Vintage Marantz (Model 6100 & Model 4230) Hifisetje afmaken met jullie hulp! :)

Gestart door Jeffmarantz91, oktober 05, 2023, 17:11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jeffmarantz91

Beste mede marantzenaren,

Onlangs heb ik een prachtige vintage hifi set aangekocht. Het zijn uiteindelijk een Marantz model 6100 platenspeler en model 4230 versterker geworden. Werkelijk prachtig zicht op mijn bijpassende sideboard. Ik heb deze beide laten servicen dus dat gecombineerd met de aankoop was erg prijzig. Maar dat wist ik al.

Ik heb hiervoor een Pioneer versterker gehad met 90Watt en een setje Tannoy DC-200 speakers. Deze combi gaf de tannoys niet echt de warmte maar wel een hele mooie sound. Zowel op hoger als lager volume. 

Nu wilde ik de Tannoys aansluiten op de marantz versterker en vewachtte met die warmte die de marantz versterker geeft de voldoening te vinden die ik zocht maar ik moet bekennen dat ik de speakers heel dof en afgevlakt vind klinken. Erg jammer. Misschien heeft dit met de lage wattage te maken van de versterker? Ik heb allerlei termen opgezocht zoals dempingsfactor, ohms, db's maar ik kan het niet zo goed aan elkaar knopen, excuses ben er niet genoeg in thuis.

De vraag is dus welke speakers passen hier goed bij? Ik zou graag zowel een vintage als een modern type horen zodat ik daaruit kan kiezen al neig ik wel naar vintage. Het liefst passen ze ook qua looks bij de set. Ik luister voornamelijk reggae, live muziek, john mayer, RNB, pop en blues.
Ik zou zo graag willen dat de klanken van de instrumenten en vocalen in de muziek dansen in de woonkamer en dat de bass lekker een beetje kickt. Budget is ongeveer max 1000 euro maar dat is zeker niet per se de bedoeling. Als je een set weet van 200 euro is dat natuurlijk fijner.


Thanks all!

Marvin

Welkom!

Nu ben ik zelf wel een echte 'Tannoy freak'. Maar de DC200 heb ik nog niet eerder zelf beluisterd.
Je zou denken dat daar wel een goed geluid uit moet komen, maar ik ben wel wat bevooroordeeld.

Ben je er zeker van dat de Tannoys correct werken?

En is het voor 100% zeker te stellen dat de vintage set goed is geserviced?

(Je zal even door de irritante fase van berichten plaatsen heen moeten, dit is om spam accounts tegen te gaan, volgens mij ben je er na 5 berichten vanaf en kan je gewoon zoals de rest direct berichten plaatsen zonder gekke codes en zonder dat ze gekeurd moeten worden).


Marvin

Het zijn Nearfield monitoren, dus bedoeld om op korte afstand een track af te mixen en te beluisteren.
Zo zullen ze waarschijnlijk ook wel erg kritisch zijn op het afgeluisterde materiaal.
Dus een slechte opname zullen ze slecht weergeven, zoals het hoor dus.  :-D

Jeffmarantz91

Hi Marvin,

Hier nog een Tannoy freak. Ja op lager volume komen de Tannoys ook wel tot zijn recht hoor op de marantz versterker. Speakers en marantz apparatuur zijn in goede conditie. Heb de versterker professioneel laten servicen. En heb de Tannoys nog eens aangesloten op de Pioneer versterker en daar klinken ze zoals hoe ze in het begin klonken. Vandaar dat ik dacht een ander beter passend setje speakers zou niet misstaan en dan kunnen die tannoys bij de pioneer blijven.

Wat misschien wel mee zou kunnen spelen is dat ik een bluetooth ontvangertje op de AUX heb aangesloten (de DOUK audio P1 van amazon) het zou kunnen dat die misschien de geluidskwaliteit zo ver omlaag trekt? De platenspeler staat nog bij de monteur voor afronding van de servicebeurt dus die moet ik nog testen.

Groet


Marvin

Sluit de tv decoder eens aan met een rood/witte tulp stekker.
Of een laptop met rood/wit en een koptelefoon plugje aan de andere kant.
Het zou best kunnen dat er wat kwaliteit verloren gaat via de Bluetooth ontvanger.

Marvin

Of probeer eens een andere ingang dan aux. tape/cd ofzo.
Dit enkel om de gebruikte ingang van de versterker uit te sluiten. 

jrm

Ik gebruik altijd de tuner ingang voor de bluetooth ontvanger bij de 3200/140 set.

SB_Marantz

Citaat van: marvin op oktober 05, 2023, 17:46:37Of probeer eens een andere ingang dan aux. tape/cd ofzo.
Dit enkel om de gebruikte ingang van de versterker uit te sluiten. 

Lijn of line input maakt niet uit Marvin.

Er zijn teveel variabelen om deze vraag te kunnen beantwoorden.

1: Uit een kastje met een inhoud van 33 Liter kun je geen fatsoenlijk laag verwachten.
2: De weergave is erg mat dus ik zet mijn vraagtekens bij het service gebeuren maar ook de bron kan een oorzaak zijn.....sluit er een cd speler op aan en luister of dat matte geuid dan weg is?!!
3: Er kunnen verkeerde elco's gebruikt zijn met een veel te hoge of veel te lage capaciteit waardoor de weergave niet meer lineair is en de voorflank dus enorm afvakt.
4: Op dit moment valt er niets te verifieren.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin