5 kanaals stereo uit Marantz SR8001?

Gestart door Potrel, januari 30, 2013, 13:49:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Potrel

Mijn eerste post hier  :-D

Ben net overgestapt (ge-upgrade) van een Onkyo HTR-518 naar een Marantz SR8001, en dit in een 5.1 opstelling.
Altijd heel tevreden geweest over deze Onkyo, zeker omdat die de mogelijkheid had om van een stereo-signaal een 5 kanaals stereo geluid te maken.  En dit met één knop.
De reden waarom ik dat wil is omdat Telenet nog steeds enkel stereo uitzendt en ik op die manier niet enkel de muziek maar ook de stemmen in de rears krijg.  Iets wat ik heel aangenaam vond.
Bij de Marantz slaag ik daar op dit moment nog niet in  :oops:
Ik kom er het dichtst bij in de buurt door de surround-mode CS2 Mono te nemen, maar deze is natuurlijk in Mono  :roll:
Bij ander instellingen krijg ik de muziek wel in de rears maar NIET de stemmen: deze blijven volledig uit de center komen.  Als ik erin zou slagen de stemmen ook uit de front l en r te krijgen zou ik deze toch ook in de rears moeten krijgen, niet???
Is er een manier om full stereo te krijgen over alle luidsprekers, inclusief de gesproken passages?
De Telenet Digibox is nu via HDMI met de Marantz HDMI-in verbonden en de TV is met HDMI aan de Marantz OUT1 gekoppeld.
Heb al wat zitten rondsurfen (ook op dit forum) maar een pasklare oplossing vind ik niet direct.  Spelen met de c wide enzo... is dat de eerste stap?
Hopelijk is hier een oplossing voor (want anders moet ik mijn Onkyo terug aankoppelen van de madam  clown1)
Bedankt voor jullie help!

Vlearmoes

het knopje op ab surround vaker als 1x drukken voor meerdere opties  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Potrel

Citaat van: Vlearmoes op januari 30, 2013, 13:53:11
het knopje op ab surround vaker als 1x drukken voor meerdere opties  :yes:

En tot welke optie dan?

Jeroen

Als je dezelfde afstandsbediening hebt als ik (rc8500 sr) kun je dit instellen door de afstandsbediening op amp te zetten (misschien ook even het lampje aan klikken) en die vind je helemaal rechts onderin, dan zitten er langs het display van de ab een aantal buttons met de tekst D1 t/m D5 plus een pijltje naar rechts hier kun je geluid instellingen selecteren zoals door jou gevraagde mch-stereo instelling.
Je kan trouwens ook meerdere geluids instellingen maken bv dolby pro Logic music, dts neo music of srs circle surround.
Succes ermee laat maar even weten als het niet lukt.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Marvin

Ik begrijp niet waarom je je signaal zo zou willen 'verpesten', maar dat maakt ook niet uit.

Multi-channel/stereo, dat is de optie die je zoekt. Stond ook vast wel in de gebruiksaanwijzing.

dmeerpa

Ik had een SR8002 zijn opvolger en ben ook Telenet klant.
Wat jij wil is de optie Multi Channel Stereo. Maar ik gebruikte die surround mode zelden. Die vind ik enkel goed voor een feestje en je wil gaan dansen om rondom muziek te hebben.

De bedoel bij series, films, praatprogramma's is dat de stemmen uit de center speaker komen. Op de SR8002 krijg ik het beste resultaat met telenet als ik CS-II (Circle surround) gebruikte. Nu op mijn SR 7005 gebruik ik liever  Dolby Pro Logic Movie.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op januari 30, 2013, 14:56:49
Ik had een SR8002 zijn opvolger en ben ook Telenet klant.
Wat jij wil is de optie Multi Channel Stereo. Maar ik gebruikte die surround mode zelden. Die vind ik enkel goed voor een feestje en je wil gaan dansen om rondom muziek te hebben.

De bedoel bij series, films, praatprogramma's is dat de stemmen uit de center speaker komen. Op de SR8002 krijg ik het beste resultaat met telenet als ik CS-II (Circle surround) gebruikte. Nu op mijn SR 7005 gebruik ik liever  Dolby Pro Logic Movie.

Waar is een feestje in Belgie is een feestje  hello HB hello HB hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Potrel

Citaat van: Jeroen op januari 30, 2013, 14:45:29
Als je dezelfde afstandsbediening hebt als ik (rc8500 sr) kun je dit instellen door de afstandsbediening op amp te zetten (misschien ook even het lampje aan klikken) en die vind je helemaal rechts onderin, dan zitten er langs het display van de ab een aantal buttons met de tekst D1 t/m D5 plus een pijltje naar rechts hier kun je geluid instellingen selecteren zoals door jou gevraagde mch-stereo instelling.
Je kan trouwens ook meerdere geluids instellingen maken bv dolby pro Logic music, dts neo music of srs circle surround.
Succes ermee laat maar even weten als het niet lukt.

Gr. Jeroen

Met dank!  Ga het straks eens proberen...en het resultaat laten weten.
In de handleiding staat onder  Surround Mode 'Stereo' inderdaad de optie (= Input Signal) 'Multi CH-PCM'.  Maar het was me niet geheel duidelijk hoe deze te selecteren.  Hopelijk werkt het op de door jou beschreven manier.

Potrel

Citaat van: marvin op januari 30, 2013, 14:48:28
Ik begrijp niet waarom je je signaal zo zou willen 'verpesten', maar dat maakt ook niet uit.

Multi-channel/stereo, dat is de optie die je zoekt. Stond ook vast wel in de gebruiksaanwijzing.

Staat er inderdaad in, alleen was het me niet duidelijk hoe deze te selecteren (omdat de versterker ahv input signaal zelf al een aantal opties uitsluit)
En verpesten... smaak is te koop zeker  :-o
Bedankt voor je reactie!

Marvin

Als er wel een 5.1 signaal zou zijn komen de stemmen ook niet door alle luidsprekers, net zoals dat bij een dvd/br niet het geval is.
Het maakt mij verder ook niets uit hoor.

Jeroen

#10
Citaat van: Potrel op januari 30, 2013, 15:01:37
Met dank!  Ga het straks eens proberen...en het resultaat laten weten.
In de handleiding staat onder  Surround Mode 'Stereo' inderdaad de optie (= Input Signal) 'Multi CH-PCM'.  Maar het was me niet geheel duidelijk hoe deze te selecteren.  Hopelijk werkt het op de door jou beschreven manier.

Multi CH-PCM is iets anders want daar is het signaal al 5 kanaals, mch-stereo is 2 kanaals dat word geconverteerd naar 5 kanaals.
Ik neem aan dat je dezelfde ab hebt als ik (ik heb een sr7001) dus als je het zo doet zoals ik het omschreven heb moet het lukken.
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Jeroen

Is het signaal wat je de receiver instuurt wel stereo?
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Potrel

Citaat van: Jeroen op januari 30, 2013, 15:14:17
Is het signaal wat je de receiver instuurt wel stereo?

In het displayke komt L en R te staan, dus ik veronderstel van wel (komt van de HDMI)

Jeroen

Citaat van: Potrel op januari 30, 2013, 15:20:19
In het displayke komt L en R te staan, dus ik veronderstel van wel (komt van de HDMI)

Dan is het inderdaad stereo.
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Potrel

Citaat van: Jeroen op januari 30, 2013, 14:45:29
Als je dezelfde afstandsbediening hebt als ik (rc8500 sr) kun je dit instellen door de afstandsbediening op amp te zetten (misschien ook even het lampje aan klikken) en die vind je helemaal rechts onderin, dan zitten er langs het display van de ab een aantal buttons met de tekst D1 t/m D5 plus een pijltje naar rechts hier kun je geluid instellingen selecteren zoals door jou gevraagde mch-stereo instelling.
Je kan trouwens ook meerdere geluids instellingen maken bv dolby pro Logic music, dts neo music of srs circle surround.
Succes ermee laat maar even weten als het niet lukt.

Gr. Jeroen

Ik heb het nog eens geprobeerd zonder het verhoopte effect: als ik de MCH-ST gebruik op de afstandbediening krijg ik ofwel de 'multi channel Movie' of 'Multi channel Music'.  Maar geen stemmen in de rears, enkel de muziek. 
Het is wel zo dat de CSII Cinema inderdaad goed werkt als setting voor Telenet (bedankt voor jullie tips!!), maar de MCH-ST (zelfde geluid op alle speakers) blijft voor mij een raadsel.  :roll: