Over klassieke MUZIEK en ZO

Gestart door Cornelis1921, februari 06, 2017, 19:49:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cornelis1921

Ralph Vaughan Williams - 'A London Symphony' (No. 2) - Fantasia on a theme by Thomas Tallis - Serenade to Music - Solisten - London Philharmonic Chorus - London Philharmonic Orchestra - Roger Norrington - Decca 1996
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op september 29, 2020, 19:40:31
Ralph Vaughan Williams - 'A London Symphony' (No. 2) - Fantasia on a theme by Thomas Tallis - Serenade to Music - Solisten - London Philharmonic Chorus - London Philharmonic Orchestra - Roger Norrington - Decca 1996
Wederom deze wonderschone CD. En momenteel, zo vlak vóór het Trump-Biden debat op televisie, nog even Serenade to music (in de vocale versie, tevens het hoogtepunt van deze CD).
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Wagner - Preludes - Concertgebouw Orkest, Amsterdam - Bernard Haitink - Philips 1974/1978
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

#753
Rachmaninoff. Piano Concerto no 2.
En Rhapsody On A Theme Of Paganinni.
Uitgevooerd door het Chicago Symphonie Orchestra o.l.v. Claudio Abbado.
Cecile Licad op piano.
Cd op CBS Masterworks, uit 1983.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Rob46

Trio Mediaeval. Album Aquilonis.


NB

#756
Franz Shubert. Quintet in A, D.667 The Trout. (Forellen quintet.)
Door het Alban Berg Quartett, met Elisabeth Leonskaja aan de piano.
Georg Hortnagel op contrabas.
Cd uit 1986, op EMI Classics. DDD.



-----
Eric Satie. Early Piano Works. Vol.1.
Uitgevoerd door Reinbert De Leeuw.
Cd op Philips, uit onbekend jaar. ADD.


-----
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

The Good Son

Early pianoworks is één van mijn favoriete klassieke albums, zeker als de Leeuw het speelt. :yes:

Cornelis1921

Schumann/Grieg - Pianoconcerten in A - Radu Lupu, piano - London Symphony Orchestra - André Previn - Decca - 1978
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Busoni - Pianoconcerto Op XXXIX - Marc-André Hamelin, piano - City of Birmingham Symphony Orchestra - Mark Elder - Hyperion -1999
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *


Cornelis1921

#761
Bruckner: Die Neunte - Wiener Philharmoniker - Carl Schuricht - EMI -1962

Bruckner: Die Achtste - Wiener Philharmoniker - Carl Schuricht - EMI - 1964

Twee geweldige symphoniën van de reus Anton Bruckner, gespeeld door de Wiener Philharmoniker onder leiding van 'Old German Oak' Carl Rijk Schuricht. Dat is bijna twee en een half genieten van de mooiste symfonische muziek, muziek waar ik zo van houd. Voor mij betekent deze muziek zoveel als alles even kunnen vergeten, behalve Fieke, daar doet deze muziek dan weer aan herinneren. Gek hè? Fieke (toen Ernst Schmidt geheten) en ik hebben vaak samen in het Berlijn van het Derde Rijk naar deze muziek geluisterd, alwaar ik volgens Ernst geheel opging in de muziek. Het kon/kan verkeren. Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik ook thuis naar deze favoriete muziek kan luisteren, wat ik ook veelvuldig doe.

Die Dritte behoord ook tot deze serie en zit ook in het boxje, maar ik heb ook los in een jewel case. Zo zien jullie maar, Cor heeft alles, tot en met de duvel en zijn ouwemoer aan toe. Nee, doublures heb ik nog wel, maar tot verkoping overga ik niet meer. Ik geef de doublures dan nog liever gewoon weg, gratis en voor niets. Maar eerst moet ik dan de doublure zien op te snorren in de lichtelijke chaos die mijn collectie nu is. Tegen het voorjaar hoop ik aan een enige nieuwe ordening toe te komen, dat samen met mijn maatje John. Voorlopig moet ik de lichtelijke chaos maar voor lief nemen. Komt goed.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Riverside is weer terug in de collectie. Luisterde de laatste weken toch voornamelijk klassieke muziek. Waarom weet ik ook niet zo goed, maar het bevalt mij beter. De rust die er vanuit gaat kalmeert mij meer dan de ruigten van Riverside. Na ruim een jaar intensief Riverside beluisterd te hebben, ben ik terug bij af, bij de klassieke muziek. Riverside staat gewoon achter mij in de collectie te wachten om weer op een goede dag beluisterd te gaan worden. Tot die tijd is het Gustav Mahler, Anton Bruckner, Schumann, Grieg, Beethoven, et cetera. Riverside is voorlopig uitgeluisterd zogezegd. Ik luister nog wel naar Marillion als het om progrock gaat - mooie emotionele songs. Ook Tears For Fears passeert hier de revue regelmatig - ook met deze band onderhoud ik warme gevoelen, al bezit ik maar 1 dubbel-CD van hen. Ook de 'Best of' CD van Oletta Adams word door mij gaarne gedraaid, al was het alleen maar vanwege de wereld song 'Woman in Chains', een echt kippenvelnummer, dat Adams opnam met het duo van Tears For Fears. Maar de klassieke muziek blijft voorlopig de boventoon voeren, al zal de popmuziek ook de beurt blijven komen, want ik blijf muzikaal gezien een omnivoor, iets wat ik sinds september 2003 niet meer heb kunnen los laten, met in dit leven mijn eerste echte bezoek aan een klassieke muziekwinkel, de Firma Barning aan de Stationsweg te Leiden. Sindsdien is er in mijn leven veel verandert op muzikaal gebied. In 1999 kocht ik bij Pieter van Ulden mijn allereerste (tweede hands) CD, Wawa Jawaka van Frank Zappa. Vanaf augustus 2003 kwam daar Mahler 4, Kathleen Battle, sopraan - Wiener Philharmoniker onder leiding van Lorin Maazel bij als allereerste (tweede hands) klassieke promotie CD, eveneens aangeschaft bij Pieter van Ulden. Nu koop ik nog maar heel voorzichtig klassieke muziek en muziek in het algemeen, dat komt omdat ik streng gebudgetteerd ben, iets wat mij tussen 1996 en 2003 ook overkomen is, maar toen kon ik deze periode afsluiten met de aanschaf van de Harbeths in 20004, iets wat er aan het einde van deze periode veel moeilijker zal zijn, daar mijn inkomenssituatie aanzienlijk minder gunstig is dan in de eerste periode, want ook mijn schuldenlast is nu aanzienlijker. Toch hoop ik er beste van. Maar mijn gezondheid koester ik nog meer dan mijn financiële situatie, want deze baart mij mee zorgen dan ooit, iets wat nog nooit zo acuut gespeeld heeft. Maar goed, genoeg getreurd, ik hoop binnenkort weer wat nog meer op te knappen, iets wat ik vandaag gelukkig ook zo heb mogen ervaren. John en ik gaan weldra naar weer twee afleveringen van The Flintstones kijken.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#763
Górecki - Symphony No. 3 (Symphony of Sorrowful Songs) - Three Olden Style Pieces - Zofia Kilanowisz, sopraan - Polish National Symphony Orchestra (Katowice) - Naxos - 1994

Eén van mijn lieveling klassieke albums. Draai deze met enige regelmaat, dat vanwege de dramatische inhoud der stukken, iets waar ik zeer van houd. Indertijd dat de Nazi's Polen uitmoordde en leegroofde was er een jong meisje die geïmpressioneerd was in een Gestapo-cel, alwaar zij op de muur van de cel haar gebed opschreef. Ruim een halve eeuw later maakte ik kennis met dit gebed, en het maakte dusdanig veel indruk op mij dat ik besefte wat ik op mijn geweten heb. Nu ben ik er nog steeds niet helemaal over heen. Maar goed ook, want de gevolgen van mijn daden zijn nog steeds zichtbaar in Europa. Spijt gaat bij mij altijd gepaard met persoonlijk leed, het leed dat Fieke en ik niet meer samen zijn, iets wat peanuts is vergeleken bij wat ik Europa toentertijd heb aangedaan. Ik luister nu aandachtig naar de bovenstaande CD en vol overgave vervloeit mijn ziel met het leed wat ik Europa heb aangedaan. Ik hoop in de komende levens hier ook bevrijd van te mogen zijn, want een dergelijke last is welhaast ondraaglijk. Karma is a bitch, zegt men wel eens. Nu ik kan dat volmondig beamen, en Fieke eveneens, die nu ook gescheiden van mij haar dagen moet slijten. Of Fieke en ik elkaar ooit nog zullen ontmoeten, hangt van het immer grillige lot af. Vanaf 15 april 2222 mag ik Fieke weer benaderen, iets wat ik dan ook zeker zal doen. Mijn psychoses hebben bij Fieke veel schade aangericht, doch ik heb het voorgevoel dat er bij Fieke ook enige ruimte voor vergeving is, al speelt dat niet zo in mijn hoofd af, het tegendeel zelfs. De schade der psychoses in mijn eigen hoofd is groter dan die bij Fieke vrees ik. Ik ben van naturen rancuneus, Fieke niet. Zodoende. Ik projecteer mijn rancune voortdurend op Fieke, vandaar dat ik het hiermee zo moeilijk heb. En alweer: Karma is a bitch. Maar mijn liefde voor Fieke gaat boven alles, daarom ben ik in staat dit alles vol te houden. Amen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Alweer Górecki's Symphony No. 3, alweer kippenvelmomenten. Ik blijf in deze flow hangen, omdat ik niet anders kan. Ik ben eraan overgeleverd. Van buiten komen hijgeluiden, afgewisseld met verkeersgeluiden; zij doen mij veel minder dan enige tijd geleden, toen werd ik werkelijk gek van de externe geluiden die mijn woning binnendrongen. Waarom dan nu niet meer. Heeft innerlijke kalmte plaats ge maakt voor innerlijke onrust. Ook John vindt mij rustiger dan ooit. Ik eet goed en langzaam herstel ik opnieuw na weer van een fysieke en mentale inzinking. Ik heb nu meer tijd nodig om te herstellen, want dit was de zesde inzinking op rij dit jaar. Ik hoop er, zoals altijd het beste van. Mijn allergrootste steun is toch wel mijn maatje John, zonder hem verbleef ik nu in een verzorgingstehuis in plaats van semi-zelfstandig thuis tussen mijn stereo en muziek. Wij gaan wel weer zien waar dit eindigt; volgens het ziekenhuis moet ik binnen drie maanden na dato volledig hersteld zijn, iets wat John en ik nogal voorbarig vinden. Maar je weet maar nooit. Ik begin alweer wat initiatieven tot herstel van mijn gezondheid te ontplooien; elke dag een stapje meer en verder. Vandaag het ziekenhuis gebeld in verband met bloedafname aan huis, omdat ik nog onvoldoende mobiel ben. Maar gelukkig is daar John om mij daarbij te helpen, dat met raad en daad. Soms ben ik door de prednison zo suf dat ik vergeet wat ik telefonisch met het ziekenhuis heb afgesproken, zoals vandaag. Morgen opnieuw bellen. John is dan essentieel, zoals hij altijd al is geweest de afgelopen jaren.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *