Aansluiten luidsprekerkabels

Gestart door robbie, februari 26, 2008, 20:11:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbie

 HLP
Ik heb pas een set nieuwe Mordaunt-Short luidsprekers besteld. Nu ik toch aan het ompluggen ga en misschien nog wel over ga op nieuwe bekabeling, wil ik ook kijken of er iets te doen valt aan de bevestiging van de luidsprekerkabels aan de luidsprekeraansluitingen op mijn SR7001.

Op dit moment zitten de kabels met pijn en moeite vast tussen de schroefaansluitingen op de receiver. Buiten dat het erg veel moeite kost om ze vast te zetten (Marantz heeft de achterkant van de receiver wel erg vol gestopt met aansluitingen, er blijft voor iedere aansluiting weinig ruimte over) denk ik ook dat het voor de overbrenging van het geluid niet goed is als de kabels een beetje amateuristisch in de aansluitingen geklemd zitten. Ik heb nu 2-aderige kabels 2 x 1,5mm.


Zijn er andere opties voor bevestiging? Ik zie op foto's wel vaker een soort klemmen die om de schroefaansluitingen heengrijpen.

Maurice

Blanke draad is meestal het beste, nadeel is wel dat er corrosie kan optreden en is lastig loshalen en opnieuw verbinden.
Twee andere oplossingen:
- Spades: vorkjes aan de kabel, maar deze kunnen alleen onder schroefklemmen. Stevige oplossing.
- Bananen: pinnen die je in de luidspreker connectoren kan prikken. Nadeel is wel dat deze over het algemeen makkelijk los komen.

Banenen en spades gaan echter niet lukken op je receiver (lijkt mij gezien plaatje achterkant), dus hopelijk hebben leden met een receiver betere tips?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Banaan moet wel lukken lijkt mij, bij mijn SR4600 kan dat namelijk ook. :wink:
Je kan de zwarte dopjes uit de schroefterminals halen mbv een dunne schroevendraaier of een mesje.

Zie foto achterkant van mijn SR4600.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

dmeerpa

Banaan stekker gaat zeker. Ik deed dit op mijn SR7500 en op mijn SR8002 nu ook.
Mijn frontspeakers zijn per ader zeker 12mm dik... :-D

Zoals reeds gezegd, er zit een zwart stopje in de aansluitterminal.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

robbie

CiteerBanaan moet wel lukken lijkt mij, bij mijn SR4600 kan dat namelijk ook.
Je kan de zwarte dopjes uit de schroefterminals halen mbv een dunne schroevendraaier of een mesje.

Zie foto achterkant van mijn SR4600.

CiteerBanaan stekker gaat zeker. Ik deed dit op mijn SR7500 en op mijn SR8002 nu ook.
Mijn frontspeakers zijn per ader zeker 12mm dik...

Zoals reeds gezegd, er zit een zwart stopje in de aansluitterminal.

Ok! Dan ga ik eens kijken naar zo'n banaanstekers. Zal ik wel kunnen krijgen bij de audioboer neem ik aan...

dmeerpa

#5
Citaat van: robbie op februari 28, 2008, 18:06:01
Ok! Dan ga ik eens kijken naar zo'n banaanstekers. Zal ik wel kunnen krijgen bij de audioboer neem ik aan...

Ja iedere audio zaak heeft die, wel opletten er zijn er in alle prijsklasses, gaande van enkele euro's stuk tot tientallen euro's stuk.
Ik heb ooit low budgets gekocht van profigold, bij het aandraaien van de schroeven voor de kabel vast te zetten braken de schroefjes af.


Ik heb nu andere ook van profigold en zijn op aan ander principe gebasseerd, was 17€ voor 4 stuks.


Op mijn speakers heb ik er van Monster Cable, die klemmen zeer goed, waren wel 30e voor 4.


Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Maurice

Kijk ook even bij Intertechnik (www.intertechnik.de) die maken ook erg mooie spullen in verschillende prijsklasses.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude