Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

xander32

Oke, net zoals KI dat steevast doet; extreem indraaien?




Citaat van: jrm op april 28, 2018, 10:32:08
Tenzij de bank net voor of achter de sweetspot staat?

Ohm Ivo

Citaat van: renes59 op april 28, 2018, 11:06:24
Mooi verhaal en mooi spul, joekels van luidsprekers. T&A is een vooruitstrevend merk, hebben ook hele mooie componenten. Een multispeler van dit merk lijkt me wel wat.


Zeker, T+A maakt mooie spullen, maar persoonlijk vind ik hun apparaten van de jaren 90 mooier dan die van nu. Volgens mij waren de spelers ook degelijker toen. Ik zou persoonlijk nooit een prijzige multispeler kopen. Eerder goedkope loopwerkjes (apart goedkoop cd-spelertje, apart goedkoop dvd-spelertje, apart sacd-spelertje) gekoppeld aan 1 dedicated dac. Uit wat ik zoal lees op de diverse fora, concludeer ik dat multispelers (zelfs dure) na n jaar of 5-8 problemen krijgen. Mijn flut-cd67je draait al 19 jaar probleemloos en wordt erg veel gebruikt, zelfs 's nachts. Multispelers (van Marantz iig) halen dat volgens mij nooit.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Citaat van: xander32 op april 28, 2018, 15:04:16
Oke, net zoals KI dat steevast doet; extreem indraaien?



Nou, zover staan de mijne niet ingedraaid hoor. :-)

Groet van Evert

Ohm Ivo

De speakerreis is gedaan, het rijtje versterkers is ook al genoemd. Ga ik nu berichten over de bronnen. Worden meerdere posts...

Toen ik zelf in 1985 met audio begon (Marantz pm-420 versterker, Marantz Sd-64 casettedeck, BNS E5 speakers), begon ook de cd-speler al ietsje gewoner te worden. Ze waren nog erg prijzig, maar toch begonnen er al nieuwe modellen te komen waarbij de oudere in prijs zakten. De vriend met de Marantzset kocht een Marantz Cd100 (dezelfde als de Philips cd100, maar dan goudkleurig). Dat maakte dat ik ook in aanraking kwam met het verschijnsel cd.
Zodoende kocht ik zelf ook een Marantz, maar dan wel een nieuwere (en luxere) generatie. Het werd de Marantz cd-84, gekocht circa een half jaar na aanschaf van mijn eerste set. Hoewel hij al in prijs gezakt was, kostte hij nog steeds maar liefst 1498 gulden (was afgeprijst van 1698). Dat zal september 1985 geweest zijn. Die 84 was een stoere bak, met een gietmetalen loopwerk en een geheel metalen lade, die aangedreven werd door een enorm sterke motor. De cd84 zat ook helemaal stampvol elektronica.

Schijfjes waren toen nog zeldzaam en duur, dus behielp ik me vooral met diverse fonotheken in Heerlen en Kerkrade. Dan gingen we op vrijdagmiddag met een stel vrienden, na school, op de fiets vanuit Gulpen een hele ronde afleggen om cd's te scoren en die vervolgens op casette te zetten. Elke drie weken, want dat was de uitleentermijn.

Aanvankelijk was ik onder de indruk van cd, het kraakvrije, het gemak, vooral bij electronische muziek (Jarre, Vangelis) maar toch begon er iets te knagen. Stelselmatig klonken nummers anders dan in mijn herinnering van de radio of van de lp's van mijn oudere broers. De aard van de klank was ook altijd hetzelfde; hard en scherp. Ik kan me nog herinneren dat ik een verzamel-cd van Blondie terug naar de winkel had gebracht; onbeluisterbaar.

Langzaam aan begon ik richting een draaitafel te lonken.  Aanvankelijk wilde ik de stoere Technics SL1200mk2 kopen, maar die S-arm vertrouwde ik niet zo. Ik vermoedde dat rechte armen te prefereren zijn boven S-vormige, maar ik weet niet (meer) waarom ik dat dacht. Ook kreeg ik niet zo duidelijk welk element nou goed bij die Technics zou passen, en het bekende Stanton dj-element leek mij voor hifi-doeleinden ook niet het laatste woord. Bij Stassen raadde ze me zonder meer aan om een Thorens te kopen. En laten zij nou net een mooie aanbieding hebben: Thorens TD320mk2 met TP-90 arm en Denon DL103 mc-element voor 1148 guldentjes. Die kocht ik in 1990. Als versterker had ik toen een Marantz pm-84mk2, waarin een uitstekende phonotrap zat (voor zowel mm als mc). Dat klonk geweldig! Toen ik jaren later een nieuw element wilde hebben, ben ik in Nijmegen (waar ik toen woonde na mijn afstuderen) naar Mijn Hifi gegaan en gezegd: "mijn denon element is op. Ik wil hetzelfde geluidskarakter, maar dan beter". Waarop Mijnhifi meteen aanraadde om de Denon DL304 te nemen. Zo geschiedde. Wauw, een goudkleurige headshell en een individueel testrapportje, waarin stond dat dit element tot 80kHz ging (als ik me goed herinner...). En inderdaad, de 304 klonk nog beter dan de 103! Daar kon cd totaal niet aan tippen. Bijkomend voordeel was dat er in Nijmegen en Arnhem behoorlijk wat zaakjes waren met 2e-hands platen. Soms kocht ik er wel 15 tegelijk.

In 1998 begon mijn Marantz cd-84 na bijna 14 jaar trouwe dienst raar te doen; 1 kanaal gaf alleen nog bliepjes en kraakjes. Het correspondeerde nog wel enigszins met de muziek. Misschien was het te repareren, maar ik vond het niet meer de moeite; wilde weleens wat van een nieuwere generatie. Eens kijken hoezeer de nieuwe generaties cd-spelers verbeterd zijn. Dat zou sowieso weer een Marantz worden, want die hadden goede foutcorrectie. Ik was totdantoe nogal wat Denonspelers tegengekomen ( 4 stuks, bij vrienden en bekenden) die allemaal nogal gemakkelijk oversloegen, zelfs bij kleine beschadigingen of ongerechtigheden op de cd. Overslaan deed de Marantz nooit, tenzij het een vette kras was die in het audiospoor liep. Philipsapparaten vond (en vind) ik ronduit lelijk dus kwamen niet in aanmerking.

In het Duitse hifiblad Stereo verscheen in 1998 een review van de nieuwe Marantz cd-67mk2 OSE (blijf het een rare naam vinden). Fijn, ik zag meteen dat dit apparaat ook weer die 0-9 toetsen had voor snelle nummertoegang. Nog een jaartje gewacht tot hij in prijs gezakt was en toen voor 900 pieken gekocht bij HifiCenter Video te Nijmegen (ik studeerde toen in die stad). Wat erg prettig was aan die 67 was/is dat de meeste toetsen ook nog op het apparaat zelf zitten ipv alleen maar op de afstandbediening. Die hinderlijke trend om steeds meer functies van apparaten naar de afstandbediening te verhuizen was toen al in volle gang.

Die 67 OSE klonk duidelijk beter dan de cd-84, dus de techniek was inderdaad verbeterd (en goedkoper geworden) in de nieuwere generatie. Een vriend kwam langs met de dac94 (losse dac die bij de Marantz cd94 hoort). De 67 was goedkoper, en recenter, en klonk precies hetzelfde als dac94. Een stukje beter dan de 84, maar aan lp kon het nog totaal niet tippen. Wel heeft de 67 minder allure, met zijn plastic laatje en elastieken loopwerk, maar na 19 jaar doet hij het nog steeds...

dat was het eerste deel...

Groet van Evert  byebye :zzz:


xander32

Leuk, die CD67 OSE was mijn eerste kennismaking met Marantz, tezamen met een PM78. Een mooie versterker, welke je ook in klasse a kon laten spelen. Heb erg veel plezier van die set gehad, welke ik achteraf veel te goedkoop van de hand heb gedaan.

Ohm Ivo

Nog even over de speakers...

zijn zoals reeds genoemd een gevouwen transmissielijn. Zo zien ze er van binnen uit, zie foto.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Volgende deeltje in mijn audiobronnen-reis

Even ter herinnering; ik had dus de Marantz cd-67mk2 OSE gekocht, in 1999 nadat mijn 14 jaar oude cd-84 mankementen begon te vertonen... :eerie:

Het was een actieve periode qua hifi.  :yes:  Ik was me nog steeds bezig aan het houden met de vraag hoe cd-geluid beter te krijgen, zodat het tenminste in de buurt van lp kwam, en begon me te verdiepen in upsampling, iets dat rond 1999/2000 begon op te komen als manier om cd-geluid te verbeteren. Er verschenen wetenschappelijk uitziende artikelen van oa dCS over upsampling (die ik helaas niet meer op internet kan vinden), de Monarchy DIP en andere betaalbare upsamplers/herclockers en upsampling-dacs kwamen uit en het leek me een veelbelovende ontwikkeling. Ik kan me nog herinneren dat dCS claimde dat het digitaliseren van analoge opnames naar 44.1k/16bit verlies van detailinfo gaf, en dat deze details via upsampling weer tevoorschijn kwamen.  :-o Toendertijd had ik me nog niet zo in de digitale techniek verdiept (de technische achtergrond) en omdat ik dCS wel een indrukwekkend high-end merk vond, maakte het wel een betrouwbare indruk toen... Maar het zou nog tot 2006 duren voordat ik de Behringer SRC (sample rate converter) kocht. Daarover later meer).

Ondertussen waren rond het jaar 2000 cd-recorders ook gemeengoed aan het worden en dat leek me de ideale manier om lp-geluid in cd-gemak te verpakken.  :-)  Mijn oog was gevallen op de Marantz DR-17. Een vrij prijzig apparaat, maar ik had inmiddels al diverse reviews van goedkopere cd-recorders gelezen waarin stond dat de gedigitaliseerde lp's toch minder klonken dan het origineel. En ik had een goede review van de DR-17 gelezen in What hifi (ook al begon ik mijn geloof in reviews al aardig te verliezen). Er kwam een aanbieding bij HIFI Center Video te Nijmegen wbt de Marantz en die heb ik, na beluistering, gekocht. Had ik een cd-17 en een cd-recorder in één.

Als cd-speler was hij audiofieler dan de cd-67 OSE, dwz ruisarmer, dynamischer, schoner en gedetailleerder dan de 67, maar mooier vond ik het allemaal uiteindelijk toch niet.  :no: De soundtrack van Gladiator klonk nog steeds druk en schel, en hier en daar zelfs overstuurd. Beter georganiseerd en strakker dan op de 67OSE, maar niet mooier, en zeker niet zo mooi als lp (in algemene zin, ik heb Gladiator nooit op lp gehad). Als ik naar cdr gedigitaliseerde lp's draaide via de dr-17 klonk het wel beter dan de cd-versie, vooral bij jaren 60, 70 en 80-muziek, maar bij harde uithalen werd het geluid toch weer hard, iets dat de lp zelf niet had.

Er kwam ook een technisch probleem aan de oppervlakte: de dr-17 speelde alles probleemloos af, maar weigerde al vrij snel om cdr's te finaliseren  :x en moest dan weer naar Elst voor reparatie.  Volgens mij was het een softwareprobleem, maar in Elst bleven ze hardnekkig het gehele loopwerk vervangen. Nadat dat 3x gebeurd was heb ik een regeling geeist; ik kon mijn geld terugkrijgen OF ik kon het apparaat inruilen tegen een dv-6200 dvd-speler en een dr-6000 cd-recorder, waarbij ik het verschil terugbetaald kreeg. Omdat ik beide apparaten wel wilde, heb ik daarin toegestemd. Dvd was flink opgekomen en ik wilde nog steeds mijn platen digitaliseren.

Dat was het weer even... byebye

Groet van Evert

jrm

Interessant verhaal, wacht op het volgende hoofdstuk  :-D

xander32

... op het buurforum kan je al de volgende delen lezen  :wink:

Marvin

Knippen en plakken voor gevorderden? [emoji23]

Ohm Ivo

Citaat van: marvin op mei 01, 2018, 20:16:38
Knippen en plakken voor gevorderden? [emoji23]

Niet helemaal... Op het andere forum heb ik voor het eerst mijn hele audiogeschiedenis chronologisch opgediept uit mijn geheugen en neergepend. Dat was leuk, maar op gegeven moment vliegen de apparaten en typenummers je wel om de oren. Op gegeven moment had ik 3 sets; 1 op zolder, 1 in de slaapkamer en een in de woonkamer. Vollediger, maar ook wat onoverzichtelijk.

Hier op het Marantzforum probeer ik het wat thematischer aan te pakken; upgraden versterkerreeks, upgraden speakerreeks (is wat langer verhaal want in mijn ogen boeiender) en dan nu de bronnen. En later nog eea over akoestiek en over room correction. Gedeeltes heb ik uiteraard gewoon overgenomen van mn verhaal op t andere forum, maar ik probeer er wat meer lijn in te krijgen.

Groet van Evert

Marvin


NB

Ik weet wel zo'n beetje wat ik heb gehad, maar namen en rugnummers kan ik me niet precies meer voor geest halen.  :no:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.


Voorn

Citaat van: marvin op mei 01, 2018, 20:40:06
Vooral doorgaan...!
Jazeker, ben hier ook enthousiast, mooi verhaal!

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510