De set van Audiofiel zonder budget

Gestart door audiof. zonder budget, december 30, 2013, 11:56:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

Citaat van: bas focal marantz op april 04, 2014, 01:28:59
Audiof. zonder budget metlastvanWAF  :-D

Is niet helemaal correct en zou dan zijn:  WVCAF    (Wife Vacuum Cleaning Acceptance Factor )  clown1 clown1
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

Van het weekend nog eens bezig geweest met A/B vergelijken van de Mirages Omni 250 met de Floating Cameleon Princess III, ik hou voor het weekend een ontheffing van mijn vrouw gehad om beide weer op te stellen in de woonkamer.  De reden van de A/B test was voornamelijk vanwege het grote overschot aan luidsprekers dat ik heb staan en het niet weg kunnen doen van een aantal hiervan.

Ik blijf een beetje hangen bij de volgende zaken. Nou eigenlijk wel meer, maar dit zijn de zaken die het meest relevant zijn (vergeleken t.o.v. de Cameleon Princess);
+ de Mirages hebben een beter/voller laagfundament
+ een meer ruimtelijk karakter
- stemmen en saxofoons/trompetten worden iets minder "warm/natuurlijk" weergegeven (dit is voor mij een belangrijk punt vanwege mijn muziekvoorkeur)
- bij HT-gebruik klinkt het minder homogeen (vanwege het combineren met de floating surrounds en center)

Na een slapeloze nacht (jajaja, piekeren,piekeren,piekeren) heb ik besloten om mijn Mirages weg te doen. In de voorkamer kan ik ze niet opstellen vanwege de beperkte ruimte en daar heb ik nu de PA-monitoren staan, welke nog vervangen kunnen worden door de Audiolab Moss 1, Sony SS-X30ED etc. Belangrijk omdat deze voornoemde speakers vanwege de afmetingen op het meubel kunnen staan en de ruimte er voor vloerstaanders er gewoon niet is.

Anyway, ik zal ze aanbieden hier op het forum (met een dubbel gevoel) en bij interesse zijn ze natuurlijk te beluisteren.

Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

Citaat van: audiof. zonder budget op maart 21, 2014, 11:12:41
Ik merk dat ik toch met regelmaat in de voorkamer zit en lekker naar de muziek zit te luisteren en films bekijk. Ondanks dat de opstelling een beetje vreemd is (tenminste niet symetrisch m.b.t. de rear-speakers) klinkt het toch heel erg lekker. De DV7001 is inmiddels goed ingespeeld en zoals ik al eerder heb gezegd ben ik er erg tevreden over. Het laagfundament is fantastisch te noemen. Dit komt natuurlijk ook door de 2x 10 inch fronts en de 2 stuks Klipsch KSW-10's in de relatief kleine kamer. Het laag loopt dan ook goed door en met een test-cd heb ik rond de 20 Hz nog merkbare respons. Mijn vermoeden is dat dit door de acoustische koppeling van de twee subwoofers komt, deze staan nl. dicht bij elkaar en zorgen op die manier voor een paar Db winst in het laag en daardoor schuift de afval curve van de KSW's ook weer een stukje op. Bijzonder prettig laag, soms een beetje teveel maar zeker mooi strak en diep.

Het mid en hoog klinkt goed gedetailleerd en hier dragen de Cameleons als rears zeker hun steentje bij, ook de grote ribbon in mijn fronts zijn hier verantwoordelijk voor. Als gewogen geheel ben ik zeer tevreden over de huidige combi zoals deze staat opgesteld. Ik moet wel zeggen dat er een down-side is, nl. het geluid komt niet zo goed los van mijn fronts als ik zou willen. Ik verwacht dat dit met de plaatsing heeft te maken en het feit dat ze nauwelijks 1.50m van elkaar af staan. Eens kijken of ik de fronts op een paar stands kan monteren waardoor ik minder plaatsingsafhankelijk ben.

Het is niet hetzelfde als in de woonkamer, daar heb ik veel meer detail en een super laag en mid, stemmen komen daar heel anders uit, net zoals acoustische muziek, het is daar genieten op een totaal andere manier. Het vette en dikke laag dat ik in de voorkamer heb, is totaal in de woonkamer niet aanwezig, sterker nog, daar wil ik het niet hebben omdat ik vind dat meer bas niet bijdraagt aan het totaal. De kef is zeker muzikaal en ritmisch (snel) maar heb ik dus bewust wat teruggetrokken meedraaien.

Beide opstellingen hebben zo hun eigen specifieke kenmerken die me voor het doel erg aanspreken. Ik merk nu regelmatig dat ik echt behoefte heb om lekker te gaan luisteren (en te genieten).....

Gisterenavond is er een mede-audiofiele-vriend langsgekomen voor een "blues-avond" en we hebber er aardig wat cd-tjes (doorheen)gedraaid. Een blues-avond zou geen blues-avond zijn zonder een heerlijk glas whiskey erbij...  Aan het begin van de avond draaide alles op een bescheiden nivo, maar naarmate de avond vorderde ging er toch stiekem steeds een tandje erbij. De DV7001 heeft er nu al heel wat uurtjes opzitten en is echt een prima klinken (SA)CD speler, die me klankmatig echt heel erg goed bevalt. Voldoende/goede detaillering en een zalig laagfundament, deze speler is wel een blijvertje Ook de ZR6001 doet het leuk, maar langzaam begint het gevoel me te bekruipen dat de DV7001 beter verdient. Hmm, het zal me niet in dank afgenomen worden maar ga toch eens kijken of ik een leuke SR7500 of een SR8002 zou kunnen scoren. Mijn gevoel zegt dat de combinatie met de 2 voornoemde SR's een betere is.

Onder het genot van de muziek hebben we natuurlijk ook bijpassende spirutualien (famous grouse- black grouse alpha) genuttigd. Het lijkt dan of het geluid allemaal net wat voller, ronder, mooier gaat klinken :-D :-D. Mijn vrouw denkt daar anders over omdat het volgens haar alleen maar harder gaat klinken  clown1

Ik verbaas me iedere keer over de hoeveelheid laag die de in mijn voorkamer opgestelde set produceert, stevig, snel,strak en ritmisch. De 2 stuks Klipsch KSW-10 zijn zeker een beetje overkill in de redelijk kleine kamer maar het klinkt toch wel erg lekker. Kortom het was een luisterrijke en leuke avond (wel een beetje man-cave nivo, maar goed, als man heb je dat ook eens nodig clown1)

De gedraaide (SA)CD's
- T-bone Walker - T-Bone Blues
- Howlin Wolf - His best
- Chet Baker - My funny Valentine (de geweldige opname uit 1952 !!)
- Eric Clapton (4 cd album) - Crossroads
- Miles Davis - So What

Er waren veel meer glimmende plaatjes aanwezig, maar omwille van de tijd niet meer aan toe gekomen.


Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df