Set van Pjotr27

Gestart door Pjotr27, februari 12, 2010, 11:07:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HiFi gek

#45
Citaat van: Pjotr27 op april 09, 2010, 19:59:46
Zal wel lukken, je komt vast ook nog wel een keer luisteren.......
Als ze zijn ingespeeld maken we wel ( met Fritz) een afspraak...



Lijkt mij leuk , ik hoor het wel van je .

Gezien je zeer lovende worden en het entousiasme van Fritz ben ik wel heel nieuwschierig naar de prestaties van je nieuwe boxen .
Maar laat ze eerst maar eens goed inspelen .






Groeten  EDWIN   B

Marvin

Wat ik wel geinig vind als je op de site van die man kijkt is dat er bij de coaxiale speaker speaker een verhaaltje staat; Voor zover ons bekend de enige speaker waarbij de centra van de middel/laag unit samenvallen met de tweeter....

Dan heb je echt in een grot geleefd hoor.....  :-D

(oa Tannoy, Kef, Altec, JBL,  gingen hem voor). clown1

Ik zie op de site het gebruik van 'Piezo-tweeters', zit die ook in de coaxiaal speaker verwerkt?

Marvin

#47
Wel een leuk verhaal van die Fransoos die de drivers maakt, maakte vroeger gebruik van de cones van 'old-timers' van (hoe kan het ook anders) Altec. (Altec en Tannoy zijn de pioniers op gebied van luidspreker ontwikkeling).
En als het goed is maakt hij dus gebruik van Alnico magneten, daar liggen de 'roots' ook bij Altec en Tannoy.
Leuk hoor!!  (heb ik ook)

http://www.6moons.com/industryfeatures/phy/phy.html


De driver lijkt me een knap staaltje vakmanschap, de mee-resonerende kast stuit bij mij op meer tegengas.
Dat is namelijk best een 'aparte' aanpak, zou ze weleens willen beluisteren....
Als je op die site van de man kijkt, dan druipt de passie van oude speakers er vanaf.
Dat bevalt me wel, geen kleine drivers met nog kleinere kastjes....
:-D

Pjotr27

CiteerWat ik wel geinig vind als je op de site van die man kijkt is dat er bij de coaxiale speaker speaker een verhaaltje staat; Voor zover ons bekend de enige speaker waarbij de centra van de middel/laag unit samenvallen met de tweeter....

De man woont ook ergens in Frankrijk ver van de bewoonde wereld....
En is redelijk chauvinistisch..
Hij heeft wel een vreselijk goed gehoor en heel veel verstand van materiaalkennis...

CiteerDe driver lijkt me een knap staaltje vakmanschap, de mee-resonerende kast stuit bij mij op meer tegengas.
Dat is namelijk best een 'aparte' aanpak, zou ze weleens willen beluisteren....
Als je op die site van de man kijkt, dan druipt de passie van oude speakers er vanaf.
Dat bevalt me wel, geen kleine drivers met nog kleinere kastjes....

Dit is inderdaad heel anders als wat gangbaar is, maar goed als muziekinstrumenten ook zo gemaakt worden waarom zou een luidspreker dan niet zo kunnen...

Mexicaanse Hond

Citaat van: Pjotr27 op april 14, 2010, 12:40:24


Dit is inderdaad heel anders als wat gangbaar is, maar goed als muziekinstrumenten ook zo gemaakt worden waarom zou een luidspreker dan niet zo kunnen...


Omdat een klankkast van een muziekinstrument gemaakt is om het instrument een bepaalde klankkleur te geven. Dat wil je bij een luidspreker juist voorkomen.

Pjotr27

Citaat van: Mexicaanse Hond op april 14, 2010, 12:57:07
Omdat een klankkast van een muziekinstrument gemaakt is om het instrument een bepaalde klankkleur te geven. Dat wil je bij een luidspreker juist voorkomen.

Tja, geen antwoord op, wel weet ik dat de manier van luidsprekers maken van Hans Kortenbach en een paar anderen die dezelfde units (PHY-HP) gebruiken door velen als een openbaring wordt gezien....
En mijn luisterervaring (en die van Fritz) zijn dat het wel werkt...
Het klinkt gewoon prachtig...

Mexicaanse Hond

Oh ja, dat geloof ik meteen. Ik heb ook een versterker die het geluid een bepaalde klankkleur geeft die ik erg mooi vind. Het liefst zou ik met een buizenversterker draaien.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Pjotr27

Dit stukje is al wel 10 jaar oud schat ik maar wel leuk...

Ook hier staat de nodige info over de bouwer:
http://www.hifi.nl/hivisit.php?id=209

Pjotr27

Afgelopen vrijdag is Hans Kortenbach langs geweest om de units te vervangen voor een setje nieuwe.
Zijn eigen demo units heeft hij weer met 100 uur extra speeltijd  :-D meegenomen.
Ook Fritz kwam nog even buurten en we hebben echt heerlijk geluisterd.
Met name de Sun Audio monoblokken vielen erg in de smaak bij Hans, 2a3 in pushpull schakeling is werkelijk geweldig.
Aan het einde van de avond heeft Hans de units verwisseld.
We hebben nog even een nummertje naar de nieuwe units geluisterd maar die zitten aardig dicht vergeleken met de ingespeelde. Met name het midhoog is er nog niet echt en ook als je wat harder speelt wordt het al snel vervelend.
Het zal dus nog wel een aantal weekjes duren voor ze 100% zijn , maar echt erg kan ik het niet vinden.

Daarna heb ik de opstelling veranderd, het meubel staat nu rechts van de luidsprekers.
Staat het iets WAF vriendelijker.
Ik heb daarvoor een set langere luidspreker kabels aangeschaft.
Dat is een setje Furutech FS-Alpha geworden ( 4 meter per stuk) met Furutech Goud Banaanstekkers.
Ook die moeten nog inspelen en daarna ga ik ze nog een keer vergelijken met de 47 Labs 4719.
Ben benieuwd, de 1e in druk van de Furutech is in ieder geval niet verkeerd.
Mooi 3d, niet scherp, mooie klankkleuren.
Kortom vandaag de hele dag heerlijk geluisterd


Pjotr27

Sinds een paar weken heb ik een Sun-Audio SVC-500 voorversterker op proef.
Echt geweldig mooi, de kogel is door de kerk, hij blijft hier staan....

lo

Mooi hoor, zal zeker en vast goed klinken in jou combi.
Geniet ervan.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Pjotr27

We zijn intussen weer een aantal maanden verder.
De Sun SVC-500 voorversterker is blijven staan, nieuw voedingsbuisje erin en hij kan weer 20000 uur spelen..
Gisteren is Fritz nog even wezen buurten en zijn we bezig geweest de opstelling te optimaliseren..
De luidsprekers iets meer van de achterwand af ( ongeveer 50cm) en de achterkant van de luidspreker wat omlaag gezet zodat de afstraling meer de hoogte ingaat.
Dit scheelt met name heel veel in de 3d ruimte boven de luidsprekers.
Het was weer een gezellig avondje, we hebben weer heerlijk genoten...

HiFi gek

Fijn dat te horen  :yes:


Groeten  EDWIN  B