Aangename verrassing Dolby (Atmos) en DTS (X)

Gestart door CBdicX, maart 27, 2023, 13:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

#15
@dmeerpa

Misschien is dit een goede oplossing voor je, de Kef T101 of T101C.
Makkelijk te monteren aan het plafond boven je bank, kan zelfs met acrylaatkit wat makkelijk te verwijderen is.
Dit kan dan als Top Front, of met nog zo'n set voor/midden als Top Front en Top Rear.

De SVS is een behoorlijk zware speaker, Kef kit je zo vast via de montage plaat.

Het is een tip, volg je hart en eigen ideeen betreft audio  :yes:  notworthy

(de foto is een VOG setup voor Auro3D, de Rear Hight zie je als zwarte speakers hangen in de hoek bij de lamellen, dit zijn Magnat THX speakers)

RHK

Leuke ATMOS discussie dit. Ondertussen heb ik vanochtend de AV opnieuw met Audyssey ingemeten. Ik heb 2 Dolby enabled hoogte speakers bovenop de fronts geplaatst. Deze speakers(Alteco) kunnen zowel aan het plafond als op de fronts geplaats worden. Tevens kun je met een schakelaartje deze speakers iets meer naar beneden richten. Geen plafondplaatsing heeft bij mij met de WAF factor te maken, dus het compromis is op de fronts. Audyssey past +12Db toe in de meting. Op de Parasound Z amp die deze speakers aanstuurt, staat het volume op max. Dat zegt al iets over het bereik naar de luisterpositie waar de Audyssey microfoon op 8 verschillende posities is geplaatst en deze speakers gemeten heeft. No Time To Die James Bond met Atmos opgezet als 1e test. Als ik de Dolby speakers nagenoeg naar 0 draai, hoor ik miniem verschil, terwijl ze bij de meting met testtonen goed hoorbaar waren. Resume, is de plaatsing aan het plafond toch beter en komt het door de plaatsing op de fronts of toch wat meer testen met andere ATMOS content. Bij Youtube test filmpjes hoor je ze wel, maar is dat dan beter opgenomen? Ik ga verder testen, maar zoals al eerder ik met CBdicX heb gedeeld,waren we het erover eens dat we er geen wonderen van moeten verwachten. Ik test verder, wordt vervolgd.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#17
Citaat van: RHK op januari 28, 2024, 11:38:50Leuke ATMOS discussie dit. Ondertussen heb ik vanochtend de AV opnieuw met Audyssey ingemeten. Ik heb 2 Dolby enabled hoogte speakers bovenop de fronts geplaatst. Deze speakers(Alteco) kunnen zowel aan het plafond als op de fronts geplaats worden. Tevens kun je met een schakelaartje deze speakers iets meer naar beneden richten. Geen plafondplaatsing heeft bij mij met de WAF factor te maken, dus het compromis is op de fronts. Audyssey past +12Db toe in de meting. Op de Parasound Z amp die deze speakers aanstuurt, staat het volume op max. Dat zegt al iets over het bereik naar de luisterpositie waar de Audyssey microfoon op 8 verschillende posities is geplaatst en deze speakers gemeten heeft. No Time To Die James Bond met Atmos opgezet als 1e test. Als ik de Dolby speakers nagenoeg naar 0 draai, hoor ik miniem verschil, terwijl ze bij de meting met testtonen goed hoorbaar waren. Resume, is de plaatsing aan het plafond toch beter en komt het door de plaatsing op de fronts of toch wat meer testen met andere ATMOS content. Bij Youtube test filmpjes hoor je ze wel, maar is dat dan beter opgenomen? Ik ga verder testen, maar zoals al eerder ik met CBdicX heb gedeeld,waren we het erover eens dat we er geen wonderen van moeten verwachten. Ik test verder, wordt vervolgd.

Youtube is op zijn best DD+ Atmos, dus juist niet beter en meer afhankelijk van refurb, maar dat zou hoger ingesteld kunnen zijn door de uploader.

Ik heb de Alteco ook gehad, maar +12 van Audyssey kan je de conclussie trekken dat speakers "max out" zijn, dus ze moeten eigenlijk nog wat harder.
Het kan zijn dat het plafond te veel "energie" weg snoept, maar +12 heb ik nooit gehad, ook niet met gewone speakers gericht naar het plafond.

Jij hebt toch wel een gewoon vlak (popcorn) plafond ?

CBdicX

#18
Ik zal eens door mijn foto's heen lopen en hier wat voorbeelden neer zetten wat ik allemaal geprobeert en getest heb de afgelopen jaren betreft hoogte speakers, ik denk dat jullie mond open zal vallen (de mijne ook als ik zo terug kijk)
En dan alleen de hoogte speakers, de rest is misschien nog wel schokkender..... ;-)

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 28, 2024, 12:12:58Ik zal eens door mijn foto's heen lopen en hier wat voorbeelden neer zetten wat ik allemaal geprobeert en getest heb de afgelopen jaren betreft hoogte speakers, ik denk dat jullie mond open zal vallen (de mijne ook als ik zo terug kijk)
En dan alleen de hoogte speakers, de rest is misschien nog wel schokkender..... ;-)

Ik heb al je testen die hier geplaatst zijn, gevolgd. Tja harder kunnen die heights niet en plafond is gipsplaatstrak  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#20
Citaat van: RHK op januari 28, 2024, 12:21:12Ik heb al je testen die hier geplaatst zijn, gevolgd. Tja harder kunnen die heights niet en plafond is gipsplaatstrak  8-)

Ik denk het niet, maar je hebt toch niet dat schakelaartje verkeerd staan  :-P
En gewoon een 2.60 meter plafond ?
Je kunt ook nog de hoogte van Enabled speaker tot plafond instellen, misschien is daar nog wat winst te behalen ?

CBdicX

Hoogte speakers 1

CBdicX

Hoogte speakers 2

CBdicX

Hoogte speakers 3

CBdicX

Hoogte speakers 4

CBdicX

#25
En ik heb er nog meer, maar voor nu lijkt mij dit genoeg  :wink:

Al deze verschillen, grote speakers, kleine speakers, correct volgens de Dolby specs geplaats, niet correct geplaatst, het maakt allemaal niet veel uit.
In Atmos test bestanden werkt alles gewoon goed, in films zijn er teveel andere effecten gaande om de hoogte speakers werkelijk te laten opvallen.
In niet aktie of SiFi films doen ze gewoon absoluut niets, maar daar zijn Surround speakers ook weinig actief.
Eigenlijk is 3.x voldoende.........  :-D 

En dit werkte ook prima, gewoon plat op de muur.......

Marvin

Je kan het ook gewoon in 1x goed doen...  clown1
Ik heb mee die eitjes aan het plafond echt wel een hele vete bubbel gecreëerd.

CBdicX

#27
Citaat van: marvin op januari 28, 2024, 13:11:13Je kan het ook gewoon in 1x goed doen...  clown1
Ik heb mee die eitjes aan het plafond echt wel een hele vete bubbel gecreëerd.

Tja, wat gaat er echt in een keer goed, nou bij mij is het zeker 30x goed geweest  :-P
Ik heb mij wel vermaakt, en ja hoor, daar stond ik weer draden te trekken  :-D

Ik heb nu wel een vorm van rust gevonden, mijn eigen "Frankenstein" Kef T serie speakers, de Klipsch RP504C II en de SVS PC2000 Pro.

Het enige constante wat opduikt in al mijn audio foto's de afgelopen jaren is die klok met die blauwe cijfers en die zilveren lamellen  :-)

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 28, 2024, 11:37:17Misschien is dit een goede oplossing voor je, de Kef T101 of T101C.
Makkelijk te monteren aan het plafond boven je bank, kan zelfs met acrylaatkit wat makkelijk te verwijderen is.
in het wit zouden ze misschien weinig opvallen, doch stel ik me vragen bij de klankkwaliteit als ik het formaat van die behuizingen zie. Ik weet al dat je gaat zeggen die klinken goed. Maar in een latere post zeg je dat je zelfs vind dat Surround speakers ook maar weinig actief zijn bij niet actie of SciFi films waar deze bij mij bijna altijd iets weergeven zoals muziek en omgevingsgeluiden maar mijn 9,2kg wegende Opus Tri Surrounds zijn dan wel weer imposante surround speakers die groter zijn dan mijn boekenkast luidsprekers in de Keuken (of nu tijdelijk dienst doen als hoogte speaker)..

Citaat van: CBdicX op januari 28, 2024, 11:37:17De SVS is een behoorlijk zware speaker, Kef kit je zo vast via de montage plaat.
Daar maak ik me geen zorgen in. Plafond is van beton :)


Citaat van: CBdicX op januari 28, 2024, 13:03:49In niet aktie of SiFi films doen ze gewoon absoluut niets, maar daar zijn Surround speakers ook weinig actief.
Eigenlijk is 3.x voldoende.........  :-D 

Kijk en hier heb ik dan juist wel heel wat aan die Surround speakers.

Citaat van: marvin op januari 28, 2024, 13:11:13Ik heb mee die eitjes aan het plafond echt wel een hele vete bubbel gecreëerd.
Dat bedoel ik die 4 surrounds van mij bezorgen me inderdaad een bubbel, zelfs met 2.0 bron krijg ik heel wat uit die surrounds.
En we horen die hoogte sprekers misschien niet, maar is zo'n verhaal zoals een goed afgeregelde sub. Je merkt niet dat ze speelt tot je ze uit zet.

En dat is nu net het gevoel dat ik heb met die 2 hoogte speakers wat het bron materiaal ook is. De vraag is voegt het voldoende toe om 750 voor 2 of zelfs 1500€ voor 4 van de hoogte speakers uit te geven.
In de oorlogsfilm Midway zorgt het zeker voor een extra dimensie. De Bond film No Time To Die heb ik net in mijn bezit, en schijnt dat een goede scene om te beluisteren deze is waar hij in zijn wagen zit op een plein en van alle kanten beschoten wordt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op januari 28, 2024, 10:46:20Je kunt het correct opstellen van stereo speakers niet vergelijken met het misschien foutief ophangen of neer zetten van speakers in een surround setup, wat geluiden zijn die een aanvulling zijn op L-C-R.

Totaal niet mee eens, dan denk je dat je niet echt begrijpt wat Atmos is. Atmos laat je toe objecten in een 3D ruimte te lokaliseren.
Dus waar bij stereo we graag horen waar de zanger staat op de frontstage. Dus willen we iets van hoogte horen veranderen, dan moet je wat mij betreft een stereobeeld hebben tussen de normale speaker en de hoogte speaker. Bij een slechte plaatsing zal je wel horen dat er iets aan het plafond speelt, maar als een geluid er tussen in wordt geplaatst kan dat enkel maar volgens mij met een correct afgestelde speaker.

Nu de vraag is natuurlijk hoeveel films maken daar gebruik van... als de acteur door een bos loopt, en je laat vogels fluiten maakt het niet veel uit, de hoogte speakers zullen een hoogte effect geven, en dat is inderdaad zoals jij het noemt achtergrondgeluiden. Heb ik nu vliegtuigen die een duikvlucht maken en op je af duiken, dan zou dat geluid die hoogte continu moeten aanpassen, en dan lijkt voor mij een goede plaatsing essentieel net zoals een stereo weergave en zijn voor mij geen achtergrondgeluidjes meer maar essentiële geluiden.

Ik denk dat het in Top Gun Maverick is waar zelfs iemand spreekt en dit niet uit de center speaker komt maar uit de rear speaker.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25