De set van Neoguri (Joost)

Gestart door neoguri, januari 31, 2012, 13:24:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

neoguri

Hallo leden. Het werd tijd om maar wat te posten :) Ik geloof dat het een lang verhaal gaat worden dus vooral niet lezen als je daar geen zin in hebt :wink:

Ik ben een beetje bezig geweest met audio hier in huis de laatste maand. De budgetten zijn beperkt maar desalniettemin heb ik een hoop aangekocht of vervangen en daar wilde ik jullie deelgenoot van maken.

Beneden is de PM4001 verkocht en vervangen door een NR1501 waar ik heel blij mee ben. Die is de spin in het web geworden. Het web bestaat uit: 37" Philips 37PFL7605, MacMini Core2Duo 2.0 Ghz, Coolstream HD1 satelliet ontvanger, Sony BDP-S370 en DJ mengpaneel met een Technics SL-1210 Mk2 met een 'standaard' Technics element. Oh ja, er is ook nog een Apple Airport Express met Airplay functie verbonden met een optische kabel. Alle andere kabels zijn van het niveau 'dropveter'  :-o

Wat ik vandaag wil laten zien is wat op mijn kantoor staat. Ik werk veel thuis en pas een maand geleden besefte ik dat dit dé plek is waar ik verreweg het meeste muziek luister en dat ik daar eens werk van moest maken. Ik had in de schuur nog een PM80 staan met een probleem en door deze forums te lezen kreeg ik het vermoeden dat alleen de voorstroomversterker vervangen hoefde te worden en dat het absoluut de moeite waard was! Dat is gebeurd en de Marantz kreeg een plek in de kast naast mijn buro samen met de Technics SL-1200MK2 die ook nog in de schuur stond sinds de verhuizing twee jaar geleden. (Wat een schande eigenlijk hè? ;) )

Nu moet ik vertellen dat ik alleen vinyl koop qua fysieke muziekdrager. Ik zal gemiddeld wel tien platen per maand kopen, gok ik, en groeit mijn digitale bibliotheek met +/- 2000 tracks per jaar (half legaal, half 'geleend'). Er is wel eens een reden om een CD te kopen maar dat is zeer uitzonderlijk. Toch heb ik nog wel een stuk of honderd CDs die ik nooit weg zal doen en die ik nu ook niet luisterde. Dus toen in tegen een leuk geprijsde CD5003 aanliep op marktplaats, sloeg ik mijn slag.

Maar omdat ik veel vinyl draai was het al meer dan hoog tijd om eens een écht element te kopen. Denon elementen worden consequent genoemd als goede match voor de 1200s dus het budget bepaalde dat het een DL-110 werd. Ik had wel iets meer uit willen geven voor een DL-160 maar die is echt niet meer te krijgen. Ik heb inmiddels een Sumiko HS-12 headshell besteld voor een net iets betere match.

Eigenlijk had ik ook de intentie om de PM80 te vervangen door een marktplaats PM 5003. Netto zou het me niets kosten en esthetisch is het dan een stuk mooier. Maar ik kreeg een beetje het gevoel, lezende op het net en pratende met iemand van Hifi Corner in Groningen, dat ik dat niet moet doen. Ik sta open voor suggesties daaromtrent :)

Toen ik de CD5003 ging halen, benadrukte de verkoper nog dat je eigenlijk een goede interlink moet gebruiken. Hij had voor twee tientjes een Audioquest Copperhead (1m) liggen dus die zit nu er tussen.

Qua boxen had ik alleen een paar Beovox X25 liggen in dezelfde schuur. Dit waren set-boxen die los verkocht werden meer dan twintig jaar geleden en die ik al vroege tiener voor mijn verjaardag kreeg. Ik wist dat dit een belachelijk zwakke schakel werd tov de rest. Maar eerst... Tot nu toe luisterde ik op kantoor alleen muziek vanaf mijn MacBook met matige LaCie speakers. Maar om echt te genieten wist ik dat er een DAC moest komen. Ik heb een zwak voor de looks van Cambridge Audio en de meerdere ingangen van de DacMagic sprak me aan. Toen er een tweedehands gemodificeerde (level 2) beschikbaar kwam heb ik deze een beetje impulsief gekocht. Maar wat een enorme goed idee, al zeg ik het zelf! Muziek uit de Mac klinkt nu zo zuiver dat platen er een beetje matig vanaf komen. Ik hoop dat het indraaien van de naald gaat helpen.

Ondertussen had ik nog steeds de zwakke boxen. Wetende dat de boxen op de brede vensterbank kwamen te staan, ik hooguit €200 ex BTW wilde uitgeven en dat ik naar Engeland zou gaan voor een lang weekend heb ik gekozen om een setje Q Acoustics 2020i in white gloss te reserveren. Die heb ik sinds gisterenavond staan, verbonden met 2x 4m Chord Company Carnival SilverScreen. Geen bi-wiring want het budget voor deze kantoorset was stiekem al behoorlijk omhoog gekropen.

(Even een tussendoortje: het lijkt erop dat speakers in Nederland en Engeland nominaal even duur zijn dwz €200 hier is £200 daar. Maar... in Nederland zijn speakers per stuk geprijsd (waarom?!) en in Engeland betaal je dat per paar :roll: )

Ik moest de set het nog wel even afmaken dus in Engeland heb ik ook gehaald een QED Performance Digital interlink voor tussen de CD5003 en de DacMagic en voor het analoge stuk van de DAC naar de PM 80 zit nu een setje QED Performance 2. Overigens zit de DAC nu op de CD-ingang want van PM 80 omdat die verguld is en bv de AUX ingang niet.

Dus... het is een beetje een ratjetoe en het is nog té vers om echt een weloverwogen review te geven. Daarnaast heb ik totaal geen hifi-luisterervaring. Ik heb altijd enorm veel muziek geluisterd en waar ik dat op luisterde was totaal secundair. Ik realiseerde me vooral dat een half jaar rustig aan doen qua aankopen (dat wordt móéílijk) een vergelijkbaar bedrag is al wat ik nu heb uitgegeven en hier ga ik voorlopig veel plezier van hebben. Nu maar hopen dat al dit gelees en geschrijf over hifi (en Marantz) me niet een slachtoffer maakt van de onrust om telkens op zoek te gaan naar iets nieuws/beters/mooiers/etc :)

Dank je voor het lezen en als je het leuk vind om te reageren (of een menig te geven, ik ben dol op meningen) dan kan dat natuurlijk. Ik sluit af met foto's van de 'kantoorset', beneden komt er een ander keer.




Niber

Leuk verhaal en mooie set.

Welkom hier!!

Zelf heb ik ook een cd5003, wel in combinatie met de pm5003. Bevalt me prima, maar jij hebt er goed aan gedaan de pm80 te houden. Die is toch echt wat klasses hoger!!!
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Cornelis1921

 hello Joost, welkom hier. Leuk verhaal indeed. Niber heeft gelijk: pm80 is gewoon een betere versterker. Opdat wij nog veel van lezen én zien. Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

neoguri

#3
Dank je voor de reacties :)

Toen de PM 80 problemen ging vertonen ben ik naar een bekende hifi winkel in Zwolle geweest. Ik weet niet meer precies hoeveel zij vroegen om te repareren maar het was veel. Ik dacht toen: een paar tientjes meer en ik heb een gloednieuwe Marantz versterker. Ik heb toen een PM4001 gekocht en de de 80 ging op zolder. Pas toen ik hier ging lezen een paar maanden geleden begon het me te dagen dat dat misschien zonde was. Inmiddels had ik al besloten de 4001 te verkopen omdat ik een A/V Receiver wilde. Niet om de surround maar om de functionaliteiten van tussen de videobronnen schakelen en het geluid (alleen 2.0) toch over boxen. Tevens heeft de NR1501 twee optische ingangen zodat de Airport Express en MacMini digitaal aangesloten kunnen worden.

Hier een foto van de set beneden (deurtjes eraf, fotomontage dus ziet er op plekjes gek uit):

Met van links naar rechts: Technics SL1210 met (nu nog) een standaard Technics element, een Gemini EX-26 mixer die eens vervangen moet worden door een phono stage want er wordt niets meer gemixt, de Marantz NR1501, Sony BDP-S370, Apple MacMini, Coolstream HD-1 en een Wii. In het kistje onder de mixer zit een Airport Express en een goedkoop 10/100 switch die de TV, Coolstream en Blu-ray van internet voorziet. Alle stroom en adapter zitten een verdieping lager in de kast.

En de boxen beneden zijn niet bijzonder, twee JBL XL 300. Daarom merkte ik niet veel achteruitgang van de PM 80 naar de PM4001 :) Op zich zijn ze niet slecht maar er is ruimte voor verbetering. Ik heb laatst de speakerkabel vervangen: doe-het-zelf-zaak-draad werd Chord Carnival Classic en ik heb wel het gevoel dat er wat laag bij is gekomen.


Genoeg ruimte voor verbetering maar ja, jong gezin en huis waar nog het een en ander aan moet gebeuren dus de budgetten zijn beperkt hè  :-)

neoguri

En nog een foto voor de mooi, Denon DL-110 op het geel vinyl van Peaking Lights. Over een weekje of wat komt een Sumiko HS12 headshell.

WilliamB

Hallo Joost, erg mooie foto`s ziet er allemaal netjes uit. notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

MauZ

Hi Joost,

Very nice !

Welkom.. :wink:

MauZ
*Panasonic TX-P50GT50E*Marantz SR5004*Marantz CD5005*TAGA Platinum V.2 F-100*TAGA Platinum V.2 C-40PR*TAGA Platinum V.2 S-40*Norstone Stylum 3*TAGA DA-300 DAC*JIB HF-004 LS cables en W&M LS (center/surrounds*JIB HC 011 Interlink*Logitech Squeezbox Touch*

JohnWx

Citaat van: neoguri op februari 03, 2012, 11:46:22
En nog een foto voor de mooi, Denon DL-110 op het geel vinyl van Peaking Lights. Over een weekje of wat komt een Sumiko HS12 headshell.


mooi element net zoals een Dl-160 snap niet dat ze die niet meer maken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

neoguri

#8
Citaat van: John Wx op februari 03, 2012, 14:06:32zoals een Dl-160 snap niet dat ze die niet meer maken

Bizar inderdaad. Consequent komt de DL-160 terug als een prachtige match met een SL1200 maar ja, daar kwam ik een jaartje of wat te laat achter  frusty

Maar is de productie van de DL-110 nou ook gestopt? Ik ben er nog niet helemaal uit. Want ik wil nog graag een tweede 'goede' element want twee platenspelers. Ik twijfel of ik nog een DL-110 moet kopen of juist iets heel anders zoals een Ortofon 2m Red (of Blue mits een scherpe prijs) zodat ik kan switchen. Makkelijke genoeg op deze decks.

Edit: ik schreef hierboven dat ik hoopte dat de naald beter zou klinken na indraaien omdat het matig was tov mac/Dac singaal maar dat was een foutje van mijn kant: de PM 80 stond op MC ipv MM. Nu klinken ze beide goed en vanaf plaat nog net iets mooier want tikje warmer en voller. Blijft leuk om te schakelen en te luisteren/zoeken naar verschillen :)

xander32

#9
Welcome maar geen foto`s hier, xie alleen rode kruisjes ...

Edit: de foto`s zijn daar - m`n lappie heeft z`n beste tijd gehad :x. Ziet er goed uit bij jou :yes:.

Cornelis1921

Citaat van: wbrands op februari 03, 2012, 12:55:15
Hallo Joost, erg mooie foto`s ziet er allemaal netjes uit. notworthy
:yes: Ja Joost, gezien de omstandigheden toch allemaal erg leuk zo'n hobby. Technics :kwijl: NR, ook een erg goeie. Zelfs de speakers,: dikke +. Overige, heb ik niet zoveel persoonlijke ervaring mee. Joost, heel veel plezier en upgraden mag, moet niet... tenzij. Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

neoguri

Nu de PM 80 weer eens maandje aanstaat hoor is dat er wat meer problemen zijn dan alleen de voorstroomversterker :( Het grootste probleem is dat er iets mis is met de phono-ingang die ik juist veel gebruik. Eén kanaal is soms wel, soms niet, zwaar vervormd  :cry: Daarom een afspraak met HAL gemaakt voor een algehele revisie. Kost wel iets maar dan heb ik iets terug wat jaren vooruit kan. Ik ben heel benieuwd hoe het geluid anders klinkt bij terugkomst.

Via MP heb ik wel iets anders gevonden 'voor tijdelijk' want ik wil/kan inmiddels niet meer zonder deze set op kantoor 8-) En er komt nog een upgradeje van MP voor beneden. Over beide zaken later meer...

Cornelis1921

  :-( Jammer Joost, dat pm80 zodanige gebreken vertoond dat hij uit logeren moet.
Wat heb je voor moois op MP opgeduikeld?
Mijn spulletjes gaan (pm7200, sa8400 & st4000), als de goden het toestaan, in mei of juni naar HAL. Ik hoop dan dat HAL een leenversterker heeft, for the time being. Wat betreft de st4000 moet ik nog een afspraak maken, zal wel lukken denk ik.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

neoguri

Ach, volgens mij is logeren bij HAL voor de apparatuur geen straf. Voor mij daarentegen...

Dus maar iets leuks gekocht. Ik had er nog nooit eerder van gehoord maar uit de advertentie was het duidelijk dat de verkoper een liefhebber was en de prijs was leuk genoeg om te proberen dus heb ik een Music Fidelity B1 versterker overgenomen. Als de PM-80 tergugkomt mogen ze het met elkaar uitvechten wie mag blijven :evil:

Bij de verkoper eerst geluisterd. Ik ben nog wel zo onervaren dat ik zelf niets meegenomen had om te luisteren frusty maar tot mijn vreugde had een CDtje van Sufjan Stevens die ik érg leuk vind (All Good Naysayers geluisterd) en dat klonk werkelijk fantastisch. Zoals de verkoper ook vertelde: dit is niet persé een neutrale versterker want iets warm maar dat vind ik zelf prima. Bassen zijn overtuigend, hoge tonen duidelijk en vriendelijk. Voor puur elektronisch muziek is het misschien niet strak en diep genoeg maar ik zit nu wat oude Acid te luisteren en dat klinkt heel lekker :)

Wat wel onhandig is aan de B1 – en dat lees ik ook terug – is dat het piek vermogen snel bereikt wordt op de volumeknop; veel verder dan 'elf uur' durf ik niet te gaan...

En tevens heb ik een Cambridge Audio 540P phono versterker gekocht voor 'beneden' maar die wil ik eerst hier was aan de tand voelen :)

En omdat een foto soms meer zeggen dan woorden:

JohnWx

Citaat van: neoguri op februari 13, 2012, 15:16:20
Ach, volgens mij is logeren bij HAL voor de apparatuur geen straf. Voor mij daarentegen...

Dus maar iets leuks gekocht. Ik had er nog nooit eerder van gehoord maar uit de advertentie was het duidelijk dat de verkoper een liefhebber was en de prijs was leuk genoeg om te proberen dus heb ik een Music Fidelity B1 versterker overgenomen. Als de PM-80 tergugkomt mogen ze het met elkaar uitvechten wie mag blijven :evil:

Bij de verkoper eerst geluisterd. Ik ben nog wel zo onervaren dat ik zelf niets meegenomen had om te luisteren frusty maar tot mijn vreugde had een CDtje van Sufjan Stevens die ik érg leuk vind (All Good Naysayers geluisterd) en dat klonk werkelijk fantastisch. Zoals de verkoper ook vertelde: dit is niet persé een neutrale versterker want iets warm maar dat vind ik zelf prima. Bassen zijn overtuigend, hoge tonen duidelijk en vriendelijk. Voor puur elektronisch muziek is het misschien niet strak en diep genoeg maar ik zit nu wat oude Acid te luisteren en dat klinkt heel lekker :)

Wat wel onhandig is aan de B1 – en dat lees ik ook terug – is dat het piek vermogen snel bereikt wordt op de volumeknop; veel verder dan 'elf uur' durf ik niet te gaan...

En tevens heb ik een Cambridge Audio 540P phono versterker gekocht voor 'beneden' maar die wil ik eerst hier was aan de tand voelen :)

En omdat een foto soms meer zeggen dan woorden:


Piekvermogen ? Dan draai je ook discotheek nivo of speakers die heel moeilijk zijn aan te  sturen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.