Front High of Front Wide Probleem

Gestart door Alex31, februari 13, 2022, 14:54:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex31

Ik heb een marantz SR6008
Hieraan heb ik een 5.1 opstelling aan hangen of ik moet zeggen 5.2 aangezien ik er 2 subs aan het hangen hehe
Nu heb ik er aan de voorzijde 2 speakers aan toegevoegd deze heb ik wat hoger aan de muur gehangen en aangesloten op de Front High /  Wide aansluiting op de versterker
Echter het lijkt als of ze niet werkend zijn?
Draai ik een testtoon dan hoor ik ze duidelijk
Als ik een audio file draai dan doen alleen mijn 2 front speakers mee de niet fronts dus niet ( ik weet ook niet of dat normaal is )
Dan kan je kiezen of je ze als Front High of Wide instelt volgens de handleiding, echter in het menu kan ik dat niet vinden ( zal er wel overheen kijken denk ik )
Wat is uberhaubt de beste keuze High of Wide?
En hoe stel ik dat in

Hopelijk is er wat extra kunde hier die me in de juiste richting zet  :-D

Marvin

Hey Alex.

Ze doen het alleen als er ook een signaal naar toe wordt gestuurd.
Dus als je muziek luistert, stereo, dan hoor je maar 2 luidsprekers.
Dit kan je veranderen door er bijvoorbeeld multi channel stereo van te maken.
Dan moeten ze het wel doen en kan je in het speaker menu de decibellen afregelen.

Als je een film opzet met Atmos geluid, dan zullen ze het ook doen.
Maar dat is niet continu aanwezig, het zijn effecten. Dus vaak pas hoorbaar als je er dichterbij gaat staan.
Pas als het in de soundtrack zit zullen ze duidelijker hoorbaar worden, net zoals de surround speakers dus.

Wat je precies hebt ingesteld en wat nu het beste is, daar kunnen we met z'n allen vast wel over door denken.
Daar is iets meer achtergrond informatie nodig, foto's zeggen vaak ook meer dan 10 pagina's tekst.

Alex31

Hallo Marvin,

Vriendelijk bedankt voor de reactie
Je had gelijk hoor om even Multichannel stereo te kiezen, dan doen ze gewoon netjes mee :)
Ik moet alleen weer even deze week de audyssey met de microfoon draaien, deze keuze optie is nu niet meer aanwezig enkel bij audio de Equalizer optie
Deze gebruik ik als ik muziek draai, en Audyssey als ik film kijk...

Maar de keuze Front high of front wide? wat is de juiste keuze......

Marvin

Ja wat is de juiste keuze...

De hoogte speakers aan het plafond, meter of anderhalf voor je.... [emoji23]

Er staat vast wel ergens in een Dolby Atmos guidelines wat je moet doen in jouw specifieke geval.
Ik zal ook wel eens zoeken.

Marvin


Alex31

Bedankt voor de link,

Dat gaat natuurlijk allemaal over dolby Atmos, heel interessant overigens
Echter mijn versterker heeft geen Dolby Atmos...

Marvin

Aha.... [emoji3]
Ik zou dan zelf hoog instellen.
Wide lijkt me meer aan de zijmuur horen.

Maar er zit hier een format-freak.
Hele ingewikkelde naam, CJbx ofzo.. [emoji23]
Die reageert vast wel, die weet dit.

CBdicX

#7
Citaat van: Alex31 op februari 17, 2022, 17:24:10
Bedankt voor de link,

Dat gaat natuurlijk allemaal over dolby Atmos, heel interessant overigens
Echter mijn versterker heeft geen Dolby Atmos...

Hallo, hier ben ik dan  :wink:, een beetje laat, ik zat met mijn hoofd in de speaker bedrading....  :-D  :-D

Is het probleem opgelost ?

Zie al 1 "vreemd dingetje", jij praat over Front Hight, echter de 6008 heeft geen Atmos, dan kan Front Hight niet.
Of het zou het Hight gedeelte van Audyssey DSX moeten zijn ?
Even om duidelijk te krijgen wat jij wilt bereiken.

De opties Wide of Height zijn voor jou versterker iets anders dan een versterker met Atmos / DTSX.
Voor de 6008 betekend Wide uitbreiding van de Front speakers opzij, dus het geluidbeeld breder maken.
Voor Height betekent het, het geluidbeeld hoger krijgen.

In een smalle kamer zou ik voor Height kiezen, in een breede kamer voor Wide, beide gecreeerd door DSX.

DSX is eigenlijk de voorloper op Atmos en DTSX, alleen zijn DSX geen object gestuurde kanalen wat Atmos en DTSX (en AURO 3D) wel zijn.

Alex31

Hallo,

Vriendelijk bedankt voor je reactie
Je vraag wat wil ik ermee bereiken, 2 speakers die had ik al daar aan beugels aan de muur hangen deze zaten aangesloten op mijn stereo setje, door wat verbouwingen etc. is dat verhuist naar een ander deel van de woonkamer
Echter de speakers hangen daar nog, dus de draden doorgetrokken tot achter de marantz, en die aangesloten op de Front High/Wide aansluiting.
Mooie aanvulling op het filmgenot dacht ik zo :)
Vandaar dus.....

CBdicX

Citaat van: Alex31 op februari 25, 2022, 15:40:04
Hallo,

Vriendelijk bedankt voor je reactie
Je vraag wat wil ik ermee bereiken, 2 speakers die had ik al daar aan beugels aan de muur hangen deze zaten aangesloten op mijn stereo setje, door wat verbouwingen etc. is dat verhuist naar een ander deel van de woonkamer
Echter de speakers hangen daar nog, dus de draden doorgetrokken tot achter de marantz, en die aangesloten op de Front High/Wide aansluiting.
Mooie aanvulling op het filmgenot dacht ik zo :)
Vandaar dus.....

Nou, missie geslaagd met DSX.

Alex31

Hehe helemaal mee eens,

Echter het audyssey moet je dus volgens de handleiding aan zetten standaard staat dit dus uit, ik zal er wel overheen kijken maar ik kan die optie nergens vinden......

CBdicX

Klopt, DSX is onderdeel van audyssey.

Alex31

Dat het daar een onderdeel van is dat begrijp ik  :-D
Alleen volgens de handleiding moet je het DSX specifiek aanzetten, en ik het menu van de marantz kan ik het niet vinden vandaar.....

CBdicX

Citaat van: Alex31 op februari 25, 2022, 19:43:42
Dat het daar een onderdeel van is dat begrijp ik  :-D
Alleen volgens de handleiding moet je het DSX specifiek aanzetten, en ik het menu van de marantz kan ik het niet vinden vandaar.....

Volgens de manual dienen er wat dingen AAN te staan, even uit testen, staat alles goed wordt DSX beschikbaar in het audio mode menu, anders niet !