(HT-) set van Drees62

Gestart door drees62, februari 09, 2009, 12:50:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

drees62

Citaat van: WimPeu op november 02, 2009, 21:55:36
Welke blokken heb je getest??

Ik heb blokken getest van Linear Acoustic, een Duits merk uit de stal van de Elac speakers en
Audio Analogue Donizetti's (Italiaans). Die eerste worden het zeker niet (te fel, stereobeeld niet mooi en erg analytisch) maar van de Audio Analogue's ben ik vooralsnog helemaal weg van.
Ze harmonieren perfect met de Marantz sound en geven heel mooi warm buisachtig geluid. Daarnaast is de plaatsing van instrumenten en het stereobeeld echt super.

Wel grappig dat ik gisteren even gegoogeld heb en dit vond:

http://www.hifi.nl/recensies/1350/Audio_Analogue_Bellini___Donizetti.test.html

Ben nu eenmaal een liefhebber van Italiaans spul (rij ook Alfa, net als de recensist) dus misschien ga ik wel een beetje vreemd. Maar ik wil ook nog wat ander eindversterkers vergelijken. O.a. Musical Fidelity, Roksan, Lyngdorf en ook de bijpassende voorversterker (Bellini) wil ik er nog eens bijpakken. Alles uiteraard tweedehands.

Maar de Audio Analogue's blijven voorlopig staan, tenzij er nog wat beters langskomt binnen mijn budget.

drees62

#31
Zoals ik al had genoemd zijn de blokken van Linear Acoustic inmiddels weer terug gebracht, deze worden het zeker niet.
De Audio Analogue Donizetti's blijven voorlopig de referentie voor uitbreiding met een eindversterker of monoblokken die perfect met mijn set matched.

Vandaag heb ik nog 2 nieuwe kandidaten opgehaald, inmiddels lijkt het hier dan ook op een kleine Hifi-store  :-D
Ik heb nu staan:

- Classé CA-150
- Musical Fidelity X-A200 (monoblokken, de zgn. tonnetjes)

Daarnaast heb ik nog de bijbehorende Audio Analogue Bellini voorversterker meegenomen om te vergelijken met het voorversterker gedeelte van mijn Marantz SR 8001 receiver.

Ook ben ik er inmiddels achter dat mijn kamer akoestisch niet perfect is. Wat eerst werd geweten aan te weinig controle van de versterker is dus het verschijnsel van staande golven bij bepaalde basfrequenties.  :cry: :cry:
Dit probleem gaat nog een keer getackeld worden met profesionele hulp. Ik ben met iemand in gesprek die hier metingen zal komen doen. Tzt zal ik in dit topic jullie daar over informeren.

Ik heb weer genoeg te doen in ieder geval (luisteren  pompom pompom)


Ik zal even foto's bijvoegen van de kandidaten tot nu toe.

cheese

Hallo Drees,


Waar haal je al deze mooie spullen?

gr Kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

drees62

Citaat van: cheese op november 07, 2009, 15:12:43
Hallo Drees,


Waar haal je al deze mooie spullen?

gr Kees

Kijk hier maar eens:

www.wenwaudio.nl

drees62

#34
Vanochtend werd ik gebeld door een oud-collega, die gehoord had dat ik op zoek was naar een paar mooie monoblokken/eindversterker. Hij had eventueel ook nog wel wat staan en ik mag het vrijblijvend in mijn eigen set uitproberen.
Het bijzondere is dat het buizen monoblokken zijn van (het Chinese merk) Shanling.

Heb ze vanmiddag opgehaald en ze staan nu (in) te spelen. Serieus luisteren zal gebeuren als de Top 2000 is afgelopen.
Ze zien er errug gaaf uit vind ik zelf, eens kijken of het uberhaupt te integreren is in een HT-set.


xander32

#35
Citaat van: drees62 op december 30, 2009, 22:07:45
Vanochtend werd ik gebeld door een oud-collega, die gehoord had dat ik op zoek was naar een paar mooie monoblokken/eindversterker. Hij had eventueel ook nog wel wat staan en ik mag het vrijblijvend in mijn eigen set uitproberen.
Het bijzondere is dat het buizen monoblokken zijn (van het Chinese merk) Shanling.

Heb ze vanmiddag opgehaald en ze staan nu (in) te spelen. Serieus luisteren zal gebeuren als de Top 2000 is afgelopen.
Ze zien er errug gaaf uit vind ik zelf, eens kijken of het uberhaupt te integreren is in een HT-set.


Hoi Drees, zien er wel bruut uit. Ga dit ff volgen. Veel plezier met het luisteren t.z.t.  :yes:.


Sander.

drees62

Citaat van: xander32 op december 30, 2009, 22:10:32
Hoi Dress, zien er wel bruut uit. Ga dit ff volgen. Veel plezier met het luisteren t.z.t.  :yes:.


Sander.

Ik was dus ook in Delden vanmiddag! Heb er nog even over gedacht om bij Jan (audiowinkel) langs te gaan maar zat krap in de tijd.  :-P

xander32

Citaat van: drees62 op december 30, 2009, 22:14:17
Ik was dus ook in Delden vanmiddag! Heb er nog even over gedacht om bij Jan (audiowinkel) langs te gaan maar zat krap in de tijd.  :-P
Het is wel een mooie zaak met een eigenaar met verstand van zaken en iets wat ik zeer prettig vind: totaal niet opdringerig. Hij geeft een afgewogen advies zonder je naar een bepaald merk te dirigeren; erg prettig.
Je kan aan alles merken dat hij zelf ook echt een liefhebber is.

Sander.

drees62

Hier nog even een paar foto's van de Shanling's zoals ik ze te leen heb. De buisjes staan al mooi (zachtjes) te gloeien en de warme klanken van de Top 2000 worden bij mij de kamer ingeslingerd. Dit zijn trouwens de spec's:

Rated output power: 50 Watts RMS @ 8 Ohms
Total harmonic distortion (THD+N): < 0.1%
Frequency response at rated power: 20Hz- 30kHz +/- 1db.
Load resistance: 4-8 Ohms.
Signal to noise ratio: >90db.
Input: RCA
Mains power: ~100V – 120V @ 60Hz.
Line fuse: T2.5 Amp @ 250V A C.
Power consumption: 400W Max.
Dimensions: (mm) 205 W X195 H X 460 D.
Net weight: 15 kg

xander32

Citaat van: drees62 op december 30, 2009, 22:33:07
Hier nog even een paar foto's van de Shanling's zoals ik ze te leen heb. De buisjes staan al mooi (zachtjes) te gloeien en de warme klanken van de Top 2000 worden bij mij de kamer ingeslingerd. Dit zijn trouwens de spec's:

Rated output power: 50 Watts RMS @ 8 Ohms
Total harmonic distortion (THD+N): < 0.1%
Frequency response at rated power: 20Hz- 30kHz +/- 1db.
Load resistance: 4-8 Ohms.
Signal to noise ratio: >90db.
Input: RCA
Mains power: ~100V – 120V @ 60Hz.
Line fuse: T2.5 Amp @ 250V A C.
Power consumption: 400W Max.
Dimensions: (mm) 205 W X195 H X 460 D.
Net weight: 15 kg
Behoorlijk krachtige amps voor buizen :yes:.


Sander.

WimPeu

Donders mooi die buizen. Laat die Chinesen maar schuiven. Ik verwacht de komende 10 jaar een ware hausse aan Chinese High End en Hifi spullen. Daar worden de heren in de EU en US niet blij van....maar wij wel.

Ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen van deze buizen versterkers zeker tov de bv Classe CA-150. :wink:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

drees62

#41
Heb inmiddels meerdere dagen met de (buizen) monoblokken van Shanling gespeeld. Kan gelijk vertellen dat ze het niet worden en zal hierna uitleggen waarom niet.
Deze blokken hebben namelijk wat eigenaardigheden waardoor integreren in een HT-set zo goed als ondoenlijk is. Wat is namelijk het geval, deze blokken dienen in een master/slave configuratie te worden aangesloten. Met een palletje achterop zet je het ene blok op master en de ander dus op slave. Hiervoor moet je de beide blokken ook verbinden met een bijgeleverd kabeltje met als aansluiting twee mini-jacks. De blokken zijn dan gesynchroniseerd voor de volumeafstelling.

Vervolgens moeten de versterkers een minuutje opwarmen alvorens ze geluid doorgeven en als ze aanspringen staan ze standaard op een volume van -40 db. Volgens de bijbehorende documentatie dien je af te stellen op -30 db als je ze als eindversterker gebruikt. Bij lager klinkt het ielig, hoger ga je vervorming horen. Dit betekent dus dat elke keer bij inschakelen je met de bijgeleverde AB het volume eerst weer van -40 db naar -30 db moet wijzigen.

Kenmerkend van deze blokken is dat je er ook rechtstreeks een CD-speler of andere bron op kunt aansluiten, vandaar de volumeregeling met AB. Er zit schijnbaar dus ook iets van een voorversterkergedeelte in.
Indien ik nu de blokken afstel op -30db spelen ze een stuk zachter dan wenselijk. Ik moet dan het volume van mijn marantz ophogen naar -12 db, terwijl ik anders aan -22 db meer dan genoeg heb.

Maar hoe klinken ze, dat is natuurlijk niet onbelangrijk en als het echt iets heel bijzonders zou zijn dan wil ik er misschien nog over nadenken. Maar nee, ook de klank heeft mij niet overtuigd. Het eerste wat opvalt is de ruis bij stilte (pauze). Heb wel eens vaker gehoord dat het geluid bij buizenversterkers wel eens wat minder "zwart" kan zijn. Je mist daardoor ook een stukje definitie, niet ieder instrument is meer zo mooi aan te wijzen als bij mijn andere vergelijkingsmateriaal. Ook is de punch een beetje weg, lage tonen hebben gewoon minder druk. Daarnaast is de controle in het laag beduidend minder dan met een transistor-versterker.

Ik vind wel het middengebied erg mooi, de vloeiende stemmen komen echt heel mooi uit. Maar het hoog vind ik zelfs feller als bijvoorbeeld de Classé die ik ook nog heb staan. Daarnaast heb ik voor het eerst echt ssss-klanken ervaren op mijn set, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met die felheid in het hoog. Al met al dus genoeg reden om niet tot aanschaf van deze Shanling's over te gaan.

Speciaal voor Wim heb ik de blokken ook nog even één op éen vergeleken met de Classé CA-150. Wat opvalt is dat je de Classé meer gaat waarderen naarmate je hem langer in je set hebt spelen. In het begin een beetje onopvallend maar een heel mooi afgewogen geluid dat met name in combinatie met Marantz en de Focals wel heel goed blijft klinken. Het prettige hoog, vloeiende middengebied en de enorme controle in het laag geeft deze versterker iets extra's. Ik vind de Classé ook meer een buizengeluid hebben dan de Shanling's en dat is wel een frappante conclusie. Ik laat 'm nu een paar dagen in mijn setup staan en ga er nog eens uitgebreid voor zitten en geef 'm een 2e kans.

xander32

Goed verslag - met interesse doorgelezen.
Ben benieuwd waarmee je uiteindelijk gaat eindigen.

Sander.

drees62

#43
De kogel is door de kerk, het is de Classé Audio CA-150 geworden!

Vorige week werd ik gebeld dat de Audio Analogue monoblokken weer terug waren van de reparateur. In ééntje bleek een IC te zijn vervangen en zaterdag heb ik ze weer aangesloten in mijn set. Omdat ik ze nooit heb kunnen vergelijken, naast de Musical Fidelity's X-A200 en de Classé CA-150, ben ik daar zaterdag eens goed voor gaan zitten.
Na goed opwarmen heb ik ze na een half uurtje weer afgekoppeld, voor mijn gevoel wat minder power maar wel erg ruimtelijk en veel definitie. Blijft (ook) heel mooi.

De Classé had ik in eerste instantie als iets te laid-back ervaren maar heb 'm een tweede kans gegeven met andere interlinks en voila, ineens is daar de gezochte match!

Ook heb ik in tussentijd een nieuw meubel gemaakt op basis van het ontwerp van de beroemde flexy-table. Dit had als onverwacht voordeel dat ik ineens mijn probleem in het laag (staande golven) grotendeels kwijt was. Zonder dus maar iets in de set te veranderen heb ik door een ander meubel een andere soort lage tonen gekregen. Geen geboem meer in het sublaag maar droog en snel. Vraag niet hoe het kan maar (ik) profiteer ervan  hello
Ik ervaar mijn set nu als zeer harmonieus en ze maakt prachtig muziek volkomen los van de speakers, met geweldige echtheid zonder ook maar één spoortje scherpte, blikkerigheid of schelheid.

Dat is dan ook gelijk een van de redenen waarom de Musical Fidelity's monoblokken het niet zijn geworden, al zijn deze ook zeer fraai. Maar samen met de Focal's werd het op luid volume in het hoog bij lang luisteren soms iets teveel van het goede. Daarnaast hebben ze de aan-/uit schakelaar op de achterkant; niet echt handig dus. Ook hebben ze geen inschakelrelais, hetgeen je dus zachtjes hoort bij het aanzetten van deze jongens (boefff). Maar ik ben er van overtuigd dat ze in een set met andere speakers (geen Focal) een prachtige aanvulling kunnen vormen op je set. Wat een power en wat een definitie! Ze zijn wel 200W bij 8Ohm en dat hoor en voel je.


WimPeu

Gefeliciteerd Andre, geweldige mooie bak. Goede keus. :yes: Ik ben ook uiterst tevreden met de Classe EV´s.


Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES