Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jrm


Ohm Ivo

Ondertussen nog flink wat geluisterd. Het is echt het helemaal opnieuw ontdekken van de muziekverzameling. Zelfs op opnames die ik al tientallen jaren bezit blijken toch nog nieuwe details te staan. Ik ben nog geen opnames tegengekomen die via de RME minder klonken dan via de Apogee Minidac. Grootste "nadeel" dat ik kan vinden is dat sommige elektronische muziek wat meer ingetogen klinkt, minder sprankelend. Voorbeelden zijn Oxygene van Jean-Michel Jarre, en G-spot van Speedy J. Kraftwerk daarentegen klinkt weer beter. Dus: half stapje terug, 5 stappen vooruit.

Nu zou ik mijn set verder kunnen versimpelen. Ik zou de RME direct via usb aan de laptop kunnen verbinden, dan kan de Zoom audio-interface ertussenuit. Nadeel: dan kan ik geen metingen met de microfoon in REW meer doen. Aan de andere kant: ik ben wel zo'n beetje uitgemeten.

Ook zit ik erover te denken om de Marantz-dr-6000 ertussenuit te halen, maar dan moet ik eerst nog n hoop cd's rippen en op harde schijf zetten. Keuzes, keuzes.

Groet van een hoe dan ook tevreden audioot byebye

Evert

jrm

Gewoon doorgaan  :-D

Zolang je nog keuzes kan maken  8-)

Ohm Ivo

Foto's van de huidige, versimpelde opstelling; alleen pc, dac,  cd-speler en versterker.

Het zou nog simpeler kunnen: de laptop via USB rechtstreeks op de RME en dan via xlr naar de versterker. Dan kan de interface ertussen uit. Maar dan kan ik dus geen metingen in REW meer doen. Bovendien lees ik op het RME-forum dat er toch wel vaak gedoe is als je de laptop/pc direct aan de dac verbindt via USB-aansluiting. Ik denk dus dat ik het voorlopig zo laat. Dat ik dan niet kan upsamplen tot 768kHz en geen DSD kan draaien zit ik niet mee. Ik zal ook geen firmware-update doen, daar hou ik niet van. Als het werkt, zoals nu, dan ga ik dat niet verpesten met een firmware-update. Bovendien, de dac doet nu al alles wat ik wil, meer hoeft niet.

Waarschijnlijk is mijn opstelling niet bit-perfect, aangezien de Windows-mixer er nog tussen zit. Maar ik heb in het verleden wel eens geklooid met wasapi en asio icm Foobar enzo en ik hoorde het verschil niet. En teveel gedoe.

I am a happy camper!

Groet van Evert byebye

Hoewie Loewie

Mooi.  :) Ook voor audio gelden voor mij de slogans: "Keep it Simple" en "Less is more".

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

JohnWx

Draai ook met foobar maar als ik wel is per ongeluk iets opzet via een andere speler van windows of vlc ik hoor het niet


Genieten ++++++++
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Ohm Ivo

Hallo mede-audiofanaten,

Updeetje.
Ik heb het equalisatieprogramma APO en de gebruikersinterface Peace  van de laptop gegooid want werd niet goed van die gebruiksonvriendelijke nerdprogramma's.  frusty :eerie: Na alles zorgvuldig te hebben ingesteld (APO is een 31-bands PARAMETRISCHE equaliser; waanzinnig veel instelmogelijkheden dus) had ik geweldig geluid, maar regelmatig was er wel weer wat; of de eq deed alsof het nog werkte (met signaalsterkte-aanduiding enzo) maar bij het verschuiven van een regelaar gebeurde er dus niks in het geluid. Of een andere preset kiezen (ik heb er 2: een voor de hoofdtelefoon en 1 voor de set) leverde ook geen verandering in het geluid op. Het blijkt dat je na elke Windows-update de kans loopt dat APO niet meer werkt en dus opnieuw geïnstalleerd moet worden. Maar dat is dus niet te zien aan APO/Peace. Ik vroeg me al af waarom het geluid zo bassig was geworden...
Na de laatste Windowsupdate was het geluid krakerig. Opnieuw installeren van APO hielp niet. Opnieuw installeren van Peace ook niet. Dus dan maar eraf ermee.

Jammer, maar helaas. Dan maar de eq in de RME ADI-2fs instellen. Eerst eindeloos gezocht naar de eq-settings per kanaal. De "gewone" eq is gemakkelijk genoeg te vinden op het apparaat, maar de eq per kanaal was compleet onvindbaar. Op gegeven moment dacht ik dat het simpelweg niet op mijn RME aanwezig was! Youtubefilmpjes gekeken, handleiding tig keer gelezen, uiteindelijk gevonden maar weet niet meer hoe.

Afijn, de parametrische eq in de RME is slechts 5-bands, maar daarmee kom je gelukkig een heel eind. Zie foto's voor de instellingen, die ik "fonetisch" heb overgenomen van de APO (oftewel, ik had foto's gemaakt van de instellingen in APO en heb de vorm van de frequentiecurve benaderd in de RME. Eindresultaat klinkt niet helemaal hetzelfde als APO, maar gelukkig wel erg goed. Heb ook meteen de hoofdtelefoon ge-eqd (niet per kanaal).

Die RME is een nachtmerrie qua bediening. Ik dacht dat ik wel wat gewend was met de Behringer Ultracurve, maar de RME is voor mensen die zo intelligent zijn dat ze zelfs de timer van een videorecorder kunnen programmeren...

Neemt niet weg dat ik uiterst tevreden ben met de RME. De geluidskwaliteit blijft me verbazen, de magie is nog steeds niet weg... :yes:

Mijn vrouw is weer naar NL voor een maand om in de zorg te werken (3 maanden per jaar werken zorgt dat we het hele jaar in Portugal kunnen leven), dus binnenkort ga ik nog 1x met REW aan het meten. Daarna is het wel klaar geloof ik.

Groet van een tevreden audioot,

Evert byebye

jrm

Die windows update, duren altijd (te)lang en (te) vaak. Daarna moet je inderdaad van alles en nog wat opnieuw instellen en downloaden.

Daarom ben ik overgestapt naar Apple, ook op zijn tijd veel updates, maar sneller en daarna werkt alles gewoon.

Ohm Ivo

Wauw, al 11 maanden niet meer gepost hier. Dat komt omdat er nu eenmaal niet veel te melden valt als je tevreden bent. Maar: er zit een experimentje aan te komen dus. Even wat inleiding:

op ons terrein heb ik enkele jaren terug een houten gebouw neergezet waar mijn vrouw yogales geeft. Gelukkig had ik nog een setje Dynaudio Contour 1.1 speakertjes en een NAD versterkertje van 20W. Prima voor achtergrondmuziek. Maar ze wil er ook dansavonden organiseren voor maximaal zo'n 10 mensen (het zaaltje is 5 bij 10m). Dat kan ws prima met die Contours, want de muziek hoeft niet heel hard en de Contours kunnen best hard (150W continu). Maar de speakertjes hebben een rendement van 85db en dat vind ik voor een 20W-versterkertje in een zaaltje toch iets te gortig.(Ik had in Nl de dynaudios op een 2x150W Marantz PM-15 en dat kon keihard én klonk errug goed).

Er moest dus een zwaardere versterker komen, maar het moest ook goedkoop. Dus zat ik op t net te zoeken en kwam uit op een AIYIMA A08 Pro. Iets van 50W aan 8 ohm en 100W aan 4 ohm. Kosten rond de 140 euro, maar alleen online te kopen en in Portugal bleek het ding 313 euro te kosten! Laat dus maar.

Toen ben ik maar eens naar PA-versterkers gaan kijken. Dus ik  naar de website van Thomann gegaan, waar ik 6 jaar geleden ook mijn Behringer UltraCurve had gekocht. Die hebben veel PA-versterkers, die bovendien spotgoedkoop waren! Je had ze al voor minder dan 200 euro. Maar: ik wilde niet de aller-goedkoopste; uit gebruikerservaringen (ik heb er héél veel gelezen) bleek toch steeds dat die erg luidruchtige ventilatoren hadden, of andere nadelen.

Daarbij, áls ik dan een PA-versterker wilde kopen moest het er eentje zijn met heel veel vermogen. Mijn persoonlijke 2 stelregels in hifi zijn nl:
-de speakers moeten overgedimensioneerd zijn t.o.v. de kamer,
-de versterker moet overgedimensioneerd zijn t.o.v. de speakers.
Mijn speakers zijn gespec'd als 330W bij een rendement van 86db en mijn Marantz PM-14 als 200W aan 4 ohm. Behoorlijk, maar bij sommige films had ik het idee dat de Marantz wel eens (heel even) adem tekort kwam.

Dus misschien gaat de Marantz wel naar de yogazaal en de PA naar de hoofdset (vloeken in de kerk). Of andersom...ik wilde beide mogelijkheden openhouden.

Nadeel van de meeste PA-versterkers zijn:
-ontzettend lelijk,
-meestal koeling met lawaaierige ventilatoren,
-meestal alleen speakon-plugs als luidsprekeraansluitingen,
-meestal alleen xlr-aansluiting (voor mij geen probleem, maar wel voor het mobieltje van mijn vrouw).

Maar ik heb een merk gevonden die dat allemaal omzeilde: Crown.
Meer dan 400 gebruikerservaringen gelezen, en toen maar besteld.

En inmiddels gearriveerd!
Wordt vervolgd.

Groet van Evert

Ohm Ivo

En nog wat foto's. Inmiddels staat hij in de hoofdset te spelen...

Groet van Evert

Nostra

Deze serie is in de ht middens welgekend van crown.

Mooie versterker!

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


NB

Citaat van: Ohm Ivo op november 24, 2022, 17:00:28
En nog wat foto's. Inmiddels staat hij in de hoofdset te spelen...

Stevige versterker.
Ben benieuwd hoe de luister ervaring na een tijdje is en vergeleken met je Marantz.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Ohm Ivo

Inderdaad een stevige versterker. Op Youtube vond ik een filmpje waarin deze versterker getest werd. Weliswaar bij een THD van 1% en 1kHz als testtoon, maar toch. Dit is wat ze gemeten hebben:

8 ohm l/r: 417/413W continu, 510/495W dynamic power,

4 ohm l/r: 634/618W continu, 820/806W dymamic power.

Bij 2 ohm is hij minder stabiel, maar toch nog 337/271W continu en 711/650 piek.

Geen 20hz-20kHz bij 0,01%THD, dat levert lagere cijfers op. Maar ik heb er wel vertrouwen in.
Mijn hoofdset-speakers hebben een gemeten minimumimpedantie van 3,5 ohm, de Dynaudio's een gemeten minimumimpedantie van 3,6 ohm.

Ik ben enorm benieuwd!

Groet van Evert

Ohm Ivo

Foto binnenwerk.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hallo mede-audioten!

Eerste indrukken...

Het apparaat maakte een enorm degelijke indruk bij uitpakken. Door de actieve koeling met 2 ventilatoren zijn grote koelribben niet nodig, waardoor de powerbak heel compact is; 1 centimetertje hoger dan m'n Marantz dr-6000 cd-recorder. Desondanks maakt hij een uiterst solide indruk met stevig kastwerk (steviger dan van veel hifi-apparaten) en een gewicht van 13kg. In levende lijve is hij zelfs niet eens echt lelijk. Alleen het powerindicator-lampje is veel te fel, maar dat is af te plakken met wat zwart tape.

Als ik naast het apparaat op de grond zit (omdat ik op de laptop bezig ben, op de foto zie je waar de laptop staat) dan hoor ik de ventilatoren zachtjes snorren. Op de luisterbank hoor ik ze in het geheel niet. En reken maar dat het in huis hier op het Portugese platteland héél stil is... Goed zo, Crown.

Nadat ik de speakers en de dac had aangesloten zette ik de Crown aan. Twee geruststellende degelijk klinkende geluidjes volgden, een doffe klik en een iets scherper klikje. Over de speakers was niets te horen en ook de verlichting in huis bleef gelijkmatig branden. Toen klonk Radio Paradise over de speakers. Meteen dacht ik een scherp randje te horen maar dat bleek bij het volgende nummer geheel weg. Ok, me niet gek laten maken dus. Gewoon laten spelen en over een paar dagen als ik meer tijd heb ga ik er goed voor zitten. Dan ga ik het zwaardere orkestwerk doorheenjagen (soundtrack van Gladiator, "Life" uit de film Prometheus, Mahler) en basrijke popmuziek (Moments in Love-Art of Noise, Yello, Kraftwerk enzo).

Daarbij ga ik niet oorverstuikend zitten analyseren of ik verschil hoor met de Marantz PM-14. Ik ga een hele tijd luisteren (dagen-weken) naar de Crown en daarna weer terug naar de Marantz. En dan hoop ik een indruk te krijgen van de prestaties en de eventuele verschillen.


Groet van Evert