Acoustiek wat zijn goede tweaks aldus muziekfreak.

Gestart door Muziekfreak, oktober 04, 2005, 03:56:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muziekfreak

Hallo ten eerste wil ik marco en maurice feliciteren met hun prachtig forum en uiteraard veel suc6 toegewenst met uitgroeien.

Goed to the point.

Wat zijn goede tweaks aldus mijzelf  :P  

Er is een stelregel in audioland eigenlijk mbt acoustiek, loop maar eens een studio in,of mij part een concerthal. Meeste mensen die letten erniet op ik wel. Hoe is de ruimte aangepakt waar jij jezelf in moet vertoeven. Vele vallen het geen-eens op uiteraard ons hififreaks wel de megagrote diffusor panelen en zelfs de zware gordijnen. Dit heeft natuurlijk als doel dempen! EN dit dames en heren is thuis ook tebehalen,ik heb hier bij mij thuis al diverse keren acoustische trucjes aangehaalt waarbij er menig audiofiel zijn tong op de grond laten vallen van wat je kunt doen met een stel tubetraps,of goede gordijnen enz.

Je kunt zo'n mooie dure set bezitten,klopt je acoustiek niet klopt het geluid niet. En dat gaat storen en dan zoek je weer wat anders. Ik bezoek geregeld mensen en mensen bezoeken mij ik ben pas bij een iemand over de vloer gekomen bij wie het geluid echt jaloersmakend was in mijn oren. En dan praten we over een relatief simpele set-up geen excotica aan te pas gekomen zoals dikke krells,mark en levisons enz. Zijn acoustiek klopte gewoon dikke zware gordijnen dicht met luisteren,tubetraps (DIY) die vrijwel elke hoek bezetten in de kamer mooi omtezien ja en nee het is wennen immers een normaal huishouden doet vrij weinig met hoeken als er iets met hoeken in een huis worden gedaan is het hooguit een plantje erin zetten.

Probeer het zelf koop een goedkoop kleed hang die aan je wand, je zult per direct verschillen kunnen constanteren en dan kost je dan hooguit een 100euro. Geen een kabel kan daar tegenop roep ik hardop in die prijsklasse voor dat verschil in geluid wat je ervoor terug krijgt.

Gebruik voro je set-up een zwaar kleed, liefst hogopolig die aansluit met de speakers zelf zo groot zeg maar. Dat dempt enorm mag ook wat kleiner hoor is geen probleem xperimenteer een beetje ermee. Je zult zien dat de resultaten erniet om liegen. De kosten nouja hangt uiteraard van je smaak van kleden (merken) af  :D

Gordijnen ik maak zelf gebruik van een zwaar gordijn achter de set. Ook hier weer heb je veel voordeel behaalt ik kwam erachter namelijk dat ene GROOT raam zonder een gordijn vrolijk mee gaat werken als resonator. En dat hoor je in je muziek terug! Niet zo verwonderlijk natuurlijk immers is glas een goede doorgever zoals ik dat noem.

Tubetraps,er bestaat veel ongeloof omtrent tubetraps of in de volksmond BASSTRAPS. Wat is nu eigenlijk een tubetrap eigenlijk even eerlijk wezen stelt het geen hol voor en is zelf uitstekend tebouwen. Helaas was ik niet zo handig en heb ik ereen stel orginele in onbeperkte bruikleen.




Deze dingen werken echt,eigenlijk zijn tubetraps niets meer als cylindervormige kolommen die gevuld zijn met allerlei dempingsmaterialen denk aan baf,pritex,schuimrubber,glaswol enz de vormen zijn divers rond,half rond,viekant,met stands zonder stands en zelfs mogenlijkheid om ze tehangen (voor mensen met een puntdak)

Dit lijkt extreem maar het kan extremer zoals bijvoorbeeld acoustische deuren. Deze deuren vervang je dus je oude tussendeuren mee zie tekening






Deze deuren zijn niet echt goedkoop vanaf 300$

zoals je ziet zijn de mogelijkheden onbegrenst. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Dus denk er goed over na wl je een dure kabel of wil je echt het probleem aanpakken en wat geld overhouden met BETER resultaat. Is dit echt de moeite waard te bestuderen deze materie.

MVG Michel

TurboMarco

Zeer nuttige info Michel 8)
Zelf hebben wij thuis de achterpui geheel voorzien van gordijnen van plavond tot op de vloer en dat scheelt aanzienelijk.
Doordat wij luchtverwarming hebben zitten in de hoeken van de kamer schuine panelen,ook dat is weer mooi meegenomen.
Helaas hebben wij een plavuizenvloer dus een paar kleedjes zijn wel een noodzaak,helaas mag ik de rest vd vloer niet bedekken :roll: .

Greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Michel, klopt als een bus!

Zelf heb ik een tijdje terug een hoogpolig kleed tussen speakers en luisterpositie geplaatst en dit scheelde zeer zeker. Het geluid is nu schoner, rustiger.

Wat ook veel scheelt is harde vlakken tussen de speakers en luisterpositie weghalen. Veel mensen hebben hier een salontafel staan, die gewoon vrolijk als een spiegel het geluid weerkaatst naar jouw oren.
Probeer meer eens uit, haal je tafel maar eens even weg, kost je niets ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Fireman

He muziekfreak, kan je dat van die tubetrap/basstrap nog wat fijner uitleggen. Ik begrijp een cilinder met dempingsmateriaal???

Ik heb onder in mijn speaker een loze ruimte. Kan ik die ook vullen met dempings materiaal? (glaswol) En wat gebeurt er dan met mijn geluid? Of moet het echt een plaats buiten de speaker zijn?

Wat bij mij goed werkt is de speaker op een hardstenen-tegel zetten met spikes. Het geluid wordt als het ware opgetilt waardoor er nog betere plaatsing van het geluid is.

En simpel een paar kabels vervangen zie mijn eerst bericht in het topic Kabels hebben zeker invloed in kabels.

Leonneke

Hallo Marantzers;

Akoestiek. Da's eventjes een wereld apart. Maar wel een wereld die je kunt beschouwen als een totale component.

Maar het is direct ook de meest moeilijke en lastige component.  Ik ben er meer over te weten gekomen door bijvoorbeeld de navolgende site HELEMAAL door te pluizen:

www.soundscapes.nu

Deze site is van Toine Dingemans. Hij is ERG goed in het geven van beginners adviezen enzovoorts.

Degenen die willen weten hoe je bijvoorbeeld Tube Traps maakt, zit daar goed. Er zijn ook nog enkele engelstalige sites die erg veel info bieden. Ik stond er zelf echt versteld van wat je met je geluid kunt doen door de akoestiek als component te beschouwen en aanpassingen te doen waar nodig.

Probleem is wel dat je pas WEET waar het nodig is als het een en ander goed gemeten wordt. Anders ga je problemen oplossen die er niet zijn en problemen maken die er nog niet waren. In de meeste gevallen moet je beginnen met het aanpakker van het laag ..........  Da's de lastigste component die het moeilijkste te controleren valt. Vaak moet je gaan werken met Tube Traps of Bass Absorbers.  Maar dit alles zorgt er direct voor dat het mid en hoog ook beter gaat klinken en meer in verhouding komt.

Kortom een mooie maar ook zeer moeilijke materie waar je in de meeste gevallen echt wat hulp bij nodig hebt.
Keerzijde van deze medaille is echter dat het aanpakken van de akoestiek MEER zal opleveren dan bijvoorbeeld het driedubbele uitgeven aan een nieuwe versterker ..............

Groetjes
Groetjes Leonneke .  . ...

mars

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Lapti

even een oude koe uit de sloot halen, maar zo een basetrap, ik snap niet precies waar je zo een ding moet neerleggen/zetten/hangen. In de hoeken? Op je hoofd als muts? :-D nee maar serieus waar leg je zo een ding neer?  :?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

HiFi gek

Citaat van: Lapti op februari 28, 2009, 12:04:34
even een oude koe uit de sloot halen, maar zo een basetrap, ik snap niet precies waar je zo een ding moet neerleggen/zetten/hangen. In de hoeken? Op je hoofd als muts? :-D nee maar serieus waar leg je zo een ding neer?  :?


Een basetrap plaats je voor zover ik weet op de plaatsen waar het laag zich ophoopt in de kamer , zal waarschijnlijk in de hoeken van de kamer zijn .

Je kan hier trouwens veel info over vinden op de site van SOUNDSCAPES.NU



Groeten  EDWIN  B