De Set van Mister Floyd

Gestart door Mister Floyd, maart 03, 2009, 22:32:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mister Floyd

Luidsprekers:

Front: 2x Focal-JMlab Cobalt "S" 826 classic
Back: 2x Focal-JMlab Cobalt "S" 806 classic op Atacam Nexus 6 standaard
Centre: Focal-JMlab Cobalt "S" CC800 classic

Versterker:
Marantz PM7001

Surround receiver:
Marantz SR7002

Multispeler (CD/SACD/DVD):
Marantz DV7001

TV:
Samsung LE40786R2F LCDTV OLED

Digitale ontvanger:
Humax IRHD5000C

Luidsprekerkabels:
Van de Hul CS122 LS naar de Front en Centre speakers
Oehlbach 1055 LS naar de Back speakers

Interlinks:
Oehlbach 5.1 kabel 1,0 m
Monster M550i stereo interlink 1,0 m
3x Profigold PROV1001 HDMI (V.1.3 met Deep Color)





In 2005/6 heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar een goede Home Theater set, met boxen en een DVD-speler en heb uiteindelijk gekozen voor een goede betaalbare stereoversterker de Marantz PM7001 in combinatie met een wat simpeler surround receiver de Marantz SR4600, omdat het verschil zo overduidelijk was dat ik zo'n mooi geluid niet wilde missen. De Marantz PM7001 geeft alles perfect weer zonder te veel kleuring te geven, vooral ook als je SACD's draait. Recent heb ik een SR7002 aangeschaft als vervanging van de SR4600 (= te koop), omdat de SR4600 geen lip-sync functie heeft. In eerste instantie had ik gedacht dat deze veel duurdere surround receiver wel kon tippen aan mijn stereoversterker, maar een stereoversterker zoals de PM7001 geeft nog steeds een wereld van verschil. Veel meer detail, diepte, panorama.
Het lastige van deze combinatie is het juist aansluiten van de verschillende versterkers om het beste geluid te krijgen. Als eerste heb ik getracht om de stereoversterker als eindversterker in het systeem op te nemen, want de twee frontspeakers zitten natuurlijk aan de stereoversterker, maar het geluid werd er behoorlijk minder van. Een voordeel was dat alles via de surround receiver was aan te sturen. Marantz laat de stereoversterkers en de surround receivers namelijk op hetzelfde signaal werken! Daarna heb ik de surround receiver op de tuner ingang van de stereoversterker geplaatst, zodat het geluid wel volledig door de stereoversterker wordt gevormd. Dit klinkt acceptabel, maar de twee versterkers reageren allebei op de opdracht volume en ik moet de stereoversterker dus afplakken en op een vaste stand zetten, zodat de surround receiver het volume aanpast. Als ik gewoon goede stereo via de versterker wil horen, moet ik de zilveren tape omhoog vouwen, zodat ik alleen de stereo op afstand kan bedienen. De Multispeler DV7001 is dus aan de surround receiver aangesloten d.m.v. de Oehlbach 5.1 kabel en een HDMI V.1.3 interlink. De surround receiver is daarop aangesloten op de stereoversterker via de Pre-amp uitgang L en R naar de Audio ingang "Tuner". De Multispeler is daarnaast met de Monster M550i stereo interlink via de "Mixed 2CH" uitgangen aangesloten op de Audio ingang "CD" op de stereoversterker. De surround receveir is daarnaast door middel van nog 2 HDMI V.1.3 interlinks aangesloten aan de LCDTV en Humax.
De Samsung LE40786R2F LCDTV met OLED heeft een prachtig beeld, met een mooie diepzwart doordat de OLED verlichting uitgaat als het beeld zwart is, maar door al die techniek moet er flink gerekend worden in de TV wat dus zorgt voor een flinke vertraging in het beeld. De Humax IRHD5000C heeft zelf een ingebouwde lip-sync functie, maar als je een DVD via de Marantz DV7001 afspeelt zonder lip-sync functie is het niet om aan te zien.
Nu heb ik het nog helemaal niet over mijn fantastische luidsprekers gehad. Ik vind deze Focal-JMlab Cobalt "S" Signature echt meesterlijke luidsprekers. Een prachtig, strak hoog, vooral bij een mooie  vioolpartij. Een strak midden en een levensechte lage tonen weergave.
Ik vertaal even een stukje uit een test van HifiChoice in 31-12-2005:

Geluidskwaliteit
Een sterk resultaat in de luistertests, de Cobalt 826 zat tegen de top van ieders lijst, geprezen om zijn gewicht, controle, scherpte en dynamische integriteit. Voor zo'n grote en complexe speaker klinkt het verrassend delicaat en transparant, met relatief lage kleuring niveaus, voegt net de juiste hoeveelheid nasaliteit toe aan een stem en heeft een goede uitgemeten dynamische grip en expressie te bieden.
Het meest voor de handliggende kritiek van de speaker is dat de hoge tonen wellicht te helder zijn. Het zijn erg eerlijke hoge tonen, om zeker te zijn, ze voegen hun eigen gesis van opwinding toe aan het gebeuren, maar het zou ongewenst kunnen zijn in het verkeerde systeem of programma verband.


Ik ben nog niet aan Bi-wiring toegekomen, daar zijn de meningen ook nog te veel over verdeeld, maar dat is wellicht iets voor een ander forum onderdeel.

Jullie zien ik ben best tevreden met mijn setje.

Wat vinden jullie?
Marantz UD7007
Marantz PM7001
Marantz SR5011
2x Focal-JMlab Cobalt "S" 826 classic
2x Focal-JMlab Cobalt "S" 806 classic
Focal-JMlab Cobalt "S" CC800 classic
Samsung LE40A786R2F LCDTV SmartLED
Cisco 8455DVB
Humax IRHD5000C

Jeroen

Mooie set hoor hello, ik heb ook een PM7001 aangesloten op mijn reciever (SR7300) en schakel van stereo en homecinema door de schakelaar op de achterkant te verzetten (on en off). Maar ik vind het vreemd dat de PM7001 niet vergelijkbaar is met de SR7002 want in het is toch een dure reciever. Je zou eens de speakers kunnen bi-ampen ( je hebt een 7.1 reciever) door de schakelaar op de achterkant (multispeaker/speaker C) van de SR7002 op on of off zetten, daarmee word deze eindversterker ingeschakeld en kan je basluidspreker aangestuurd worden en versterker A stuurt de tweeters aan. Hiermee moet het geluid er echt beter van worden.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

BernHardN

mooie set, ik vind de looks van de PM7001 erg oké!

Citaat van: Jeroen op maart 03, 2009, 23:15:08
Maar ik vind het vreemd dat de PM7001 niet vergelijkbaar is met de SR7002 want in het is toch een dure reciever.
Gr. Jeroen

een surround en stereo van de zelfde prijsklasse kan je ook niet vergelijken. je moet een suround delen door 5 of 7 om
bij een stereo in de buurt te komen, dus een suround van 1000,- komt in de buurt van een stereo van ongeveer 200,-

Vlearmoes

Ik vind niet dat je de berekening zo eenvoudig mag maken  :|
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Vlearmoes

Kunnen jullie een aansluitschema maken ??

hoe de kabels tussen reciever en stereo (voor)versterker lopen en dan door naar de luidsprekers

ik heb namelijk ook nog een voor/eindtrap staan (voor stereo)
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Vlearmoes

#5
Ik neem aan dat je de cd speler(cd6002) en platen speler dan ook rechtreeks aan de stereo aansluit!

Wordt voor het overige gebruik van multychannel geluiden niet de weg te lang voor de frontspeakers?....omdat het door 1(2) extra apparaten moet? en elk zijn tekortkomingen heeft die hoorbaar worden dooorgegeven?
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

BernHardN

Citaat van: Vlearmoes op maart 04, 2009, 12:27:31
Ik vind niet dat je de berekening zo eenvoudig mag maken  :|

maar is wel de goede richting

gerard

Nette set met mooie luidsprekers.
Luidsprekers staan trouwens wel dicht bij de muur  :|

(off topic)

Citaat van: BernHardN op maart 04, 2009, 12:56:40
maar is wel de goede richting

Dus jouw SR7400 presteerd hetzelfde als een versterker van €100,-   :roll:  clown1  :wink:


Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marantz 81

echt een hele mooie set  :kwijl:  zal het nodige luisterplezier geven zeg  :yes:

ik had eerst een SR4021 stereo reciever klonk wel redelijk goed en stabiel ,heb toen een SR5002 gekocht want wilde ook weer Home Cinema hebben en dacht van dat die 5002 wel even goed zou klinken in stereo en genoeg vermogen zou hebben ,maar klinkt eigenlijk gewoon helemaal niet mooi  shutup op men Kef speakers te weinig power geluid komt niet tot leven ,het klinkt ook weer niet slecht maar je je begrijpt het wel  :-)

zit alweer eens te twijfelen om weer helemaal over te stappen naar stereo alleen zit er voorlopig financieel niet in

Mister Floyd

Citaat van: Jeroen op maart 03, 2009, 23:15:08
Mooie set hoor hello, ik heb ook een PM7001 aangesloten op mijn reciever (SR7300) en schakel van stereo en homecinema door de schakelaar op de achterkant te verzetten (on en off). Maar ik vind het vreemd dat de PM7001 niet vergelijkbaar is met de SR7002 want in het is toch een dure reciever. Je zou eens de speakers kunnen bi-ampen ( je hebt een 7.1 reciever) door de schakelaar op de achterkant (multispeaker/speaker C) van de SR7002 op on of off zetten, daarmee word deze eindversterker ingeschakeld en kan je basluidspreker aangestuurd worden en versterker A stuurt de tweeters aan. Hiermee moet het geluid er echt beter van worden.

Gr. Jeroen

Met de schakelaar op de achterzijde heb je inderdaad het mooiste geluidsresultaat, maar mijn vrouw vindt dat te lastig en vandaar dat ik met deze oplossing kwam. Juist door het switchen van de schakelaar hoor je duidelijk het verschil in de twee versterkers, dat moet zelfs mijn vrouw toegeven.

Aan het bi-ampen was ik nog niet toegekomen. Dat kost zowiezo een stel nieuwe kabels en dan liefst door de hele installatie. Ik kan trouwens ook op de stereoversterker twee stel speakers aansluiten om een optimale bi-wiring te krijgen, waarna de separate switch op "off" moet worden gezet.
Marantz UD7007
Marantz PM7001
Marantz SR5011
2x Focal-JMlab Cobalt "S" 826 classic
2x Focal-JMlab Cobalt "S" 806 classic
Focal-JMlab Cobalt "S" CC800 classic
Samsung LE40A786R2F LCDTV SmartLED
Cisco 8455DVB
Humax IRHD5000C

BernHardN

Citaat van: gerard op maart 04, 2009, 13:13:52

Dus jouw SR7400 presteerd hetzelfde als een versterker van €100,-   :roll:  clown1  :wink:


nee, 200,-  :roll:

HiFi gek

Een mooie set , en weer een Focal eigenaar erbij .


Groeten  EDWIN  B

Totofan

Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Jeroen

Citaat van: Mister Floyd op maart 04, 2009, 21:07:08
Met de schakelaar op de achterzijde heb je inderdaad het mooiste geluidsresultaat, maar mijn vrouw vindt dat te lastig en vandaar dat ik met deze oplossing kwam. Juist door het switchen van de schakelaar hoor je duidelijk het verschil in de twee versterkers, dat moet zelfs mijn vrouw toegeven.

Aan het bi-ampen was ik nog niet toegekomen. Dat kost zowiezo een stel nieuwe kabels en dan liefst door de hele installatie. Ik kan trouwens ook op de stereoversterker twee stel speakers aansluiten om een optimale bi-wiring te krijgen, waarna de separate switch op "off" moet worden gezet.

Het kan zijn dat de voorversterker in de PM7001 van betere kwaliteit is dan die van de SR7002, het zou kunnen werken met een hele goede voorversterker tussen de voor en eindversterker van de SR7002. Ik weet alleen niet hoe je dit zou moeten aansluiten, de SR9600 heeft van die jumpers tussen de voor en eindversterker inzitten waardoor je dit kan lussen alleen de SR7002 heeft niet van die jumpers.
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

gerard

Citaat van: BernHardN op maart 04, 2009, 08:56:18
je moet een suround delen door 5 of 7 om
bij een stereo in de buurt te komen, dus een suround van 1000,- komt in de buurt van een stereo van ongeveer 200,-
Citaat van: BernHardN op maart 04, 2009, 21:11:55
nee, 200,-  :roll:

nonono  €700 : 7 = €100  :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes