De set van Nick

Gestart door Nick, februari 27, 2009, 11:41:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

Dag allemaal,

Het leek mij na het bekijken van enkele van jullie sets leuk om op deze druilerige vrijdagochtend ook mijn set online te zetten. In september 2008 ben ik begonnen met mijn allereerste HiFi-project: het bouwen van mijn eigen luidsprekers. Het project is alleen iets uit de hand gelopen :-D De hele set was halverwege november klaar.

Mijn set bestaat uit:

Speakers:

- 2 x ScanSpeak 26W/4867T00 (woofers)
- 2 x ScanSpeak 18W/8535-05 (mid-woofers)
- 2 x Vifa DX25 (tweeters)

De drivers zitten elk in een granieten plantenbak.

Versterker:

- Marantz PM17 MKII

Cd-speler:

- Marantz SA 7001

Eindversterkers:

- 2 x Detonation Dt50 (alleen voor de woofers)

Luidsprekerkabels:

- Kimber 8pr (voor de midwoofers en de tweeters)
- 6mm2 koperkabel (voor de woofers)

Interlinks:

- Van den Hul M.C.D. 102 MKIII (van de cd-speler naar de versterker)
- Van den Hul M.C.D. 102 MKIII (van de versterker naar de 2 eindversterkers)

Hier de foto's:





PS.

Ik kan de foto's van mijn harde schijf niet uploaden. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat moet doen, of is dat uberhaubt niet mogelijk?

Gr. Nick

gerard

Leuke set.
Die "plantenbakken" heb ik eerder gezien (ander forum), wel een leuk en vooral erg uniek idee voor luidsprekers :yes:
De onderdelen zijn van een bekend merk, ben je tevreden over je geluid of moet je nog dingen verbeteren.
Voorkant was bekleed met leer toch? Netjes gedaan!!
Zou je niet de "voorkanten" uilijnen ivm reflekties van de bakken onderling?

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marvin

de spreekspoelen van de diverse drivers lijken me zo aardig op één lijn liggen, ...
geinig hoor, die plantenbakken!

Nick

Dag Gerard,

Het zou kunnen dat je op deze link al het nodige gezien hebt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7626. Daar staat mijn luidsprekerproject namelijk online. Daar komen ook bovenstaande foto's vandaan.

Over de potten: juist omdat het losse potten zijn heb ik de mogelijkheid om nog een grote winst in het geluidsbeeld te creeren door de potten onderling van elkaar te verschuiven. Toen de hele set net klaar was heb ik eerst een weekend genoten van mijn creatie en de positie van de potten voor lief genomen. Daarna ben ik samen met een vriend de positie van de tweeters t.o.v. de mid-woofers gaan 'bepalen'. Toen we daar tevreden over waren (mooie bass, goede timing etc..) hebben we de positie van de midwoofers t.o.v. de woofers bepaald. Door de losse eindversterkers kan ik ook mooi de fase en de frequentie van de woofers regelen. Het komt er grofweg op neer dat de spreekspoelen van de drivers nu min of meer boven elkaar staan. Ik heb beide luidsprekers nu als gelijkzijdige driehoek met de 'luisterspot' staan en na die verschuivingen werd het geluidsbeeld nog veel fraaier.

Ik ben nu absoluut tevreden over het geluid, de bass is heerlijk laag en snel weg als 'ie weg moet zijn. Het mooiste vind ik nog steeds hoe makkelijk verschillende stemmen en instrumenten continu afzonderlijk van elkaar weergegeven worden. Wat betreft de 'hardware' zal er voorlopig even niks veranderd worden, dat vind ik nog lang niet nodig en het eventuele geld dat er voor zou zijn gaat in een nieuw Hammond orgel zitten :-D Het enige waar ik nog wel een grote winst mee kan behalen, voor relatief weinig geld, is het passieve filter voor de midwoofers en tweeters. Dat is nu nog vrij standaard.




Nick

Citaat van: marvin op februari 27, 2009, 13:31:47
de spreekspoelen van de diverse drivers lijken me zo aardig op één lijn liggen, ...
geinig hoor, die plantenbakken!

Je was me net voor  :wink:

thom

Citaat van: Nick op februari 27, 2009, 13:37:03
Het enige waar ik nog wel een grote winst mee kan behalen, voor relatief weinig geld, is het passieve filter voor de midwoofers en tweeters. Dat is nu nog vrij standaard.




leuk zo gedaan die kast, is het op en gesloten systeem???

je zouw iid in het midden en hoog wel een en ander kunner vervangen. ik zouw voor het midden een mkp gaan gebruiken en mischien een ferrobar( maar zijn geen grote verschillen met de HQ) en in de hoog sectie zouw ik mkp+ gebruiken dit zijn de tweeters zeker waard. weerstanden zijn van goede kwalitiet die je nu gebreukt.

hoop dat je wat aan me advies hebt  :mrgreen:

HiFi gek

Wat een aparte luidsprekerboxen heb je qua model , dat zie je niet dagelijks .


Groeten  EDWIN  B

Maurice

Leuk, nog een zelfbouwer!
Zeker een aparte creatie, die een zeer lage WAF factor hebben volgens mij ;)
Natuurlijk ben ik zeer benieuwd naar de keuze voor de drivers die je gebruikt hebt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marcel Marantz

Klinken die boxen nog een beetje dood als je er op klopt?
Ik kan me niet voorstellen dat dit goed moet klinken zo dicht op de muur, en de luisterpositie zo dicht op de boxen.

Loewe Xelos 32, Marantz PM6003, Marantz ST6003,  Caiman DAC TC-7520SE,
Scan Speak Reference A4 Mk II

Nick

Bedankt voor de reacties allereerst. Ik heb me bij het bouwen van de speakers veel laten bijstaan door een kennis van me die mij voor alle audio-technische zaken zoals het filter en de drivers heeft bijgestaan. Uit ervaring weet ik dat de combinatie van Marantz en ScanSpeak erg aangenaam klinkt. Dat is ook de reden geweest dat ik op zoek ben gegaan naar drivers van dat merk. Wat betreft de bouw heb ik me vooral verdiept in het bouwen zelf, dus wat voor materialen, wat voor aansluitingen etc.. Dat gaf me de vrijheid om granieten plantenbakken en leren fronts te maken :-) Ik moet zeggen dat ik nog steeds met veel voldoening naar mijn creaties kan kijken. Het is vooral erg fraai dat het leer er met indirect, direct en kunstmatig licht heel anders uitziet.

De kasten zijn inderdaad goed 'dood'. De luidsprekers wegen zo'n 100 kg per stuk. Wat betreft de luisterpositie: ik ben student en heb geen hele grote kamer tot mijn beschikking. Ik heb er na er veel navraag naar gedaan te hebben voor gekozen om een gelijkzijdige driehoek te creeren tussen mijzelf en de twee speakers. Achter de twee speakers wilde ik verder een hoek hebben waardoor het geluid goed diepte op kan bouwen. De speakers staan ongeveer een halve meter van de muur. De bank staat in het midden van de kamer om zoveel mogelijk detail in de muziek te kunnen bewaren en reflecties van vooral de bass te minimaliseren. Achter de bank hangen twee grote gordijnen van plafond tot de grond (voor twee openslaande balkondeuren die in de zomer mooi alle trillingen de vrije wereld in kunnen sturen) en zijn de muren niet evenwijdig met de andere twee muren. Ik ben erg tevreden over het geluidsbeeld. Maar inderdaad, als ik over enkele jaren de studentenkamer voorgoed vaarwel zal zeggen zal dat alleen maar bijdragen aan de ervaring. Kortom, het wordt alleen nog maar beter  :-D

Ik heb overigens dit weekend mijn Marantz SACD-speler op 3 spikes gezet. Ik had er eerlijk gezegd weinig fiducie in dat dat tot merkbare verschillen zou leiden, maar ik heb al zo vaak gelezen dat het werkt dat ik het toch maar eens wilde proberen. Vooral omdat mijn CD-speler in de hoek staat waar de meeste bass wordt opgebouwd en de behuizing redelijk meetrilt bij hoge volumes. Na plaatsing van de spikes was dat merkbaar minder. Ik heb als test-CD Pink Floyd's 'Wish you were here' gebruikt, omdat ik me daar voordat de CD-speler op spikes stond af en toe een beetje stoorde aan de hoge frequenties in bijvoorbeeld Welcome to the machine. Die waren net wat te schel bij hoge volumes. Toen ik ging luisteren was ik echt verrast door het verschil, niet alleen de hoge tonen werden veel rustiger en ronder, ook de bass kwam nog weer wat losser van de rest van het geluidsbeeld. Wel heb ik het vermoeden dat het niet significant scheelt bij wat zachter volume. Voor zo'n kleine investering ben ik in ieder geval erg verrast over de geluidswinst.