3x Marantz PM7004 en 3x Onkyo TX-NR818 en A-9030

Gestart door CBdicX, september 03, 2013, 13:43:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hier mijn 7.2 set bestaande uit 3 Onkyo versterkers en 3 Marantz versterkers.
Marantz is 3x PM7004 en die doen via de Pre-out van de Onkyo de Fronts, Surround en Midden en Surround Back.
De 2 Stereo Onkyo's A-9030 doen 2 passieve subwoofers en 2 super tweeters.
De Onkyo TX-NR818 is de grote regel baas wat betreft alle digitale trucs en (THX) audio modes. 

Ik heb toch na wikken en wegen gekozen om het eind geluid door de PM7004 te laten doen omdat ik een fan ben van midden tonen en deze simpel met 1 draai aan de knop naar voren te halen zijn. Ik vind het geluid beeld van de PM rustiger dan dat van Onkyo, dat is wat meer gejaagd en scheller in het hoog. Voor de super tweeters en passieve subs maakt de versterker niet zoveel uit, daar hoeft geen specifieke toon regeling op te zitten vandaar de keus voor de A-9030 die natuurlijk perfect bij de 818 passen. En niemand kan tegen de digitale trucen doos op van Onkyo met zijn onuitputtelijke instel en audio mode mogelijkheden.

johand

Marantz PM-7004 - Speakers: KEF IQ30 - Squeezebox Touch

Spotify: Mijn favorietenlijstje

jowa

Heftig  :-o
Ik ben in ieder geval onder de indruk van je versterker set-up.  :yes:

En ik maar denken dat m'n oude set-up al te complex aan het worden was met één voorversterker en twee stereo eindversterkers.  :-)

Hoe schakel je alles aan/uit? Lijkt me dat je over de volgorde wel na moet denken.
Alles op één powerslof of verschillende groepen?

Wat voor luidsprekers heb je hier nu aan hangen dat je zo veel versterkers nodig hebt?





CBdicX

#3
Citaat van: jowa op september 03, 2013, 14:20:44
Heftig  :-o
Ik ben in ieder geval onder de indruk van je versterker set-up.  :yes:

En ik maar denken dat m'n oude set-up al te complex aan het worden was met één voorversterker en twee stereo eindversterkers.  :-)

Hoe schakel je alles aan/uit? Lijkt me dat je over de volgorde wel na moet denken.
Alles op één powerslof of verschillende groepen?

Wat voor luidsprekers heb je hier nu aan hangen dat je zo veel versterkers nodig hebt?

Alles gaat aan als ik de Onkyo 818 aan doe, die zit op een Master/Slave unit die dan de andere versterkers aan zet.
Ik heb de Nuon gewaarschuwd en die zouden extra vermogen uit de kerncentrale in Borssele halen  :-D

De speaker setup is een Magnat Needle set met 2x Magnat Needle Super Tower, Magnat Needle Super Center (ondersteund met aan beide kanten een Magnat Needle Sat om de spraak van de center wat breeder te krijgen), Magnat Needle Super Tower voor Surround, en Surround Back is 4x Magnat Needle Sat met de 2 middelste Sats dicht op elkaar en de 2 andere verder uit elkaar.
De Surround Back speakers worden mono aangestuurd, ook de center speakers uiteraard dus die worden door 1 PM versterkt.
Een beetje vogelen om binnen de 8-16 Ohm te blijven om zo de handel met speaker A en B aan te sturen.
Ik ben voor de 2e keer op Magnat Needle uitgekomen na een test periode met zeer kostbare speakers, exoten en wat al niet meer, maar deze "simpele" jongens doen het voor mijn beleving in mijn kamer het beste.
Lekker veel detail en het heerlijke hoog van Magnat.
Alle speakers doen voornamelijk laag/midden en hoog, de 2 passieve subs doen het laag en sub laag (via een Onkyo A-9030)

Ik heb gekozen voor deze "over the top" opstelling omdat ik gewoon alles handmatig wil kunnen regelen. Ik heb het wel eens geprobeerd met de receiver alleen maar dan ga je over op de handmatige EQ maar ik wil ook gebruik maken van Audyssey dus dan is dit voor mij de oplossing.
Eigenlijk niets bijzonders, de Onkyo is nu gewoon een soort voorversterker, de rest doet de eindversterking maar met gebruik van toon regeling.
Ik gebruik nu 4 pre-outs en 2x subwoofer pre-out van de Onkyo.
De Super tweeters zitten op de front speaker aansluiting van de Onkyo (dus niet pre-out) en gaan via een High/Low converter naar een hoog filter en dan naar de tweeters. (geeft een beter hoog dan met een gesplitste pre-out)
Wat prettig is dat ik de super tweeters nu helemaal naadloos kan integreren met de Needle Towers omdat die hun eigen versterking hebben.

Het zal allemaal wel anders kunnen maar dit is voor mij de meest praktische oplossing, niet de goedkoopste, maar ach, het is crisis  :-D

jowa

Even een paar keer gelezen, maar best een heftige set-up met al die luidsprekers  notworthy.

En duurder of nieuwer hoeft niet altijd beter te zijn.
Ik heb net een paar Dynaudio C1's verkocht, waren overall wel beter dan m'n oude Xanadu's, maar ik wordt toch meer gepakt door de sound van de Xanadu's.

Zoldar

Ik dacht dat ik alles al gezien had. Wat een setup man. Wel lekker aan die knoppen draaien zo. Ik heb maar 2 amps  redface

Heb je meer foto's van de setup in de kamer?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Gerkro

Tja wat kan ik zeggen.... OMG!!!!! Vet impressive!!!
Mooie set!

jrm


CBdicX

Citaat van: Zoldar op september 03, 2013, 17:13:27
Ik dacht dat ik alles al gezien had. Wat een setup man. Wel lekker aan die knoppen draaien zo. Ik heb maar 2 amps  redface

Heb je meer foto's van de setup in de kamer?
Ik zal morgen wat foto's maken zoals het nu staat met de speakers.......

CBdicX

Citaat van: jowa op september 03, 2013, 17:04:55
Even een paar keer gelezen, maar best een heftige set-up met al die luidsprekers  notworthy.

En duurder of nieuwer hoeft niet altijd beter te zijn.
Ik heb net een paar Dynaudio C1's verkocht, waren overall wel beter dan m'n oude Xanadu's, maar ik wordt toch meer gepakt door de sound van de Xanadu's.

Klopt dat duurder zeker niet "beter" is.
Een groot deel van de speaker prijs word bepaald door het design, hoe lastig iets te fabriceren is en gebruikte materialen, en dan laten wij voor het gemak speakers buiten deze discussie waarvan een surround set met "subwoofer" 100 euro kost.
Als je eens kijkt naar een set Nautilus van B&W daar word de prijs voor 90% bepaald door de productie methode, niet de speakers op zich.
Stop je deze drivers in een rechthoekige speaker box ben je 10% van de prijs kwijt en ze zullen hoogst waarschijnlijk het zelfde klinken in een blinde test.


CBdicX

#10
Zoals beloofd hier de foto's van de Magnat Needle set(up) en subwoofers. De subwoofers zijn beide Sinuslive 12 inch van het zogenaamde "freeair" type waarvan 1 op de klassieke manier is gemonteerd in een 47 liter kast (vermomd als tafeltje  :-) ), de ander is als freeair gemonteerd op een 59 liter originele Sinuslive kast. Ik heb vele subwoofers gehad maar vind de subs bedoelt voor in de auto voor mij de prettigste bas geven. Beide subs zijn passief en worden bediend door een Onkyo A-9030 versterker. Ik heb eigenlijk nooit een lekker klinkende "fabrieks" sub gehad ondanks de soms vele euro's die ik hier aan uitgegeven heb. Dit klinkt eindelijk goed met een voelbare druk op de luisterplaats. Ook zijn de 2 super tweeters te zien, de kleine bolletjes op de kast naast de fronts. Dit zijn Magnat Lambda bollen met hun eigen filter en weer aangestuurd door een Onkyo A-9030. De middenspeaker (Needle Super center) heb ik wat verbreed dmv 2 Needel Sats omdat ik het geluid iets te gefocust uit de center vond komen, nu is het effect breder. Achter hangen 4 Needle Sats als surround back in mono en de Surrounds zijn ook weer Needle Super Towers, net als front, en staan naast de luisterplaats.

CBdicX

Deel 2

TurboMarco

#12
Indrukwekkend  :yes:

Maar je had ook de cross-over filter van de 818 voor de subs kunnen gebruiken .
CiteerBeide subs zijn passief en worden bediend door een Onkyo A-9030 versterker.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#13
Citaat van: Marco op september 05, 2013, 09:11:14
Indrukwekkend  :yes:

Maar je had ook de cross-over filter van de 818 voor de subs kunnen gebruiken .

Dat gebeurt ook, de 818 heb ik op 90 Hz staan voor de subs en alle andere speakers op 80 Hz.
De sub pre-outs (2x) gaan gewoon via RCA naar de A-9030 die dan als externe versterker dienst doet voor de 2 passieve subs waar "normaal" gesproken er 2 actieve subs staan.
De losse tweeter bollen hebben hun eigen filter.......

CBdicX

En nog maar eens een theorie:
Zijn grote speakers niet betrekkelijk nutteloos in een surround setup als Audyssey toch de bas om de speakers heen lijdt naar de subs toe ?
Ook THX adviseert 80 Hz voor alle speakers, dus zijn speakers die lager of veel lager kunnen niet nodig......