"Staande golven".

Gestart door Cornelis1921, augustus 21, 2011, 12:10:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

#15
Ik kan doen wat ik wil ,maar heb er een vrij nuchtere kijk op  :wink:

Daarom zij ik ook van maak er het beste van aangezien het voor mij een compromi is en geen studio  ,het hoeft van mij ook allemaal niet perfect te zijn  pompom de panele doen zeker hun werk en is veel tijd in gaan zitten

Heb ook zo,n waardeloze acoustiek hier  frusty

contour

Citaat van: Marantz 81 op augustus 22, 2011, 21:16:33
Dat is ook zo daarom heet het ook een woonkamer  :-)

Je probeert natuurlijk in de mogelijkheden die er zijn de beste opstelling te krijgen , maar ik ga echt niet men bank een stuk van de muur afzetten is toch geen gezicht  :no:
ligt natuurlijk een beetje aan de ruimte...
het is maar een van de vele tips die je zou kunnen geven :wink:
mijn luidsprekers staan een meter van de achterwand en achter de luisterplek is nog zo'n 1,8 meter over.......
staande golven???NOPE!! :lol:

Rob
Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable

still life

Citaat van: Stadium III op augustus 21, 2011, 18:53:31
In princiepe heeft iedereen hier last.. iedere ruimte met iedere speaker heeft last van pieken en dalen

Dan komen de mooie akoestiek aanpassen voor de dag om alles aan te passen en de pieken en dalen op te vangen  :-D

alles een beetje lekker opstellen & dan... wait.. hoe heet het ook weer..   :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

contour

Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable

Marantz 81

Citaat van: contour op augustus 23, 2011, 00:26:09
Citaat van: Marantz 81 op augustus 22, 2011, 21:16:33
Dat is ook zo daarom heet het ook een woonkamer  :-)

Je probeert natuurlijk in de mogelijkheden die er zijn de beste opstelling te krijgen , maar ik ga echt niet men bank een stuk van de muur afzetten is toch geen gezicht  :no:
ligt natuurlijk een beetje aan de ruimte...
het is maar een van de vele tips die je zou kunnen geven :wink:
mijn luidsprekers staan een meter van de achterwand en achter de luisterplek is nog zo'n 1,8 meter over.......
staande golven???NOPE!! :lol:

Rob

Dan heb je een mooie opstelling  :yes:

Ligt ook aan de ruimte ,het zou bij mij ook kunnen :-) maar bank staat prima zo ,speakers staan wel 80 cm van de muur af en niks ertussen  pompom

Cornelis1921

byebye :yes:
@Whisper - Beste Hans ik heb de speaker iets achterover doen kantelen, 1-2ºº: geen noemenswaardige verbetering.
Ik ga ze binnenkort nog meer kantelen; even een geschikt middel vinden/bedenken.
Tot zover bedankt voor de tips.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

contour

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 25, 2011, 02:53:14
byebye :yes:
@Whisper - Beste Hans ik heb de speaker iets achterover doen kantelen, 1-2ºº: geen noemenswaardige verbetering.
Ik ga ze binnenkort nog meer kantelen; even een geschikt middel vinden/bedenken.
Tot zover bedankt voor de tips.
Groet, Cor.
ik begrijp werkelijk niet waarom je dit zou willen doen nonono, het karakter van de luidspreker verandert hierdoor en daardoor ook het totale plaatje...
jou speakers zijn niet ontworpen om te kantelen .....andere merken doen dit wel en zijn daarop berekend.
je moet echt iets in de andere richting zoeken


Rob
Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable

gerard

Citaat van: contour op augustus 25, 2011, 12:38:42
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 25, 2011, 02:53:14
byebye :yes:
@Whisper - Beste Hans ik heb de speaker iets achterover doen kantelen, 1-2ºº: geen noemenswaardige verbetering.
Ik ga ze binnenkort nog meer kantelen; even een geschikt middel vinden/bedenken.
Tot zover bedankt voor de tips.
Groet, Cor.
ik begrijp werkelijk niet waarom je dit zou willen doen nonono, het karakter van de luidspreker verandert hierdoor en daardoor ook het totale plaatje...
jou speakers zijn niet ontworpen om te kantelen .....andere merken doen dit wel en zijn daarop berekend.
je moet echt iets in de andere richting zoeken


Rob
Klopt dat de weergave iets veranderd bij het kantelen, maar dat doet het ook bij indraaien.
Wie zegt dat de luidsprekers bij Cornelis1921 exact op de goede hoogte staan tov zijn luisterpositie?
En wat doet de akoestiek in zijn luisterkamer in combinatie met wat hij prettig vind qua klank/geluid?

Gewoon wat proberen...     is het beter  pompom zo niet, dan gemakkelijk weer terug te veranderen  :-)

grt gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Dennis E36

Ik heb mijn luidsprekers ook iets naar achter gekanteld staan m.b.v. soundcare spikes.
Dit geeft m.i. hier ook een iets beter resultaat.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Cornelis1921

#24
 :yes: :-) Het iets achterover gekanteld zijn i.c.m. het iets naar binnendraaien (wat de ook in de oude situatie al het geval was) van de luidsprekers geeft toch een positief resultaat. De aanpassingen zijn minimaal, maar vooral het midden en het hoog winnen erbij. Vooral de menselijke stemmen, zowel koor als solo en de hoge strijkers winnen aan presence.
Wat betreft de z.g. staande golven moet ik mijn verlies t.o.v. die paar (SA-)CD's* nemen.
Ik dank jullie allen, m.n. Whisper.nl, voor de interessante info, tips en trucs.
*M.n. Enya(CD) en Peter Gabriel(SACD). Eigenlijk vraag ik mij achteraf af, waar ik mij zo druk om maakte. Staande golven zijn eigenlijk onvermijdbaar in een normale woonkamer situatie.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#25
 stupid Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom versterkte instrumenten, m.n. versterkte elektrische bassen, akoestisch soms zo beroerd wordt weergegeven door bepaalde luidsprekers? En presteren transmissielijnluidsprekers anders/beter dan bv gepoorte of gesloten luidsprekers?
@Whisper.nl hoe deden jou Rogers het, nu je het verhaal van mijn Harbeths gelezen hebt?
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

#26
De Rogers geven in het midden en hoog een heel mooi beeld.

Middels laser had ik 'm ingedraaid en gericht op de oren.

Dan krijg je een prettige diepte en een mooie stereo boog.

De bas - staande golven - geen last van in mijn huiskamer.

Ligt dan ook een kleed van 2 bij 3 meter op de vloer.

De boxen stonden naast de gordijnen.

Je zou eens een foto hier neer kunnen zetten van de "luisterruimte"

groet Whisper byebye

Ps 1) in je vorige woning had je er geen last van ?
     2) je hebt niks veranderd. ?? geen andere speakerssnoer enz.??




De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Cornelis1921

 byebye
@Whisper,
- In mijn vorige, zwaar gestoffeerde, woning had ik er nauwelijks geen last van.
- Sinds kort dus i.p.v. 2,5mm2 LS-kabel 4mm2.
- Luidsprekers, ook sinds kort, iets naar achteren gekanteld.
- Ze staan opgesteld in quadrale kamer 45º uit het midden; achterwand CD-rekken; zitbank 1,50 uit de achterwand; nauwelijks stoffering i.v.m. allergie. Kortom, een vrijwel harde en gladde ruimte. Dus omgekeerd aan het ideaalbeeld.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HansBeekhuyzen

Probeer eens het volgende: zet een van je speakers op de luisterplek met de achterkant gericht op de muur waar de luidsprekers normaal staan. Zet muziek aan (gewoon even een goedkoop stukje snoer als luidsprekerdraad gebruiken) en luister op en om de plek waar de luidsprekers moeten staan naar het laag. Probeer voor beide luidsprekers een plek te vinden waar het laag het strakst klinkt en markeer die plekken met wat schilderstape. Zet nu de luidsprekers precies op die plekken en je zou beter laag moeten hebben. Zie ook http://tinyurl.com/752l3ac
Hans Beekhuyzen
theHBproject

Cornelis1921

#29
 hello Hans, hartelijk dank notworthy voor je advies, maar met de plaatsing van vierde CD-rek (tegen de achterwand) zijn de akoestische eigenschappen van de (woonkamer) alweer veel beter. In september wordt een klein rek vervangen door een groot en op korter termijn kan ik ook mijn luidsprekers beter gaan plaatsen omdat de CRT er tussen de set uit verdwijnt.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *