De set van Emiel

Gestart door Emiel77, februari 01, 2022, 21:47:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nostra



Citaat van: Emiel77 op december 19, 2022, 20:28:34
Zelf gelukkig ook weer een hoop bijgeleerd, voor mij was het ook al weer meer dan 20 jaar geleden dat ik uberhaupt iets met draaitafels en elementen gedaan heb, destijds voornamelijk met diverse Stanton elementen op MkII 1200's.

Vorig jaar voor thuis de SL-1210GR aangeschaft met voorlopig een 2M Blue en dan van daaruit verder zoeken :-D
Moet ook de heren bij Ortofon Support nog even noemen, die zijn niet te beroed om je van advies etc. te voorzien.

Natuurlijk zijn er betere elementen, maar die zijn dan ook weer gevoelliger voor vuil en beschadigingen.
Aangezien mijn vinyl collectie deels al op leeftijd is en deels ook nieuw vind ik de Century met Bronze techniek voor nu gewoon de sweet spot heb.

Wie weet besluit ik nog de oude collectie tzt te vervangen en kan een beter element weer meer tot zn recht komen, we gaan het zien.

Denk dat ik me voorlopig ook nog wel even in de techniek van elementen en naalden blijf verdiepen.

@marvin: er wordt wel eens gezegd, het element is het belangrijkste onderdeel van het draaitafel systeem...
@Nostra: discussie is altijd mogelijk op en forum :-D

Wel Emiel, dat is de reden waarom ik verschillende naalden aan het aanschaffen ben. Voor iedere soort plaat 1tje.

En om eerlijk te zijn ook gewoon om een Concorde collectie te hebben [emoji12]. Want dat blijven echt men favoriete elementen op een Technics sl1200.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

Citaat van: NB op december 20, 2022, 11:14:19
https://www.pickupnaald.nl/naalden/info-naalden.html

Grappig dat je pickupnaald.nl er bij haalt, heb ik de Limited Edition Concorde Century kunnen vinden :-D
Vriendelijke man die graag een stapje extra doet om zn klanten tevreden te houden heb ik het idee.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Citaat van: Nostra op december 20, 2022, 19:19:44
Voor iedere soort plaat 1tje.

Ja die gedachte had ik ook even, tot ik er achter kwam wat dat ging kosten (nieuw) :-o

Voorlopig ben ik wel ff tevreden met de Century iig :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Citaat van: Emiel77 op december 20, 2022, 20:29:08
Ja die gedachte had ik ook even, tot ik er achter kwam wat dat ging kosten (nieuw) :-o

Voorlopig ben ik wel ff tevreden met de Century iig :-D
Je zou voor minder...

In mijn ogen de mooiste Concorde ooit gemaakt...

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

De Century is een erg mooi element idd, klinkt ook erg lekker, helemaal tevreden over :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Citaat van: Emiel77 op december 20, 2022, 21:02:18
De Century is een erg mooi element idd, klinkt ook erg lekker, helemaal tevreden over :-D
Zou erg zijn moest je daar niet tevreden over zijn [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

#141
Toch maar weer wat vragen uitgezet naar Ortofon Support...

De Stylus 40 was origineel bedoeld voor de Super OM40, die zo te zien niet meer verkrijgbaar is helaas.

Dus uitstaande vragen:
Is de Super OM5 geschikt voor de Stylus 40?, zo ja is de HS-4000 een geschikte headshell?
Is de Concorde 30 geschikt voor de Stylus 40?
Is de Concorde Century geschikt voor de Stylus 40?

Vragen is altijd beter dan gokken lijkt me iig :-D
Had hier en daar al gelezen dat de constructie van de Super OM en Concordes niet helemaal gelijk waren...

Voor de combinatie Super OM5 met Stylus 40 en SH-4000 ben je volgens de Ortofon site ook weer € 700,- verder zag ik, heb nog geen idee of er betere deals zijn, eerst antwoorden van Ortofon ff afwachten.

De mooiste combinatie zou de volgende zijn voor mij:
Concorde 30 met Stylus 40
Concorde Century
Concorde Elite
Dan heb ik naar mijn idee alle vlakken qua kwaliteit element en naald en eventuele oudere vinyl wel getackeld.
Laat dan de 2M serie ook verder voor wat het is en zal dan hooguit nog ooit een Nagaoka MP-500H voor erbij willen :-o
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Wel hou je ons op de hoogte wat ze bij Ortofon zeggen Emiel?

Mijn lijstje trekt wat op de jouwe [emoji12].

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

#143
Uiteraard, stel de vragen niet alleen voor mezelf he, antwoord volgt morgen gok ik even, kan iedereen er weer van leren :-D

Hoop ook dat mijn / ons idee van Concorde 30 met Stylus 40 gaat werken ook, dan heb je idd met 3 elementen alles wel te pakken...

Ff snel gerekend met prijzen vanaf die mij nu bekend zijn: Concorde 30, Stylus 40 en een Concorde Elite... € 1250,-
Ok is te doen, heb ik wel een erg complete set met de Century erbij (en een Stylus 30 op reserve gok ik dan) :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Antwoord Ortofon: de Stylus 40 is compatibel met zowel de Concorde Century als met de Concorde 30.
Er wordt wel bij verteld dat de Concorde 40 Anniversary een lagere kwaliteit Concorde is dan de boven genoemde, kan me voorstellen dat dit bijvoorbeeld ook voor de Concorde Elite geldt, maar dat is mijn inschatting dan.

als ik dan even verder kijk naar de opbouw en slijping van de diverse naalden valt mij het volgende op:

Stylus 10 komt overeen met 2M Red
Stylus 20 komt overeen met 2M Blue
Stylus 30 komt overeen met 2M Bronze en Stylus Century
Stylus 40 komt overeen met 2M Black (FG 70 vs Shibata)

Met bovenstaand in gedacht krijg ik het volgende idee wat betreft diversiteit van naalden voor mezelf:

Concorde Century lekker houden als daily driver
Stylus 40 erbij voor meer detail uit echt goed vinyl
Stylus 20 erbij voor het oudere meer beschadigde vinyl

Alle smaken met 1 Concorde body en 3 stylussen, eenvoudiger kan het niet :-D en scheelt ook weer in de kosten.

De Super OM5 met SH-4000 is trouwens ook geschikt voor de Stylus 10 t/m 40 serie en heeft als voordeel dan weer verstelbare overhang en azimuth.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Dankjewel Emiel!

Concorde 30 en stylus 40 it is!

En mc200 er ook bij

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

Geen dank, graag gedaan.

heb nog wel een detail van de Concorde 30 gezien ook trouwens...
verstelbare azimuth... kan nog wel eens een volledig instelbare Concorde body zijn ook :-D

moet ik nog ff verder induiken, maar zeker interessant :-D

zit nu ook te denken aan Concorde 30 met Stylus 40 voor erbij, heb de 2M Blue ook nog voor de oudere vinyl collectie HB

ander dingetje, had wat problemen met gehoor de laatste weken.... zou opgelost moeten zijn, ff bij huisarts geweest om uit te spuiten, nu ff wachten tot de combi olie en water weg is :-o
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

#147
Hmm zat ff in wat spec's te bladeren, voornamelijk even een vergelijk tussen de Stylus Century en Stylus 30 en het volgende viel me ineens op:

Stylus Century: Compliance, dynamic, lateral - 16 µm/mN
Stylus 30: Compliance, dynamic, lateral - 25 µm/mN
Nude Fine line r/R 8/40 voor beide.

Stylus 40: Compliance, dynamic, lateral - 22 µm/mN FG 70

2M Bronze: Compliance, dynamic, lateral - 22 µm/mN Nude Fine Line
2M Black: Compliance, dynamic, lateral - 22 µm/mN Shibata
2M Black LVB: Compliance, dynamic, lateral - 22 µm/mN Shibata op Boor naalddrager

Valt me vooral op dat de Century een lagere waarde heeft, heeft iets te maken met gewicht van de toonarm weet ik dan ook nog, maar ken de details ff niet, wie kan dit toelichten?

De 1210GR klinkt fantastisch met de Century trouwens, vervangt een 2M Blue met spec's: Compliance, dynamic, lateral - 20 µm/mNmNude Elliptical
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Mhmmm van zulke specs heb ik persoonlijk geen kaas gegeten.

Maar mijn eerste gedachten zeggen dat de Century en de 30 aardig dicht bij elkaar zitten en dat de 40 nog een upgrade is tov de century qua naald zelf.

De black en black LVB zullen ook meer analytisch zijn wegens shibata slijping van het diamant maar dan ook weer veel meer detail geven.

Het is dubbel he.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

Klopt dat de Century en 30 dicht bij elkaar zitten, maar van de 30 is mij de achterliggende techniek niet bekend terwijl de Century 2M Bronze techniek is, er kan dus zeker verschil tussen deze 2 zitten.

Heb al wel vergelijkingen gehoord tussen de 40 en de 2M Black, zit ook erg dicht bij elkaar lijkt het.

De genoemde specs worden trouwens gebruikt voor de berekening van de resonantie frequentie van de toonarm element combinatie ben ik achter, kan alleen de effectieve massa van de 1210GR toonarm niet zo snel achterhalen... ow whell, zolang het goed klinkt niet te druk om maken :-D

Linkje naar de volledige uitleg: https://www.ortofon.com/support/support-hifi/resonance-frequency/

Zal nog eens kijken of ik meer achter de techniek van de Concorde 30 kan vinden ook, vind het erg interessant om uit te zoeken iig :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K