Ledjes in vintage marantz

Gestart door Ancana4, september 12, 2010, 17:05:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ancana4

wat vinden jullie van de lampjes in vintage marantz vervangen door ledjes
wie heeft daar ervaring mee.

Andre
Andre

vlas

dag Andre
ik heb een 4025 uitgerust met blauwe led's. dit werkt heel goed. je plaatst een gelijkrichter op de 8v en een weerstandje in serie en je hebt een mooi blauw licht;
de led's soldeer je op de lamphouders

Ancana4

zag dat ze het op deze site zonder diode deden de led is toch al een diode.
http://www.irebuildmarantz.com/leds/lamps.html

alleen nog even uitzoeken welke weerstand ik probeer er een paar
zet 2 leds in serie dan een weerstand van 68 of 120 Ohm kijken wat mooier is
ik heb ook de ledjes afgeslepen zoals op de site om ze diffuus te maken.
maar de marantz waarbij ik dit ga doen is nog niet binnen.

ga deze lekker uit elkaar halen het perkamentpapier vervangen en dan de ledjes
beetje expirimenteren op  goedkope 2216.
Andre

Ancana4

mmmmmmm

enkel ledjes met weerstandje geeft een trillerig licht je had gelijk
welk type diode gebruik je daar voor en plaats je die dan gewoon op beide polen en daarna de ledjes met weerstand.
Andre

Ancana4

Ledjes voorbereid
Andre

Ancana4

het resultaat
Andre

vlas

vermits alle lampjes parallel staan op de 8 v van de transformator plaats ik een gelijkrichterbrug direkt op de 8v wisselspanning.
Dan heb ik 8v gelijkspanning; nu een weerstand in serie met de pluspool voor alle led's.
je hebt max 6a 7 lampjes, dus 20ma x 7 is 140ma is een weerstand van 0,7 watt en een waarde van ongv 42ohm
je moet over blauwe led's ongv 3,2V hebben

Ancana4

ik heb witte ledjes gebruikt maar heb je voor mij dan een type nummer of zo welke gelijkrichtbrug jij gebruikt

als de blauwe zenderschaal ervoor zit zie je het flikkeren van de lampjes niet maar ik wil het wel perfekt hebben
Andre

vlas

hallo Andre

je gaat gewoon naar de winkel en vraagt een gelijkrichter die min 1A kan leveren en een spanning van 12V bv
De witte led's hebben wel een ander spanningsval dan de blauwe.

AndretK

Ik heb de lampjes vervangen maar de keur van het display is niet meer mooi blauw. Is er iemand die mij kan vertellen hoe het perkamentpapier kan worden vervangen (2220) en wat voor papier gebruikt kan worden. Ik kom verschillende kleuren blauw tegen en verschillende diktes.

Ancana4

ja kalkpapier een soort overtrekpapier is dat die heb je in verschillende diktes kost niet zoveel bij de betere papierwinkel te krijgen (teken en schilder benodigdheden) probeer welke dikte het mooiste resultaat geeft

ook heb je polyester papier is beter bestand tegen warmte ietsjes duurder losse velletjes hooguit 0.75 E cent
ik heb het gekocht bij harolds in rotterdam.
A4 velletjes zijn groot genoeg.

en oude papier voorzichtig los maken niet de laatste restjes proberen eraf te schrapen en niet lijmen anders verpest je het plastic gewoon papier er tegen en weer in elkaar zetten.

http://www.harolds.nl/
succes
Andre

Ancana4

oh ja gewoon wit papier lampjes geven beetje geel achtig licht
vergeeld papier
het plastic paneel is blauw.

geel+beetje geel+blauw word dus groen

Andre

Speeddragon

wat ik nu even niet snap:

-hoeveel volt ledjes moet je hebben?
-waarom moet er een weerstand tussen?

Ik heb op school altijd geleerd: Voltage moet kloppen, en de voedingsbron mag meer A leveren dan nodig maar niet minder (past zich aan).

Als ik het goed begrijp gebrruiken jullie de weerstandjes niet voor het voltage, maar voor het amperage?


Ancana4

ik heb op het net gezocht en vond deze link ik heb verder geen verstand van electronica
maar met vragen kom je ook ver.
ik ga de ledjes er weer uit halen het effect is op zich wel mooi maar niet orgineel
ik wil het graag orgineel houden

probeer liever ledjes met warmwit licht


wat ik gedaan heb vond ik op de volgende link

http://www.irebuildmarantz.com/leds/lamps.html
Andre