Kast PM7200 onder stroom na reparatie

Gestart door Kevin2, september 15, 2021, 22:21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kevin2

Hallo,

Samenvatting: na reparatie staat mijn PM7200 onder stroom. Zijn er usual suspects?
- speaker relais zijn vervangen
- elco's zijn vervangen
- speaker relais klikken elke 10-15 seconden aan/uit. (Update: relais gaat nu niet meer aan)

Lange versie: Ik heb de laatste tijd mijn tweedehands PM7200 onder handen genomen vanwege wegvallend geluid. Ik heb netjes alle elco's en speaker relais vervangen in de hoop niet alles te hoeven doorsolderen. Vandaag kwam het moment om te testen :lol: ...

In het stopcontact -> aan/uit knop ingedrukt -> alle relais klikken prachtig! Echt mega blij met het resultaat na het harde werken als soldeer-beginner HB

Echter er was door de vorige eigenaar wat geklooid met de stroomtoevoer en ik twijfelde eraan of de aarde van de versterker nog wel functioneel was. Dus met een spanningzoeker even de kast aangeraakt: begint te rood gloeien. Dan hoor ik opeens de speaker relais weer uit klikken, en weer aan, en weer uit.

Ik heb uiteraard gelijk de stroom er afgehaald. Maar géén idee waar te beginnen met troubleshooten. Ik heb voor de reparatie nooit onder stroom gestaan dus ik neem aan dat ik iets fout heb gedaan, maar wat?

Maus

Pootje te kort afgeknipt van een onderdeel, dat nu door de print heen op de bodem prikt?

Draadje tussen een schroefje?

Kevin2

Draadjes tussen schroefjes kan ik niet vinden. En de afstand tussen de printplaten en de behuizing lijkt me over het algemeen dusdanig dat het geen probleem zou moeten zijn. Aan de andere kant, er is wel een lek...

Heeft iemand een tip om de bron van het probleem te lokaliseren?

HAL9000

Citaat van: Kevin2 op september 15, 2021, 23:24:34
Draadjes tussen schroefjes kan ik niet vinden. En de afstand tussen de printplaten en de behuizing lijkt me over het algemeen dusdanig dat het geen probleem zou moeten zijn. Aan de andere kant, er is wel een lek...

Heeft iemand een tip om de bron van het probleem te lokaliseren?

Even dat board links eruit halen en goed onder de loep houden. Ook de eindversterker onder de loep houden.
Er zit zeker een soldeer fout ergens. Nu wel oppassen om hem aan te sluiten op ander apparatuur. Deze spanning kan schade veroorzaken bij andere componenten zoals Cd speler of streamer.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: Kevin2 op september 15, 2021, 22:21:38
Hallo,

Samenvatting: na reparatie staat mijn PM7200 onder stroom. Zijn er usual suspects?


Krijg je een optater wanneer je de kast van de versterker vast pakt?
Denk het niet maar vraag het toch even voor de zekerheid.
Een spanningszoeker geeft geen goede indicatie.

Trouble shooten : Elk bord controleren op fouten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Kevin2

Goed punt, ik heb even spanningzoekers gegoogled maar dat zegt dus helemaal niks over de veiligheid van de lekstroom. Het hoeft niet eens op een probleem te duiden. Wist ik niet. Ik zal dit weekend eens de stroom meten tussen aarde en de kast. En als dan alsnog de aardlekschakelaar eruit vliegt weten we ook weer meer.

Dan nog de schakelende relais. Daarvoor is zeker wel wat troubleshooten nodig. Ik zal eens alle verbindingen doormeten met een multimeter en visueel controleren of ik nergens per ongeluk verkeerde verbindingen heb gelegd door slordig soldeerwerk.

Met "het bord links" bedoel je het power bord toch? Met de gigantische Marantz elco's erop. Daar is door de vorige eigenaar wel fiks mee geknoeid helaas.

Ik zal ook (als de stroom-test goed uitpakt) de aarde met de behuizing verbinden, wel zo veilig. Ik geloof dat dat niet standaard is? Mocht er dan storing op het signaal komen dan kan dat altijd weer ongedaan gemaakt worden.

SB_Marantz

#6
Alles (gnd) hangt aan de behuizing....lees chassis.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Kevin2

Goed nieuws! De lekstroom was 0uA volgens de multimeter. Rare spanningszoeker, ging nergens over dus. Weer iets nieuws geleerd: spanningszoeker daar heb je niks aan. Versterker doet het ook weer! En wat een geluid. Ik had als tussenoplossing tijdelijk m'n marantz PM6002 neergezet maar die is toch duidelijk minder soepel dan de PM7200, zelfs bij relatief makkelijke speakers, de Monitor Audio RS5.

Het slechte nieuws: de wegvallende kanalen zijn niet opgelost. Ik heb alweer een keer gehad dat links opeens wegviel toen ik heel zachtjes de versterker aantikte. Hij kan dus weer uit elkaar om alle verbindingen opnieuw te leggen.

Is de tactiek dan om eerst de oude tin te verwijderen en dan nieuwe toe te voegen? Of is het voldoende om de oude te smelten en een klein beetje nieuw toe te voegen? Dat zou een hoop moeite schelen.

En als ik toch bezig ben, zijn er nog andere componenten die problematisch zijn?

SB_Marantz

Misschien handiger om wat foto's van het soldeerwerk te posten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Kevin2

Zal ik doen wanneer hij weer uit elkaar ligt. Ik kan helaas niet beloven wanneer dat precies gaat gebeuren. Ik heb een vrij druk schema de komende tijd. En ik heb de vorige keer natuurlijk alleen foto's gemaakt van de bovenkant van de prints...  :no: