PM7000 amplifier krakend geluid en plof

Gestart door martijn_G, maart 09, 2022, 18:37:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn_G

Goedenavond allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Marantz PM7000 amplifier, deze heeft hiervoor in een (niet al te schoon) huis gestaan van een oudere heer. Ik heb geen idee hoe lang deze daar gestaan heeft.

Eenmaal thuis heb ik de set aangesloten, maar na een paar dagen gebruik (ik heb alles maandag 7 maart aangesloten) hoor ik bij de linkerbox gekraak, zo nu en dan gevolgd door een moment van stilte en een harde plof. De box aan de rechterzijde werkt perfect.

Ik heb inmiddels ook verschillende kabels gebruikt en de boxen omgewisseld, waardoor ik de conclusie heb getrokken dat het probleem hem in de aansluiting van de linkerbox op de versterker zit. Op de versterker zijn 2 ingangen (speakers 1 + 2) voor de linkerzijde, beiden geven hetzelfde probleem. De rechterzijde is vrij van problemen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik hier aan kan doen om het op te lossen?

Ps: Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht er belangrijke informatie missen hoor ik het graag, dan kan ik dat nog even opzoeken!

Alvast bedankt!

martijn_G

Inmiddels heb ik het probleem gevonden, het bleek een rotte soldering te zijn van een van de transistoren, vermoedelijk metaalmoeheid door de warmte. Het opnieuw solderen van de transistor heeft het probleem verholpen.

Nico M

Hoi Martijn,

Mooi dat je de storing zover hebt opgelost. Het is sterk aan te raden om het luidsprekerrelais preventief te vernieuwen.  Deze is na 20 jaar gebruik meer dan versleten.

HAL9000

ja dit is ook 100% het probleem. Deze modellen hebben dit nu eenmaal.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!