Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: marvin op februari 05, 2023, 10:31:52
4600?
4700 niet?

Heb het weg gehaald, het gaat om de 4800 en niet mijn 4700, ik raakte al opgewonden  :-(

Marvin


CBdicX

Citaat van: marvin op februari 05, 2023, 10:38:54
Ja die 4800 zal wel Dirac krijgen.

Ik hoor toch ook wisselende resultaten met Dirac van collega's die dat gebruiken.
Blijft toch ook wel persoonlijk.

Marvin

Ik heb me er niet echt in verdiept, het zit er toch niet op én ik ben niet van plan binnenkort iets nieuwers te kopen.
Ik ben momenteel echt tevreden, die 4700 is rijkelijk bedeeld, zeker ook met die eindversterking eraan hoor ik echt een dikke verbetering in stereo weergave.
Met surround valt dat me totaal niet op, maar dat was al dik in orde. 
Audyssey zal hier vast wel invloed op hebben.

CBdicX

Vermoed dat Audyssey het moeilijk gaat krijgen.
McIntosh gaat ook Dirac leveren op zijn receivers, en meer merken doen dit nu.
Audyssey blijft een beetje hangen met xt32.

Marvin

En dan is er ook nog een programma voor op PC.
Maar €200 vind ik best een bedrag voor een beetje meer inzicht en wellicht wat extra mogelijkheden.

CBdicX

#441
Heb een reactie ontvangen.
ik laat het maar in het Engels, dat is het duidelijkst, met vertalen kan er wat veranderen.

Mijn vraag:
Hi,
is it adviced to lower the frequentie range to say 300-500hz, no matter the kind of speakers used ?
Denon says keep it at fullrange......

Het antwoord:
It is not a fixed rule at all.
You obviously have the app, so why not try both and decide for yourself.
Those who believe on not to apply room correction above 300 Hz is likely because they believe in Dr. Toole's explanation.
To understand what he's talking about, it is best for you to read his book "Sound reproduction" yourself, or just read the following article, it probably cover 90% of what he had in the book on this topic:

Maximizing Loudspeaker Performance in Rooms (cieri.net)
http://www.cieri.net/Documenti/Altri%20marchi/Harman%20Group%20-%20Maximizing%20Loudspeaker%20Performance%20in%20Rooms%20(Floyd%20E.%20Toole).pdf

Keep in mind, with advance in technology, Dr. Tooler may not say exactly the same thing he did before if he is up to date with the latest development in RC, especially Dirac Live and Trinnov, and possibly others.
Most of what he covered in the book that are grounded in well understood theories will mostly still apply.

Een piep klein stukje uit het artikel:

Summing this up, it can be stated that there are two distinct domains in a listening room.
Below about 400-500 Hz the room dominates what we hear and, above that division, the
loudspeaker dominates.


Dus de correctie afkappen rond die 300-500hz lijkt dus een goede stap, dan wordt de kamer gecorrigeerd, de speakers niet.
Denk dat 2 presets maken de juiste weg is, 1 zonder deze correctie, dus fullrange, de ander met correctie op +/- 300kz en dan luisteren wat beter of prettiger klinkt.


Marvin

#442
Ja interessant hoor..!

Op zich geen steek verder, maar dat mag de pret niet drukken.  [emoji2957][emoji23]

Ik zet hem morgen ook op 500hz.
Dat kan nu niet, want ja...
Werk hè... [emoji16]
Neem ik straks eens die 24 bladzijdes door.

Marvin

Ik denk dat ik van deze man een aantal filmpjes heb bekeken.

RHK

Ik lees steeds mee met jullie bevindingen met deze app. Wel interessant. Als jullie denken dat het geluid echt is verbeterd t.o.v. de standaard Audyssey XT meting zonder gebruik van de app , dan ga ik denk ik daar ook eens mee aan de gang. Het blijft natuurlijk persoonlijke ervaring. Tot nu toe ben ik eigenlijk wel tevreden met mijn kamer akoestiek en de fijne herrie die uit mn installatie komt.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#445
Citaat van: RHK op februari 06, 2023, 07:15:51
Ik lees steeds mee met jullie bevindingen met deze app. Wel interessant. Als jullie denken dat het geluid echt is verbeterd t.o.v. de standaard Audyssey XT meting zonder gebruik van de app , dan ga ik denk ik daar ook eens mee aan de gang. Het blijft natuurlijk persoonlijke ervaring. Tot nu toe ben ik eigenlijk wel tevreden met mijn kamer akoestiek en de fijne herrie die uit mn installatie komt.  :-D

Ik vind de meerwaarde al dat de BBC dip weg te halen is.
De FR ga ik snel proberen en testen tov fullrange.
En ach, het is maar 2 tientje en een hoop plezier...... :-D

CBdicX

#446
Citaat van: marvin op februari 06, 2023, 00:39:51
Ja interessant hoor..!

Op zich geen steek verder, maar dat mag de pret niet drukken.  [emoji2957][emoji23]

Ik zet hem morgen ook op 500hz.
Dat kan nu niet, want ja...
Werk hè... [emoji16]
Neem ik straks eens die 24 bladzijdes door.

Als je naar de fullrange curve kijkt zie je dat die begint af te vlakken bij 300 Hz, er zit dus wel waarheid in deze theorie.
Of het dan daadwerkelijk beter zal klinken dan fullrange zal iemand zelf moeten beoordelen.
D&M zegt gewoon op fullrange houden juist vanwege de kamer reflecties boven de 300 Hz.

https://support.denon.com/app/answers/detail/a_id/36/~/audyssey-multeq-xt-correction-beyond-300-hz
violent1

Denk dat het beste is, gewoon luisteren wat het beste klinkt en alle theorien laten voor wat het is  :wink:

Marvin

Ik ben er niet aan toegekomen.
Straks nog even een nachtdienstje, morgen nieuwe kans. [emoji16]

CBdicX

Citaat van: marvin op februari 06, 2023, 18:26:51
Ik ben er niet aan toegekomen.
Straks nog even een nachtdienstje, morgen nieuwe kans. [emoji16]

Ik moet eerst nog een basis 11.2 setup doen met 8 plaatsen.
Ook krijg ik een andere nieuwe Center die de q650c gaat vervangen, een R2C.

Moet dus nog even wat doen want de Center is ook meteen de TV standaard, en die is 77 inch dus niet 123 op zijn plek........

Marvin

Citaat van: marvin op februari 06, 2023, 18:26:51
Ik ben er niet aan toegekomen.
Straks nog even een nachtdienstje, morgen nieuwe kans. [emoji16]
Weer geen tijd gehad, zal van het weekend worden.
Vrijdag eerst nog eens zo'n Marantz versterker ophalen.  [emoji23][emoji41]