Een 32 bit dat verwerkt het signaal met een bit_depth van 32 bit, omdat het uiteindelijke signaal op 24 bit moet worden weergegeven.
En dat lijkt mij logisch maar is het niet voor iedereen. Daarom zal ik proberen uit te leggen waarom dit beter is.
Een DAC is eigenlijk een calculator. En een calculator werkt met getallen voor en achter de komma. En omdat je met het aantal bit dat gebruikt wordt bij muziek (16, 24, 32, 32 floating point, of 64 bit) je altijd moet afronden is het gebruikelijk om aan de opnamen 'onhoorbare ruis' toe te voegen. Dat heet dither.
Door dither aan 16 bit toe te voegen, kun je de 65000 stapjes van 16 bit verkleinen. Dan kun je dus net doen alsof er veel meer stapjes zijn dan 65000. Die stapjes geven elk afzonderlijk zowel de frequentie van de tonen die je hoort aan, als het volume. Het is dus niet zo dat ze enkel voor volume staan. En zuiverheid van muziek staat of valt met precisie.
Een DAC leest de afzonderlijke samples en leest dan ook hoeveel dither er aan is toegevoegd. Daaruit berekent de DAC de analoge golf van het geluid. En als een 16 bit signaal door een 24 bit DAC wordt gelezen, kan die DAC de analoge golf beter reproduceren dan een 16 bit DAC. Omdat hij de combinatie van dither en 16bit signaal eerst kan omzetten naar een 24 bit signaal met minder 'onhoorbare ruis'.
De meeste professionele apparaten werken daarom intern met zelfs 64 bit. Maar 64 bit floating point heb ik nog niet gezien. Dat komt nog denk ik.