Blijft over dat ik de 6004 een stuk mooier vind door het klepje, maar uiteindelijk komt het er op neer dat ik €200,- meer zou moeten neertellen voor opties waar ik niet direct het nut van inzie.. Mis ik verschillen tussen de 2 receivers?

Vlearmoes

Ik denk dat het eerste punt ook het meest van belang is; betere componenten gebruikt bij de bouw van 6004  :yes:

En net zoals je zegt; sommige opties komen niet direct van pas maar misschien later ?!
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

drees62

Ga er maar vanuit dat de SR 6004 in stereo (pure direct) een stukje beter klinkt. Als je veel CD's luistert is dit wel die meerprijs waard in mijn optiek. Dit blijft nl. het mooist in 2-kanaals stereo.

TBorDoIt

CiteerIk denk dat het eerste punt ook het meest van belang is; betere componenten gebruikt bij de bouw van 6004

En net zoals je zegt; sommige opties komen niet direct van pas maar misschien later ?!

Ah, het zijn dus "gewoon" betere componenten. De optie die nu nog direct van pas komt waar ik mij het meest zorgen om maak is het ontbreken van een 4e hdmi ingang, maarja...mijn tv heeft ookal 4 hdmi ingangen..... dan kan ik toch als ik toch een ingang tekort kom een blue ray speler via hdmi op mijn tv aansluiten en het geluid digitaal naar de receiver doorsturen? Kwalitatief gezien is dat niet heel veel minder denk ik, of heb ik dit niet juist?

CiteerGa er maar vanuit dat de SR 6004 in stereo (pure direct) een stukje beter klinkt. Als je veel CD's luistert is dit wel die meerprijs waard in mijn optiek. Dit blijft nl. het mooist in 2-kanaals stereo.

Muziek luister ik vooral mp3 via mijn computer, vooralsnog heb ik niet het geld om veel cd's te kopen. Dat de 6004 in stereo beter is dan de 5004 ben ik van plan op te vangen (mocht ik een betere stereo weergave willen) door een aparte marantz versterker te kopen voor stereo weergave. Over een jaar of 3 moet de PM6003 stereo versterker toch wel voor 200euro te koop zijn en ik vermoed dat die weer in stereo sterker zal zijn dan de SR6004.

Keuzes....keuzes..... ik neig naar de SR5004

Zijn er overigens mogelijkheden om een soort van externe hdmi kastjes op de SR5004 aan te sluiten (zonder kwaliteitsverlies) om het aantal hdmi ingangen uit te breiden?

Stadium III

Heel eerlijk gezegd zou het hier de SR 6004 ! worden

Maar verder kunnen de optie's eventueel gebruikt worden maar als je ze hebt kun je ze zeker gebruiken !

Dus jah bij mij gingen er 200 bij en de 6004 zou het worden
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Jeroen

#7
Je moet er ook rekening mee houden dat de PM6003 geen poweramp ingang heeft zoals de PM7003/8003 waardoor je altijd het volume aan moet passen.
Ik weet ook niet waarom Marantz deze keuze gemaakt heeft want het is een goede versterker, ik zou daarom ook voor de SR6004 gaan.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Phyt

Hallo allen,

Ik heb mij toch maar even geregistreerd omdat ik voor hetzelfde dillema sta.
Maar die prijs van een sr6004 waar haal je deze mag via prive bericht?
Want dan haal ik er gelijk een, in de hifi winkels bieden ze de 5004 voor 699 aan en de 6004 voor 999.
Ik wil er eerst een harman kardon hkts 11bq setje op aansluiten omdat er in die prijsklasse niks beters is. denk ik.

alvast bedankt voor de reply.

Stadium III

Waar je hem koopt is goed zoeken

Verder is de set van HK best wel goed
Neef van me heeft er 1 best wel over te spreken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TBorDoIt

Ik heb de knoop bijna doorgehakt in het voordeel van de 5004.... Op het moment heb ik de 6004 niet nodig (luister vooral mp3 etc. zie voorgaande posts) en op het moment dat ik de extra kwaliteit wel nodig heb/ wil hebben (over een jaar of 3 denk ik) is er voor rond de €200 vast wel een minimaal gelijkwaardige oplossing te vinden. Danwel een losse stereo versterker MET poweramp ingang (Jeroen, dank voor de reactie, dat wist ik nog niet!), danwel een andere oplossing. Op het moment steek ik de €200 liever in een blue-ray speler.

Ik geef mijzelf nog 1 dag om lekker te twijfelen en dan donderdag bestellen :)

Phyt

Je kan overigens ook op de 5004 de bluetooth module installeren.
alleen moet je deze los bij kopen mocht je daar intresse in hebben :).

birdy

Bij Correct:

SR5004 voor 599
SR6004 voor 799
DB7004 voor 599
Muziek moet je niet horen, maar moet je voelen!
Marantz PM-10, Marantz SA-11 S2,  Marantz ST-15, Marantz SR-6004, Marantz BD-7004, B&W 804 D3, B&W Nautilus HTM2,  B&W LM1, Panasonic Plasma TX-P42VT30E, Philips AF977

Phyt

@ birdy bedankt voor de info.
Wat ik me dan afvraag zijn dit nederlandse modellen, of geimporteerde uit buitenland?

Erg intressant die prijs van de 6004 dan, want die harman kardon set is ook vrij goedkoop bij correct.

nielsdiy

Citaat van: birdy op januari 06, 2010, 11:44:29
Bij Correct:

SR5004 voor 599
SR6004 voor 799
DB7004 voor 599

Gisteren een SR6004 aangeschaft bij Foka te Rotterdam: €699,-
Prijs staat niet op de site, vandaar deze ook niet terecht komt op bijvoorbeeld Kieskeurig.nl
Bovendien staat alle Marantz apparatuur in de fysieke winkel geprijsd volgens de landelijke adviesprijzen, maar wel met de vermelding om het personeel naar de 'speciale' prijs te vragen.

Helaas hadden ze de zilveren uitvoering niet meer op voorraad. Aanbetaling gedaan, half februari wordt-ie verwacht. Van de zwarte uitvoering hebben ze er nog enkele op voorraad.

(in)Correct.. tja, letterlijk bij mij om de hoek, maar ik betaal eerlijk gezegd liever meer voor iets, wat ik vervolgens te voet in Delfzijl of bij het 3 landenpunt op moet halen.  clown1