Volume, partners en akoustiek

Gestart door Bart, oktober 14, 2007, 21:09:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart

Mensen,

ik ben perfect gelukkig (jaja, bijna alles wat ik dromen mag, mag ik beleven) MAAR m'n "wuf" heeft het niet zo begrepen op een beetje volume.  Zowel film als muziek horen bij haar op een zacht 'niveau' te staan.  Ik daarentegen... do I need to say more?

Het is wel zo dat wanneer het volume (-25 dB) op een hoger niveau is ingesteld, het na een tijdje als vermoeiend wordt ervaren. 

De ruimte in onze leefruimte is quasi niet aangekleed, heeft geen gordijnen, een stenen vloer en weinig meubelstukken.  Zou het kunnen, indien er meer akoestisch absorberende materialen zouden geplaatst worden, dit fenomeen zou verbeteren ?

Een 2e 'probleem' is het feit dat wanneer mijn madam in de keuken staat te kokerellen en met potten en pannen  staat te rammelen, het quasi onmogelijk is om een niet ondertitelde aflevering van "Wicki de Viking" te volgen.

De keuken en leefruimte zijn 1 geheel (13m x 5m).

Hebben jullie ervaringen hiermee ?  Ik ben reeds gaan kijken op www.akoustiekwinkel.nl maar heb daar buiten de "prenten" niet echt veel gevonden.

laat maar weten,
Bart

Maurice

Het lijkt er op dat je een erg harde ruimte hebt, wat voor galm en fel geluid kan zorgen. Dit wordt inderdaad later erg vermoeiend.

Je kunt het zelf uitproberen door dempende materialen in je woonkamer te plaatsen. Probeer het eens uit door je matras en dekens te pakken en die strategisch neer te leggen.
Waar je op moet letten is dat je de reflectievlakken dempt (geluid weerkaatst, net als licht en biljartballen). Plaats daarvoor in het midden tusesn je luisterplek en luidsprekers bijv de dekens die als pseudo vloerkleed dienen. Matras bijvoorbeeld achter je of aan de zijkant(en) tussen je luisterplek en luidsprekers.
Een beetje experimenteren moet je wel genoeg vertellen!

Maar gordijnen (bijvoorkeur dikke/zware) en een vloerkleed zijn eigenlijk wel een must. Neem ook een stoffen bank boven een leren. Haal de salontafel weg etc.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Paul

#2
Gordijnen en een vloerkleed kunnen al een positieve invloed hebben. ( oeps Maurice je was me net voor ).
Daarnaast kan de opstelling en het schuiven met de meubels ook invloed hebben en wat betreft de herrie in de keuken zou ik aanraden een hoofdtelefoon aan te schaffen.
Jij kan de avonturen van wicky volgen en madam kan rustig met de pannen te keer gaan.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Bart

Houston, we have a problem...

mijn vriendin en ik zijn nogal aanhangers van een strak interieur en dito meubilair.  Tapijten en gordijnen zijn welkom en staan op ons verlanglijstje, maar met haar goesting ( :-D) zou ik me een ongeluk kunnen kopen aan dingen die ik eigenlijk niet nodig heb.

'K moet zeker geen akoustische mirakels verwachten van verfsoorten o.i.d. ?

Bart

Stadium III

tja

vloerkleed en gordijnen altijd een mooie start

en anders een kleed tegen de achtermuur
iig demping
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

audiof. zonder budget

 Het blijft altijd een compromis, zoeken naar het optimale geluid... en dan ook nog eens je "wuf" tevreden stellen...( vraag me af of het mogelijk hierin het andere geslacht uberthaupt tevreden te stellen is, maar dat terzijde hahaha ).

Het is me niet helemaal duidelijk met welke set-up je draait... Ga voor het gemak maar ervan uit dat het een 5.1 is... het geluid wordt als vermoeiend ervareren zeg je.... hier zouden EQ-en een helpende hand kunnen bieden om het geheel een "rustiger" beeld te geven. Verder zou je kunnen proberen om een iets ander nivo-verschil te kiezen tussen front/rear en center... een paar db-tjes meer of minder doet soms wonderen...

Acoustisch....en een strak interieur...oei,oei, oei.... Misschien een groot schilderij-achtig ding aan de muur ( zeg maar achter de bank waar je luistert...) het linnen doek verstrooit het geluid op een prettige manier...

Sterkte met je zoektocht...
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

joep

Vertel eerst eens wat voor marantz spullen je hebt staan, de boxen en je smaak van muziek.
Een tekening van je woonkamer zou ook nuttig kunnen zijn.

Bart

Spullen:
-SR7001
-DV6001
-ST7001
speakers:Anthony Gallo Nucleus TI RVS
sub : Anthony Gallo MPS 150
Stekkerblok Isotek
powercord QED ?

De kamer is een basic rechthoek met aan de rechterkant een raam en aan de linkerkant een open keuken.  Speakers (4)zijn aan de muur bevestigd op hoogte. De center staat gewoon op de kast onder de televisie. De sub staat in de hoek aan het raam.

zoals ik al zei, basic...

'k zal asap een foto proberen te posten.
groeten,
Bart