Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ohm Ivo

Ha audioten! :-)

Wederom een paar uur audio-ellende, en wederom weer opgelost, maar toch even van me af schrijven. frusty

Ik heb een tijdje geleden de speakers tegen de muur gezet, dwz zo dicht mogelijk bij de muur. Had ik al gepost. Ze hebben een "toe-in" dus ze staan slechts met 1 hoek tegen de muur. De reden van het tegen de muur zetten was dat ik een dip had in de kamer bij 70hz. Aangezien dippen niet te corrigeren zijn met dsp, moest ik de speakers verplaatsen. Met het naar achteren schuiven, richting muur, verplaatst de dip zich naar hogere frequenties en wordt smalbandiger. Klankmatig werkte het, op de nieuwe positie is de dip vrijwel weg. De rare magerte in het geluid bij sommige kleine jazzbezettingen is vrijwel weg (op een heel klein restje na, zo lijkt het). Prima!

Ik had de nieuwe positie van de speakers inmiddels wel al met de Behringer ingemeten, opnieuw uitgaande van een rechte curve die ik dan later naar smaak een helling zou geven. De behringer meet met roze ruis en 1 meting duurt best lang. Sinds ik de audio-interface (Zoom U-44) met fantoomvoeding heb (al eerder over geschreven) kan ik ook met REW meten. Voordelen: REW maakt prachtige, goed af te lezen grafieken, en een meting duurt maar 6 seconden. Zo kan ik vaak achter elkaar metingen doen en ondertussen de eq afregelen. pompom

Het trauma: nopompom
zo ging ik dus altijd te werk; mic-standaard positioneren, microfoon erin, xlr-snoer in de microfoon klikken en het andere uiteinde van het snoer in de audio-interface, fantoomvoeding (knopje op de interface) aanzetten en REWwen maar!  shutup

Behalve nu dan. Iedere keer als ik de fantoomvoeding aanzette flipte de audio-interface. :-o Alle lampjes gingen knipperen en  het apparaat gaf geen geluid meer door. Talloze keren opnieuw geprobeerd, telkens mis. Op gegeven moment lukte upsamplen naar 96kHz ook niet meer en daarna zag de pc de interface niet meer. Driver weggehaald en opnieuw geïnstalleerd, pc zag audio-interface weer maar iedere keer als ik de fantoomvoeding aanzette was t mis. CUD! Op gegeven moment microfoon en toebehoren maar weer ingepakt en opgeruimd. Grrrrr!  :x :x :x

Nadat ik afgekoeld was, begon ik eens na te denken.
Nu heeft de Zoom U-44 een raar, philips-achtig trekje. Je kan dit apparaat via usb voeden door de 5V van de pc (zo heb ik m altijd in gebruik), of door de eigen externe voeding. Tot zover prima. Bij het apparaat zit een degelijke usb-kabel met verdikte basis (bij het usb-stekkertje). Als je dit kabeltje gebruikt voor connectie met de pc, dan valt die verdikte basis gedeeltelijk over de mini-usb aansluiting voor de externe voeding, waardoor je die niet kan gebruiken! :eerie: Dus heb ik een andere, gewone usb-kabel gepakt voor pc-verbinding. Daarmee functioneerde de audio-interface prima, behalve dat hij nu dus op tilt slaat als ik de fantoomvoeding aanzet.

Dus eigen voeding maar is uit t vet gehaald, aangesloten, fantoomvoeding aangezet en jahoor, hij doet t! Het standaard kabeltje is dus prima om de interface te laten werken, maar te zwak/gammel om ook de fantoomvoeding te laten werken...

Uiteindelijk een paar dagen later de metingen alsnog verricht. Die zal ik binnenkort plaatsen.

Leuk hoor, die audiohobby...

Groet van Evert vanuit een voorjaarsachtig Portugal

jowa

Soms denk je wel eens hoe ze aansluitingen verzinnen. [emoji2359][emoji2371]
Mooi dat je de oplossing hebt gevonden. [emoji1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Ohm Ivo

En hier nog de beloofde meting.

De eerste grafiek betreft de bas van 10-200hz zonder smoothing. Nog een klein dal van ongeveer -5db bij 60hz, is ook nog beetje hoorbaar maar een grote verbetering t.o.v. toen de speakers verder van de muur stonden.

Tweede grafiek is 20Hz-20kHz met 1/12e smoothing. Beetje vreemd is het dal tussen 11 en 14kHz, maar gehoormatig valt het me niet op. Het waait hier nogal, misschien dat dat de meting beïnvloedt.

Zo, weer lekker verder luisteren...

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hallo forummers...

Nu de PM-14 dus gerepareerd moet worden behelp ik me nu met een Pioneer SA-608 versterker uit de jaren 70 van de vorige eeuw...
Hij klinkt wat doffer dan de PM-14. Dat hij niet hetzelfde klinkt als de Marantz vind ik niet zo gek, als ik kijk door hoeveel mechanische schakelaars het signaal moet. En verder moet ik een beetje op het volume letten; de Pioneer levert 45W aan 8 ohm (4 ohm weet ik niet), de Marantz 100/200W aan 8/4 ohm. De speakers zijn gemakkelijk aan te sturen en hebben een minimum impedantie van 3,5 ohm. Wel is het rendement aan de lage kant met 86db.

Maar...de verschillen zijn wel heel klein. Dit geeft voor mij weer aan dat de verschillen tussen transistorversterkers uiterst klein zijn. Die Pioneer heeft helemaal geen "high end" uitstraling, maar klinkt prima! Uiteraard verlang ik wel naar de luxe Marantz (maandag 14 sept breng ik hem weg ter reparatie), maar tot die tijd is het prima genieten van de set... :yes:

Groet van Evert

sjoek

Beide hele mooie versterkers om te zien :yes:. En zie ik daar nou aldi cdr doosjes van vroeger?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

JohnWx

Als ze die Pioneer zo weer uitbrengen en een digitale ingang of 2 ik zeg groot succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

... PM14, betreft uitstraling vind ik het nog steeds een mooie lijn. Echter wel een oud beestje en dan komen de gebreken een keer. Maar top dat je hem laten repareren/servicen. Dat zijn ze waard 👍🏻


Citaat van: Ohm Ivo op september 09, 2020, 19:58:55
Hallo forummers...

Nu de PM-14 dus gerepareerd moet worden behelp ik me nu met een Pioneer SA-608 versterker uit de jaren 70 van de vorige eeuw...
Hij klinkt wat doffer dan de PM-14. Dat hij niet hetzelfde klinkt als de Marantz vind ik niet zo gek, als ik kijk door hoeveel mechanische schakelaars het signaal moet. En verder moet ik een beetje op het volume letten; de Pioneer levert 45W aan 8 ohm (4 ohm weet ik niet), de Marantz 100/200W aan 8/4 ohm. De speakers zijn gemakkelijk aan te sturen en hebben een minimum impedantie van 3,5 ohm. Wel is het rendement aan de lage kant met 86db.

Maar...de verschillen zijn wel heel klein. Dit geeft voor mij weer aan dat de verschillen tussen transistorversterkers uiterst klein zijn. Die Pioneer heeft helemaal geen "high end" uitstraling, maar klinkt prima! Uiteraard verlang ik wel naar de luxe Marantz (maandag 14 sept breng ik hem weg ter reparatie), maar tot die tijd is het prima genieten van de set... :yes:

Groet van Evert

Ohm Ivo

Dat is-ie zeker waard. Ondertussen is het zo dat de ruim 40jr oude pioneer het nog steeds goed doet. Ik heb sowieso het idee dat dat jaren 70 spul veel degelijker gebouwd is. Later is hrt vooral glitter en glamour geworden. Het liefst had ik een pm14 in jaren 70-kwaliteit...

Groet van Evert

pameijer

Echt leuk om te lezen hoe je met je hobby bezig bent. Beetje technisch, no-nonsense en met mooie oude spullen. Top!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Ohm Ivo

Citaat van: sjoek op september 09, 2020, 20:12:59
Beide hele mooie versterkers om te zien :yes:. En zie ik daar nou aldi cdr doosjes van vroeger?
Ik heb nog n hoop cdrs, maar volgens mij niet van de aldi. Wel kocht ik vroeger van die doosjes met 10cdrs van Maxell bij de lidl. Mijn oudste cdrs zijn uit 2001 van TDK en die doen het nog steeds, de jongste zijn uit 2009 endoen het ook nog. De enige cdrs die het niet meer doen zijn 4 stuks van Philips...

Vandaag film gekeken via de oude Pioneer. Gaat prima! Eigenlijk mis ik alleen het vermogen vande Marantz...Volgens de vermogenmeters van de Pioneer ging het af en toe even tot 10Watt, maar ik hield me in.

Hoe dan ook, een paartje 32jaar oude speakers aangedreven door een 43jarige versterker klinkt werkelijk prima!

Groet van Evert

sjoek

Oke ik dacht dat die 2 "paarse" doosjes onder in de kast lifetec cdr's waren. Die kochten mijn ouders ook voor mij vroeger. En daar heb ik er mooi wat van vol gebrand :evil:.

Mooi dat zo een oude combi het nog zo goed doet :yes: heeft toch ook wel iets extra lijkt me.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Ohm Ivo

Even een update... :-)

De afgelopen 21 jaar heb ik dus de PM14 als hoofdversterker waar ik het meest naar luister. Parallel daaraan heb ik diverse andere versterkers gehad: PM80, PM84mk2, PM15, Luxman L430 (waardeloos ding, zou ik nog niet ruilen voor de Pioneer), en de Pioneer SA608. Alles is weg nu behalve die Pioneer. Ik had er eigenlijk nooit naar geluisterd totdat ik nu dus noodgedwongen deze in de hoofdset moest plaatsen en hoorde dat hij eigenlijk behoorlijk goed klinkt.

Toen ik naar Portugal emigreerde vroeg ik me altijd al af wat ik zou doen als er iets kapot zou gaan in de set. Nu, 11 jaar later was het zover. In Portugal bestaat nauwelijks een hifigemeenschap. Dergelijke luxe is peperduur hier, veel duurder dan in NL terwijl het loon gemiddeld de helft is van NL. Laten repareren bij een kundige hobbyist was uitgesloten, die heb ik niet kunnen vinden. Dus online op zoek naar reparateur danwel technische dienst. Wat ik vond zat allemaal in Lissabon, 400km hier vandaan. Gelukkig vond ik er een in Porto. Bovendien ook nog een gecertificeerd reparateur van oa Denon en Marantz.

Nou, maandag 14 september de PM14 weggebracht naar Porto, 90km enkele reis. Woensdag de 16e belden ze alweer, hij was klaar. Volgens mij hebben ze alles uit hun handen laten vallen en meteen de PM14 te lijf gegaan, want ze hadden er 2 hele dagen aan besteed, alles gereviseerd en doorgesoldeerd. Het speakerrelais zelf was inderdaad in orde. De PM is weer als nieuw en ze geven een jaar garantie, wat ik erg lang vind. Wel was het peperduur, 340 euro, maar gelukkig heb ik het kunnen afronden op 300. Nog steeds reteduur, maar keus heb ik niet. :eerie:

Donderdag de 17e ging ik hem ophalen. Sindsdien doet hij thuis weer zijn kunsten in de set. En nu valt me op dat de PM14 wel wat beter klinkt dan de Pioneer, met name in de uitersten van de frequentieband. Hij klinkt schoner, met diepere bassen en subtieler in het hoog. De bas is ook strakker. Bij hogere volumes (maar nog ruim binnen zijn vermogensgrens volgens zijn outputmeters) had de Pioneer ook de neiging om lawaaieriger in de middentonen te worden. Tomtoms en harde snaredrums vooral.

Desondanks zijn de verschillen veel kleiner dan het leeftijdsverschil en (prijs)klasseverschil zou doen vermoeden.

Zo, nu ik een reparatiedienst heb gevonden hier ben ik pas echt helemaal geëmigreerd! :yes:

Groet van Evert byebye

jowa

#162
Top man dat je deze heb kunnen laten repareren in Portugal.   pompom

Heel veel luisterplezier gewenst daar in het mooie Portugal.
Vorig jaar nog twee weken op vakantie geweest in de Algarve.
Twee heerlijke relaxte weken gehad.

NB

Prettige gedachte, dat je er een jaar garantie op hebt. Dat geeft vertrouwen in de reperatie. :yes:

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

jrm

Fijn dat de pm14 weer gemaakt is, het is geld, maar voor dat bedrag kan je geen nieuwe kopen😉

Geniet er weer van!