"Muziek maakt emotie en emotie maakt muziek"

Gestart door Rob46, augustus 26, 2012, 18:10:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Het is alweer 2 jaar geleden dat ik met audiofiele oren naar muziek aan het luisteren ben. Ik ben altijd al, vanaf mijn middelbare schoolperiode, 'besmet' geweest met 'het' virus  :angel:. Na een rustperiode gaat het toch weer kriebelen en klinkt  een cd in de Bose 123 toch 'beneden de maat'.

In mijn audiofiele verleden heeft Marantz altijd al een plek gehad. Van instapcomponenten tot de High End manie. Mijn laatste set was een Marantz 11 S 1 versterker en (sa)cd speler, met mooi klinkende o.a. (subjectief) B&W 501 luidsprekers, Monster interlinks en 'The Green Line' luidsprekerkabels van Translator.

In het nu en met beperkt budget heb ik onze mooie hobby opgepakt. Tja, ik ben weer eens bij Marantz uitgekomen notworthy. De SACD 7003, de PM 7004 versterker en NAIM Allea luidsprekers. Laatstgenoemde zijn niet nieuw maar gekocht van een andere audiofiel die gestopt was met zijn hobby. Het zijn bijzondere weergevers. Er is niet veel over bekend, maar het zijn prima luidsprekers (€3.200 set in 2006).
Ik ben overigens gestart met de PM 6003 versterker, maar omdat de NAIM weergevers zoveel stroom vragen, zag ik mij genoodzaakt om een stapje hoger te gaan. Vandaar de PM 7004. Ik bemerkte gelijk meer 'punch' en detaillering van de instrumenten links en rechts. Ook de zang en percussie werd vele malen strakker neergezet.
Als interlink gebruik ik de Monster Reference. De luidsprekerkabels zijn van NAIM. De aansluitpolen achter op de luidspreker zijn stekkers die NAIM zelf maakt. De kabels lijken wel staalkabels, pffff wat stug materiaal zeg. Met hangen en wurgen heb ik er Monster pluggen op kunnen maken voor achter in de PM 7004.
Voor een stukje 'schone stroom' gebruik ik een Monster Power Centre HTS 2600.

Ik ben nog aan het experimenteren voor wat betreft de opstelling en akoestiek. Ik zal jullie later, indien gewenst, een verslag over een luistersessie posten.

Enfin, leuk om deel uit te maken van dit forum met al die enthousiaste audiofielen. Er is genoeg te lezen en er staat veel informatie op over luisterervaringen met en van de diverse Marantz componenten.

Zo, nu met foto's beste Marantz fanaten.......

Kleine toelichting:

Ik heb in een gesloten kast (met ventilatie/en minder last van stof  hello?!) 4 aparte secties. Rechtsboven het tv/video gedeelte, rechtsonder de powersectie welke ondersteund wordt met de Monster HTS 2600, linksboven de Marantz SACD speler en linksonder de Marantz PM 7004. Het audiogedeelte echt separaat en los van elkaar geplaatst.




De eigenaardige/eigenwijze aansluitingen van NAIM

De basunit staat 'los' van de rest. Met drie korte spikes is er een ontkoppeling met de klankkast.
Recht daaronder zit een inwendige 'baspoort'. Onder de tweeter.

De HTS 2600 zorgt voor een 'clean' en stabiele stroomtoevoer naar alle componenten.

Update:
18 september 2012

De Naim luidsprekers heb ik nu 15 cm van de muur geplaatst. Na langdurig zoeken op het internet, kwam ik een recentie tegen die mij naar een 'oud' artikel van NAIM linkte waarin NAIM pretendeert dat de ALLAE per definitie uitstekende eigenschappen hebben als deze wat dichter bij een muur/wand staan opgesteld. En.....dat kan ik alleen maar onderschrijven! WOW, heftig verschil zeg maar. Meer detail, het laag gecontroleerd en een 'breder' klankbeeld.

Update 10 november 2012
Is de Musical Fidelity M1 DAC een partner voor de Marantz SACD 7003? Ik heb de Musical Fidelity op proef. Een eerste indruk is positief. Hoorbaar in de mij bekende referentie cd's een betere plaatsing van de verschillende instrumenten links en rechts. Verder nog te pril om te kunnen beoordelen of dit nu echt een upgrade is. Ik houd jullie op de hoogte!

UpDate september 2013
Na een leuke en leerzame luisterdag bij Cornelis (Cor), waar ik met veel bewondering zijn Harbets heb beluisterd, is mijn visie ten opzichte van monitor luidsprekers drastisch gewijzigd. Vorige week zag ik in Amersfoort een set Sonus Faber Signums te koop staan, en voor een prima prijs. Jullie raden het al, Robbie heeft de stoute schoenen aangetrokken en dit paartje maar gelijk opgehaald.

Thuis natuurlijk gelijk aangesloten en.........prima sound! Kan niets anders er van maken. Deze speakers weten een breed, mooie soundstage neer te zetten met gedetailleerd hoog en een mooi laag, een laagweergave waarvoor een sub echt niet nodig is. De Sonus Fabers staan 104cm van de muur en recht naar de luisterpositie toe. Alsof er mega vloerstaanders staan te spelen. Het blijft echt bijzonder om dit te ervaren.

Ik heb wel een kleine wijziging in mijn kabelmanagement doorgevoerd: de Kimber4TC luidsprekerkabels heb ik er wel afgehaald. Daarvoor in de plaats gewoon een vette koperkabel van de rol! Dit gaf meer balans in het laag, midden en hoog. De Kimbers waren net even to much.

En al het lekkers wat de Sonus Fabers van de Duson A10 krijgen vinden de Italianen prima smaken, de match lijkt goed. Enfin, de komende dagen maar even luisteren.

cz79

Klinkt als een leuke set, nu nog wat foto's om af te trappen en dan zijn we hier helemaal blij

xander32

Welcome, altijd goed nieuwe enthousiaste forumleden :yes:.
Enne; plaatjes bij de praatjes :wink:.

bramdg

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

cz79

Gelukt zie ik! Ziet er mooi uit zo en Marantz blijft mooie apparatuur om te zien en te horen

JohnWx

Welkom hier

Mooie speakers heb ze ook gehad een maandje toen ze net uitwaren op proef van de importeur in 2002
Vreemd dat ze het niet goed deden met een pm6003 zelf gaven ze op 2x40/50 watt meer als voldoende, is NAIM zo wie zo niet van het vermogen

Ja met die die aansluitingen blijven ze lekker eigenwijs  :lol:


Veel luister plezier
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Als je ooit een keer hulp nodig hebt dan is Amersfoort voor mij om de hoek (van werk dan...), als je gaat schuiven en spelen met de luidsprekeropstelling dan is het wel zo prettig als er een paar extra handen bij aanwezig zijn zodat jij kan blijven zitten en luisteren

JohnWx

Citaat van: cz79 op augustus 26, 2012, 18:53:11
Als je ooit een keer hulp nodig hebt dan is Amersfoort voor mij om de hoek (van werk dan...), als je gaat schuiven en spelen met de luidsprekeropstelling dan is het wel zo prettig als er een paar extra handen bij aanwezig zijn zodat jij kan blijven zitten en luisteren

ooohhh komt je neef dan  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Die rol neem ik dan over snap je?

Erg gemakkelijk voor iemand om te bijven zitten terwijl je de luidsprekers positioneert

Marantz 81

Leuk verhaal over je audio verleden , mooie set hoor  :yes:

Zelf heb ik PM7001 en SA7001KI , daarna PM15S1 en SA11S1 gehad  dat is een behoorlijk verschil  notworthy

Maar die 7001 set was ook al goed genoeg eigenlijk  byebye

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op augustus 26, 2012, 21:03:54
Leuk verhaal over je audio verleden , mooie set hoor  :yes:

Zelf heb ik PM7001 en SA7001KI , daarna PM15S1 en SA11S1 gehad  dat is een behoorlijk verschil  notworthy

Maar die 7001 set was ook al goed genoeg eigenlijk  byebye

herhaal die laatste zin schrijf hem op een tegel en plak hem op de plee :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

Welkom hier op  notworthy forum.

Nice setje hoor.

Je kunt hier een heleboel foto's plaatsen hoor.

klik onder de bijlage op "meer bijlagen". (max vier)

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79


jowa

Welkom op het forum  hello.
Gave set zo met die NAIM luidsprekers  :yes:.

Cornelis1921

#14
 hello hello hello hello hello
Rob, van harte welkom op dit forum en... doe je best want: Ze zijn hier gek op plaatjes!!! :-D
byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *