geluid verschil tusen speakers

Gestart door CBdicX, mei 29, 2023, 08:41:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op juni 15, 2023, 07:49:53Voor die 3 subs van je zou Directional Subwoofer, wat nu op de hogere Cinema serie zit, een mooie toevoeging zijn.....

Nee, hoor. Ik heb daarvan 1 in de TV set staan en de andere 2 in de set boven op de Accphase. 1 voor de monitoren (A) en 1 voor de vloerstaanders (B). Beide subs zijn anders afgesteld qua bijkomen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op juni 15, 2023, 08:37:04Nee, hoor. Ik heb daarvan 1 in de TV set staan en de andere 2 in de set boven op de Accphase. 1 voor de monitoren (A) en 1 voor de vloerstaanders (B). Beide subs zijn anders afgesteld qua bijkomen.

Oh, inderdaad, zo werkt het niet voor Directional subs.

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op juni 15, 2023, 08:52:15Oh, inderdaad, zo werkt het niet voor Directional subs.

Klopt. Maar het grappige is dat de Elac's daar wel wat van hebben. De woofers zitten boven en onderin en hebben op ca 3 cm een bodem- en een topplaat. Het geluid gaat er dus naar alle kanten opzij uit.

Woofers zijn mechanisch gekoppeld, push,push/pull,pull. Hierdoor trilt de kast zelf niet. Zeer goed werkend systeem.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

RHK

Ik heb een gepoorte en een gesloten sub draaien en ondervind in de weergave geen probleem. Mogelijk komt dat door de diagonaal opstelling tegenover elkaar.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#19
Citaat van: RHK op juni 15, 2023, 18:01:43Ik heb een gepoorte en een gesloten sub draaien en ondervind in de weergave geen probleem. Mogelijk komt dat door de diagonaal opstelling tegenover elkaar.

Ik heb er wat meer over gelezen op diverse forums, en het is echt onverstandig die 2 te mixen in 1 setup.
Hoe de subs staan heeft verder geen invloed, sub bass is ongevoelig voor plaatsing.
Ook of het front fire, down fire, poorten, passieve radiator, ect ect.
Heeft met de poort/radiator tuning te maken, daar waar de poorten zeg maar actief zijn zullen de poorten bepaalde frequenties uitdoven van de gesloten sub, of anders om.

Hier het bericht van SVS:

Ryan Wright:
We don't recommend mixing ported and sealed subwoofers in the same system. They will have very different phase responses (particularly near port tuning), and this can create partial cancellation at certain frequencies. So it's best to use the same model subwoofer for multiple subwoofer applications.

Er zullen altijd uitzonderingen zijn of toevals treffers waar dit wel goed werkt, of dat het "uitdoven" in een gebied zit wat minder opvalt.
En misschien dat antimode goed zijn werk doet en het minder laat opvallen ?

RHK

Ze kunnen schrijven wat ze willen, maar bij mij klinkt het gewoon goed.En ja, die Antimode, daar heb ik al voldoende over gepost, die is natuurlijk ook van invloed. Die heeft deze 2 subs samen ingemeten. Ik kan bepaalde frequenties bypassen of boosten, net wat de voorkeur is.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Emiel77

hmm weet niet..

veel meningen maar ik denk dan misschien anders :-D

wat is de voorkeur?? HT of audio
luister ruimte?? voor iedereen verschillend en van grote invloed

tips van expperts zijn leuk, maar bovenstaande vragen zijn ook dan weer van toepassing

theorieen zijn ook leuk en aardig, maar voor mij geldt 1 ding: klinkt het goed voor mijn beleving?? prima, niet druk om maken verder ook dan :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#22
Citaat van: Emiel77 op juni 15, 2023, 22:27:47hmm weet niet..

veel meningen maar ik denk dan misschien anders :-D

wat is de voorkeur?? HT of audio
luister ruimte?? voor iedereen verschillend en van grote invloed

tips van expperts zijn leuk, maar bovenstaande vragen zijn ook dan weer van toepassing

theorieen zijn ook leuk en aardig, maar voor mij geldt 1 ding: klinkt het goed voor mijn beleving?? prima, niet druk om maken verder ook dan :-D

Natuurlijk gaat het erom hoe het klinkt voor die gebruiker in die ruimte.

Maar als svs tegen mij zegt, niet mixen, neem ik dit wel aan voor waarheid van een van de grootste subwoofer leveranciers op deze bol....

Ik was opzoek naar iets(je) meer laag extensie dus de pb1000 kwam in beeld.
Maar denk dat die 3hz lager ook niet een wereld van verschil zal maken.

En als het dan toch werkt met mixen mag je zeer tevreden zijn, ik neem het risico niet, dus voor mij nu (volgende week) een 2e sb1000 pro  :-D

Kan dan ook meteen Directional Subwoofer proberen.........

CBdicX

Vermoed dat het wel duidelijk is waar die 2e SB1000 Pro komt te staan  :wink:  :-)