Marantz SR7013 - minder tevreden over het geluid

Gestart door Jahoeg, februari 24, 2022, 15:00:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: Jahoeg op februari 25, 2022, 15:12:07
@ RHK: Jazeker!  maar met Dyn Volume uit mis is ik dynamiek / intensiteit
Ik heb deze het liefst op Light staan

Die eq's zouden niet nodig moeten zijn !

Marvin

#31
Met muziek vind ik audyssey niet prettig.
Misschien op normaal huiskamer niveau, dan komt het allemaal misschien wat meer in balans, maar als je het harder zet wordt het voor mij vervelend.
De settings staan soms nog wel eens op audyssey aangezien de pc ook veel als bron wordt gebruikt.
Dan klinkt het wel dik, tot het gas erop gaat.
Maar alles is afhankelijk van de ruimte en wat voor luidsprekers er staan, en wat je er zelf voor verwachtingen van hebt.

(Wat autocorrectie geneutraliseerd).

CBdicX


RHK

Citaat van: Jahoeg op februari 25, 2022, 15:18:29
Flauw / mat

Hoeveel metingen heb je met Audyssey gedaan en heb je die op de geadviseerde luisterposities gedaan?
De meningen zijn erover verdeeld, maar met een uitgebreide meting 8x, krijgt Audyssey het meestal wel goed.

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 25, 2022, 15:26:40
Hoeveel metingen heb je met Audyssey gedaan en heb je die op de geadviseerde luisterposities gedaan?
De meningen zijn erover verdeeld, maar met een uitgebreide meting 8x, krijgt Audyssey het meestal wel goed.

Ik doe wel eens 3 metingen en dan merk ik eigenlijk geen verschil met 8.
Maar dat kan ook aan mij liggen.......

Marvin

Ik durf er geen 3 te doen.... [emoji23]

Wilt u echt maar 3 punten en stoppen?
Nee, ga alsjeblieft door..!!

CBdicX


Jahoeg

Citaat van: RHK op februari 25, 2022, 15:26:40
Hoeveel metingen heb je met Audyssey gedaan en heb je die op de geadviseerde luisterposities gedaan?
De meningen zijn erover verdeeld, maar met een uitgebreide meting 8x, krijgt Audyssey het meestal wel goed.
Ik heb de audyssey meting meerdere malen gedaan (best vaak eigenlijk) veelal op 3 posities, maar heb het ook regelmatig alle 8 gedaan. ik merk zelf ook weinig verschil tussen 3 of 8 metingen eigenlijk.

Marvin

Je kan ook nog eens kijken naar de 'restorer' en daar eens mee spelen.
Er zijn teveel opties waarmee je het geluid kan beïnvloeden. 
Dus je zal nu wel zo langzamerhand verdwalen. [emoji23]

CBdicX

#39
Citaat van: marvin op februari 25, 2022, 16:48:23
Je kan ook nog eens kijken naar de 'restorer' en daar eens mee spelen.
Er zijn teveel opties waarmee je het geluid kan beïnvloeden. 
Dus je zal nu wel zo langzamerhand verdwalen. [emoji23]

Die heb ik nooit begrepen, ja, de bedoeling.
Zelfs met 64 KB hoor ik geen verschil.

Marvin

Volgens mij een algoritmisch ding wat compenseert voor eventuele verliezen van lossy formats.
Staat hier uit, kan het op de lichte setting wat meer body geven.
Maar ook dit irriteert me op een gegeven moment.

CBdicX

#41
Citaat van: marvin op februari 25, 2022, 17:01:15
Volgens mij een algoritmisch ding wat compenseert voor eventuele verliezen van lossy formats.
Staat hier uit, kan het op de lichte setting wat meer body geven.
Maar ook dit irriteert me op een gegeven moment.

Echter een "hersteller" voor MP3 is redelijk nutteloos.

De bedenkers van de MP3 hersteller weten niet wat de streamer of uploader gedaan heeft met het MP3 bestand, aan welke knoppen is er gedraaid ?
Ook van belang is, gaat het om een 64 kB bestand of de betrekkelijk goede 320 kB ?
Op beide zal de restorer werken maar er zit een behoorlijk hoorbaar kwaliteits verschil in 64 of 320 kB.
Voor MP3 blijft, "troep erin, troep eruit", iets wat slecht is kan niet zo maar even beter gemaakt worden als niet 100% duidelijk is wat er precies weg gehaalt (compressie) is.

MQA is een voorbeeld van hoe het wel moet en hoe een restorer perfect kan werken.
Voor MQA is vast gelegd wat er precies wordt verwijderd van het origineel, en dat wordt dan weer 100% terug gezet aan het eind van de stream.

Iets weg halen en later weer terug zetten is al heel oud, RIAA wat op vinyl (platen) wordt gebruikt is exact het zelfde.
Ook hier is bekent wat er weg gehaalt wordt, een deel van de bass freqentie.
Zou het volledige bass freqentie 1 op 1 op een plaat gezet worden dan moet deze vele malen groter in diameter worden gezien ook de laagste tonen er op gezet worden.
Die lage tonen zullen zeer brede groeven nodig hebben en dat neemt nu eenmaal de meeste ruimte in en is RIAA bedacht.
Ook speelt mee dat de lage tonen zeer zacht opgenomen worden, en de hoge juist luid, ook dit compenseert RIAA.
En dit allemaal analoog.........  :-D

Een plaat zonder RIAA correctier zal niet erg fraai klinken.

Zo zie je maar weer, het is vaak in het (verre) verleden al eens bedacht  :yes: