4 ohm speaker wel of niet bi wire ?... Hoe zit het dan met ohm

Gestart door Deaddust, augustus 11, 2011, 20:11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

still life

Citaat van: Audiotic op augustus 22, 2011, 19:57:12
Niet zo dom als het lijkt: dubbele draaddiameter, en 4 aansluitpunten op de box ipv 2, dus ook daar een verdubbeling.

dacht dat het apart aansturen v/d drivers vooral draait om nefaste interactie uit te schakelen
hier verbetering claimen lijkt me dus een beetje lastig, met de bruggen erop..  :angel:
daarnaast liggen al die kabels nog steeds aan dezelfde versterker..


CiteerHeb je al eens gekeken hoe dik het draadje is in je versterker? En het draadje in de luidsprekerkast?
Bedenk dat de zwakste schakel de sterkte van de keten bepaald.


CiteerWederom, de spijker op zijn kop. Meer wil/kan ik er niet over kwijt.

kijk ook maar eens naar de lengtes van die interne bekabeling..  :wink:

CiteerIk gun iedereen zijn eigen kicks, maar af en toe even berekenen wat je doet kan geen kwaad.

ron

:yes:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Audiotic

Interne draden: versterker 10-20 cm max, en ik schat 1 mm2; speakers beetje langer, en ietsje dikker.
Tussen amp en box 3 tot 10 m, dus tiental keer langer. Dus is 8mm2 geen gekke keuze...

:-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Citaat van: still life op augustus 23, 2011, 15:29:47
Citaat van: Audiotic op augustus 22, 2011, 19:57:12
Niet zo dom als het lijkt: dubbele draaddiameter, en 4 aansluitpunten op de box ipv 2, dus ook daar een verdubbeling.

dacht dat het apart aansturen v/d drivers vooral draait om nefaste interactie uit te schakelen
hier verbetering claimen lijkt me dus een beetje lastig, met de bruggen erop..  :angel:
daarnaast liggen al die kabels nog steeds aan dezelfde versterker..


CiteerIk gun iedereen zijn eigen kicks, maar af en toe even berekenen  wat je doet kan geen kwaad.

ron

:yes:

Je stuurt de speakers niet apart aan met biwire, want ze liggen aan dezelfde aansluiting. En een terugsignaal van de woofer is zo bij de tweeter, de kabels bieden er echt geen weerstand tegen. Op zijn meest is de lus die ze maken groot, waardoor je fasebeinvloeding kan krijgen, wat juist slecht is.

Berekenend genoeg? :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

KT88

Citaat van: Audiotic op augustus 26, 2011, 21:01:58
[....]
Je stuurt de speakers niet apart aan met biwire, want ze liggen aan dezelfde aansluiting. En een terugsignaal van de woofer is zo bij de tweeter, de kabels bieden er echt geen weerstand tegen. Op zijn meest is de lus die ze maken groot, waardoor je fasebeinvloeding kan krijgen, wat juist slecht is.

Berekenend genoeg? :-)

Mag ik vragen wat je precies bedoelt want ik begrijp hier echt niets van, sorry.

Marantz 81

#19
dit is alleen voor hooggeleerde te begrijpen  :schater:  :-P

dan kun ook alleen maar daten via die lik me reet  puke puke puke e-matching

KT88


Marantz 81

Citaat van: KT88 op augustus 27, 2011, 00:38:06
Dan maak ik geen enkele kans. Helaas.

hij heeft dubbelle bekabeling aangesloten naar zijn speaker ,maar de jumpers zitten er nog tussen

KT88

Dat had ik begrepen, maar ik snap dit stukje van Audiotic niet:

CiteerEn een terugsignaal van de woofer is zo bij de tweeter, de kabels bieden er echt geen weerstand tegen. Op zijn meest is de lus die ze maken groot, waardoor je fasebeinvloeding kan krijgen, wat juist slecht is.

Daar zou ik graag wat "berekende" uitleg over zien.

JohnWx

Citaat van: KT88 op augustus 27, 2011, 00:49:31
Dat had ik begrepen, maar ik snap dit stukje van Audiotic niet:

CiteerEn een terugsignaal van de woofer is zo bij de tweeter, de kabels bieden er echt geen weerstand tegen. Op zijn meest is de lus die ze maken groot, waardoor je fasebeinvloeding kan krijgen, wat juist slecht is.

Daar zou ik graag wat "berekende" uitleg over zien.

ik ook ben erg benieuwd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Audiotic

Citaat van: KT88 op augustus 26, 2011, 23:56:06

Mag ik vragen wat je precies bedoelt want ik begrijp hier echt niets van, sorry.

OK, sorry, ik had dat laatste glaasje moeten laten staan kennelijk. Het is hier ook zo mooi warm en zo'n prachtig uitzicht! :-)

Wat ik bedoelde is:

Biwire wordt gedaan in de veronderstelling dat de tweeters en de woofers elk een eigen, onafhankelijk signaal krijgen. Dat ze elkaar niet beinvloeden.  Een woofer zal namelijk bij zijn beweging ook een signaal genereren, het is een grote spoel in een magneet immers. Als je dat signaal loskoppelt van het signaal naar de tweeter klinkt het beter. En bij bi-amping is dat ook zo!
Jammergenoeg gaat het bij biwire niet op. Om de simpele reden dat de beide kabels, naar de tweeter en de woofer, op één punt aan elkaar vast liggen: bij de versterker-aansluiting. Omdat je zeker bij goede kabels heel weinig weerstand zult hebben van de woofer via het aansluitpunt naar de tweeter, en omdat een electrisch signaal zo snel gaat als het licht, zal het voor het systeem h e l e m a a l  niets uitmaken of er een extra draadje ligt van versterker naar woofer danwel tweeter, het kan net zo goed 1 draadje zijn. ALS er al verschil hoorbaar is zijn er twee redenen:
1. De biwire is eigenlijk gewoon een verdubbeling van de draad, dus een verdere halvering van de kabelweerstand
2. Een fenomeen dat bij hoge frequenties speelt is de afstand tussen de heen- en de terug-draad (de plus en de min). En dan ook letterlijk de afstand tussen de draden, vermenigvuldigd met de lengte. Hoe groter die afstand en hoe langer de kabels, hoe meer het signaal negatief beinvloed wordt, hoe meer de hoge frequenties er onder zullen lijden. Dit is de simpele reden dat er "twisted pair" draden zijn, zoals bij ethernetkabels. Bij de frequenties die daar doorheen moeten (350 MHz...) en bij kabellengtes tot 100 m kan je je voorstellen dat dit goed is. Nu, als je biwired, en je woofer plus en je tweeter min liggen een flink end uit elkaar omdat je ze niet aan elkaar geknoopt hebt, zal dat misschien, misschien, een effectje hebben in het uiterste hoog (daar waar de definitie zit, zie eerdere discussie). En nogmaals: de woofer en de tweeterkabel doen gewoon hetzelfde, ze leveren hetzelfde signaal en zitten aan elkaar vast. De oplossing is dan ook om bij biwire en ook bi-amping evt te gaan twisten. Sommige luxe kabelmakers doen dat ook.

Goed, zover de academische uiteenzetting, kan ik nu dan een hoog opgeleide partner gaan zoeken op het web, ben ik geslaagd?

:-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

jeetje dat is wel een erg lang stuk nu moet ik er een glaasje bij pakken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Ik pak ook maar even een glaasje  :-D

Maaruh Audiotic ,je verhaal raakt kant nog wal en ik vraag mij af of iemand je dit wijs gemaakt heeft met een flinke borrel op ,of je maakt jezelf wat wijs terwijl je in een flink beschonken toestand verkeerd  :schater:

Je ziet namelijk over het hoofd dat het wisselfilter de dienst uitmaakt wanneer men praat over scheiding cq phasegedrag ,daar kunnen snoertjes die vanaf de versterker naar de speakers gaan geen malle moer mee doen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Audiotic

Citaat van: Marco op augustus 28, 2011, 23:22:38
Ik pak ook maar even een glaasje  :-D

Maaruh Audiotic ,je verhaal raakt kant nog wal en ik vraag mij af of iemand je dit wijs gemaakt heeft met een flinke borrel op ,of je maakt jezelf wat wijs terwijl je in een flink beschonken toestand verkeerd  :schater:

Je ziet namelijk over het hoofd dat het wisselfilter de dienst uitmaakt wanneer men praat over scheiding cq phasegedrag ,daar kunnen snoertjes die vanaf de versterker naar de speakers gaan geen malle moer mee doen .
Precies. En dus maakt biwire niets uit.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

TurboMarco

Klopt,het maakt ook niets uit .

Bi-amp daarintegen kan wel een groot verschil uitmaken ,al geloof ik niet dat een bi-amp configuratie veel zin heeft bij het aansturen van een 2 weg systeem ,eerder heeft het naar mijn bescheiden mening een voordeel wanneer je bi-amp't met een 3 weg systeem waarbij de mid driver over een breedbandig gebied opereerd .

Maar ook daar verschilt men van mening .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

KT88

#29
Citaat van: Audiotic op augustus 28, 2011, 23:34:15
Precies. En dus maakt biwire niets uit.

Het is helemaal helder, thanks!

Citaat van: Marco op augustus 28, 2011, 23:54:07
Klopt,het maakt ook niets uit .

Bi-amp daarintegen kan wel een groot verschil uitmaken ,al geloof ik niet dat een bi-amp configuratie veel zin heeft bij het aansturen van een 2 weg systeem ,eerder heeft het naar mijn bescheiden mening een voordeel wanneer je bi-amp't met een 3 weg systeem waarbij de mid driver over een breedbandig gebied opereerd .

Maar ook daar verschilt men van mening .

Inderdaad.
Als je uitgaat van goede en gelijke versterkers met een uitgangsweerstand naderend naar nul die dus voldoende stroom en spanning kunnen leveren met een R-out onafhankelijk van de frequentie, dan gaat bi- en tri-amping technisch gezien niets doen.

Immers: stel dat je een breedbandig (ruis)signaal zou uitsturen van 20Veff (wat ongeveer overeenkomt met "50 watt in 8 ohm" ) dan zie je die zelfde spanning terug aan ALLE uitgangen van alle gebruikte versterkers net zoals je dat terug zou zien aan de uitgang van een enkele versterker als je single-wire doet.
Elke driver krijgt dus (nog steeds) dezelfde spanning te zien, afhankelijk van de spectrale energie-inhoud van het signaal.

En als alle drivers, van woofer tot (super) tweeter dezelfde signaalspanning krijgen, dan is er technisch gezien geen hoorbaar verschil mogelijk.
Het grappige is ook: je kunt ook niet "harder" spelen want 3 dezelfde versterkers zullen nog altijd op hetzelfde moment in de clip gaan als 1 enkele!


PS bi- of tri-ampen is nog wat anders dan actief filteren, maar dat hoef ik hier hopelijk niet uit te leggen. ;)