Stereo of toch weer surround?

Gestart door Carlo, april 02, 2022, 15:28:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carlo

Hallo allen,

Momenteel heb ik een 5.1 set (monitor audio radius hd 2x270, 2x90, 1x180 en RelT5 als sub). Bevalt wel, maar echt surround wordt eigenlijk weinig gehoord/gedraaid.
Draait allemaal op een SR7008, prima apparaat. Alleen overweging is nu het geheel te verkopen en te gaan kijken naar nieuw meubel. Ik overweeg dan ook over te gaan naar een slankere receiver, liefst ook van Marantz die dan mooi op mijn UD5007 kan staan.
Qua speakers, denk ik dat Dali Oberon 5 of 7 het niet gaat worden. Zijn vloerstaanders en die vind de rest van de family niet zo mooi :oops:. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de Oberon 3, die ik dan links en rechts op het einde van het meubel wil plaatsen.

Nu is vooral de vraag welke versterker het dan moet worden. Als ik ooit toch weer surround zou wensen, is dan de NR1711 een optie? En, zou dit ook wat zijn voor stereo?

Hoop te horen of jullie hier ervaringen mee hebben, of anders tips voor een andere opzet.
Dank voor alle reacties.
Carlo


AlexH

Hoi Carlo,

Wat versterker betreft, kan ik je niet adviseren, maar als je dali oberon 3 overweegt ipv vloerstaanstaanders zou ik dali opticon 2 aanbevelen, iets hoger in de prijs maar wel een veel betere geluidservaring.

Groetjes,

Alex
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

CBdicX

#2
Citaat van: Carlo op april 02, 2022, 15:28:02
Hallo allen,

Momenteel heb ik een 5.1 set (monitor audio radius hd 2x270, 2x90, 1x180 en RelT5 als sub). Bevalt wel, maar echt surround wordt eigenlijk weinig gehoord/gedraaid.
Draait allemaal op een SR7008, prima apparaat. Alleen overweging is nu het geheel te verkopen en te gaan kijken naar nieuw meubel. Ik overweeg dan ook over te gaan naar een slankere receiver, liefst ook van Marantz die dan mooi op mijn UD5007 kan staan.
Qua speakers, denk ik dat Dali Oberon 5 of 7 het niet gaat worden. Zijn vloerstaanders en die vind de rest van de family niet zo mooi :oops:. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de Oberon 3, die ik dan links en rechts op het einde van het meubel wil plaatsen.

Nu is vooral de vraag welke versterker het dan moet worden. Als ik ooit toch weer surround zou wensen, is dan de NR1711 een optie? En, zou dit ook wat zijn voor stereo?

Hoop te horen of jullie hier ervaringen mee hebben, of anders tips voor een andere opzet.
Dank voor alle reacties.
Carlo

Geluidservaring in speakers is puur persoonlijk.
Er zijn mensen die zweren bij B&W, ik vind het 3x niks, maar Kef vind ik wel weer prettig, ik bedoel maar.
Vertrouw op je eigen oren, niet die van iemand anders......  :wink:  :yes:

Voordeel van een Surround is dat je "gewoon" stereo kunt spelen, wat tegenwoordig prima gaat op een AVC, en mocht je niet in het midden zitten is het weer prettig om bijvoorbeel 3.x te kunnen spelen, dus Stereo met een Center.
Ik zal nooit meer voor een puur stereo versterker gaan, ook heeft een AVC meer voordelen tov een stereo bak en dat is ruimte correctie, en andere grappen en grollen die niet in een stereo versterker zittten.
Neem alleen al 1 of meerdere subwoofers willen gebruiken, cross-over kunnen instellen ect. ect.

En geloof mij, zelfs in puur stereo hoor je echt het verschil met de ogen dicht niet tussen een stereo bak of een moderne AVC.

Carlo

Citaat van: CBdicX op april 03, 2022, 12:32:20
Geluidservaring in speakers is puur persoonlijk.
Er zijn mensen die zweren bij B&W, ik vind het 3x niks, maar Kef vind ik wel weer prettig, ik bedoel maar.
Vertrouw op je eigen oren, niet die van iemand anders......  :wink:  :yes:

Voordeel van een Surround is dat je "gewoon" stereo kunt spelen, wat tegenwoordig prima gaat op een AVC, en mocht je niet in het midden zitten is het weer prettig om bijvoorbeel 3.x te kunnen spelen, dus Stereo met een Center.
Ik zal nooit meer voor een puur stereo versterker gaan, ook heeft een AVC meer voordelen tov een stereo bak en dat is ruimte correctie, en andere grappen en grollen die niet in een stereo versterker zittten.
Neem alleen al 1 of meerdere subwoofers willen gebruiken, cross-over kunnen instellen ect. ect.

En geloof mij, zelfs in puur stereo hoor je echt het verschil met de ogen dicht niet tussen een stereo bak of een moderne AVC.

Hoi Hoi,

Dankjewel voor de tip. Ik vroeg mij ook al af in welke mate je echt verschil zou horen. En, ik ben ook niet de extreme audiofiel die daarop let.
Dan denk ik dat ik de Marantz Nr1711 maar eens ga beluisteren met wellicht de Dali Oberons 5. Hoewel de 3 meer kans maakt om daadwerkelijk in de woonkamer te komen, denk ik. Afkeer van staanders is groot :-(

CBdicX

Citaat van: Carlo op april 03, 2022, 15:48:31
Hoi Hoi,

Dankjewel voor de tip. Ik vroeg mij ook al af in welke mate je echt verschil zou horen. En, ik ben ook niet de extreme audiofiel die daarop let.
Dan denk ik dat ik de Marantz Nr1711 maar eens ga beluisteren met wellicht de Dali Oberons 5. Hoewel de 3 meer kans maakt om daadwerkelijk in de woonkamer te komen, denk ik. Afkeer van staanders is groot :-(

Ik heb al jaren afkeer van mijn staander, maar dat heeft met leeftijd te maken  :-D :-D

Ik heb (vloer)staanders in huis weten te krijgen door subwoofers op te geven.
Mijn vrouw heeft een hekel aan de subs, dus toen was het pleit snel beslecht voor vloerstaanders.
Ik moet zeggen, ik mis de subs SVS 3000 Micro, want ik had er 2, totaal niet.
Vind de bassen nu in muziek fraaier, en effecten in films zijn ook meer dan prima aanwezig en geheel niet irritant, wat ik wel regelmatig met subs had.
En afstellen tot in den treure, andere plekken, sub eq, niets hiep echt, tot nu dan een prima laag met de Kef Q950  :yes:

Emiel77

eens met CBdicX, probeer te voorkomen om met "boekenplank" luidsprekers en subs te gaan werken.

nadeel van boekenplank: vaak geven deze pas vanaf ca 45 Hz geluid, dan mis je toch echt een stuk laag dat aangevuld moet worden met een sub, ook is de klankkast in dit geval eigenlijk te klein

groot voordeel van de vloerstaanders: deze hebben een volwaardige klankkast en als je even zoekt in specificaties heb je in de basis een veel beter laag bereik (in het geval mijn mijn Quadral Signum 70 vanaf 32 Hz)

center en mid speakers kunnen dan wel weer compact zijn in het geval van surround (persoonlijk heb ik een voorkeur voor puur 2.0 stereo dus zonder sub)

mocht surround toch geen echt harde eis zijn zou je nog kunnen overwegen een pure stereo versterker aan te schaffen, wellicht dan voor een vergelijkbare prijs een kwalitatief betere versterker

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

Citaat van: Emiel77 op april 03, 2022, 21:27:27
eens met CBdicX, probeer te voorkomen om met "boekenplank" luidsprekers en subs te gaan werken.

nadeel van boekenplank: vaak geven deze pas vanaf ca 45 Hz geluid, dan mis je toch echt een stuk laag dat aangevuld moet worden met een sub, ook is de klankkast in dit geval eigenlijk te klein

groot voordeel van de vloerstaanders: deze hebben een volwaardige klankkast en als je even zoekt in specificaties heb je in de basis een veel beter laag bereik (in het geval mijn mijn Quadral Signum 70 vanaf 32 Hz)

center en mid speakers kunnen dan wel weer compact zijn in het geval van surround (persoonlijk heb ik een voorkeur voor puur 2.0 stereo dus zonder sub)

mocht surround toch geen echt harde eis zijn zou je nog kunnen overwegen een pure stereo versterker aan te schaffen, wellicht dan voor een vergelijkbare prijs een kwalitatief betere versterker

Een compakte Center ben ik het zeker niet mee eens.
Compacte Center houd in dat er een hoge cross-over wordt toegepast.
Zodra dit boven de 80 Hz gaat zullen de subwoofers of vloerstaanders zonder subwoofer mee gaan "spreken".
Dat wil je absoluut voorkomen want dan komen de stemmen niet meer alleen van de Center.
Zorg dus altijd voor de groots mogelijke Center !!

Een Stereo versterker van vergelijkbare prijs tov een multi kanaal AVC is niet specifiek beter.
Dat is een marketing dingetje om de regelmatig veel te dure Stereo versterkers toch te verkopen.
In basis is versterken, versterken, of je dit nu doet met 1 blok trafo of 1 ring trafo's maakt geen snars uit, ga je niet horen.
Ook aan de voor en eindversterkers worden vaak magische waardes toebedeeld in Stereo versterkers, maar ook hier zal het verschil nagenoeg niet waarneembaar zijn voor een "normaal" mens. 

Ik zeg, koop een AVC die net boven het budget zit (  :-D ) en gebruik de Stereo of Puur stand voor muziek

koop een paar grote vloerstaanders en de groots mogelijke Center

doe het zonder subwoofer(s), en als je je buren regelmatig aan de deur wil, lekkere grote subwoofer(s)  violent1

voor de surrounds en hoogte speakers kan het klein blijven, die hogere cross-overs doen niets met de vocalen dus daar hebben vloerstaanders of subwoofers geen last van.

Maar dit is mijn idee / ervaring na jaren slepen met knotsen van speakers, subwoofers en zeer kleine speakers, en mijn oren en kamer zijn niet die van jou, met nadruk op de kamer, want dat is de grootste spelbreker in de meeste setups........

Marvin

Center moet dik zijn, daar zit de meeste informatie.
Ik heb nog altijd spijt dat ik m'n 12" verkocht heb...
Ben wekelijks nog op MP aan het zoeken voor een waardige vervanger.
Dat wat er nu staat kan eigenlijk niet. [emoji23]

Die 32hz van de meeste zuilen is op papier leuk, maar meestal zit je dan al op -12db.
Marketing van luidspreker fabrikanten, de meest gunstige meting laten zien.
Dit gaat ook op voor opgegeven vermogen van versterkers, 200watt op 1 kanaal gemeten.
Daar blijft weinig van over als je 13 luidsprekers in multi stereo zet.
Hoeft ook niet, gaat echt wel hard genoeg. 

CBdicX

#8
Citaat van: marvin op april 03, 2022, 23:10:26
Center moet dik zijn, daar zit de meeste informatie.
Ik heb nog altijd spijt dat ik m'n 12" verkocht heb...
Ben wekelijks nog op MP aan het zoeken voor een waardige vervanger.
Dat wat er nu staat kan eigenlijk niet. [emoji23]

Die 32hz van de meeste zuilen is op papier leuk, maar meestal zit je dan al op -12db.
Marketing van luidspreker fabrikanten, de meest gunstige meting laten zien.
Dit gaat ook op voor opgegeven vermogen van versterkers, 200watt op 1 kanaal gemeten.
Daar blijft weinig van over als je 13 luidsprekers in multi stereo zet.
Hoeft ook niet, gaat echt wel hard genoeg.

Klopt wel wat jij zegt, ze liegen niet maar het zijn cijfers in de meest gunstige omstandigheden en vaak op -6dB of harder wat natuurlijk geen parktijk volumes zijn.
Kef is wel "eerlijk", die opgaves zijn op 3dB en kloppen na Audyssey.
Zelfs nog wat gunstiger voor de Center, daar geeft Kef 59 Hz op, ik krijg 40 Hz na Audyssey, maar zet het zelf op 80 Hz.
Die lagere waarde is de invloed van de kamer, maar kan uiteraard ook de andere kant op gaan.......

Die 3dB stand zou eigenlijk een verplichte meetwaarde moeten worden die alle merken moeten vermelden.
Dat zou het meest eerlijk zijn, denk dat er een hoop door het ijs zakken  :yes:

RHK

Deze heeft er geen last van
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*