De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VANZOMERENG

#540
Citaat van: Marco op februari 04, 2011, 00:17:55

Beste Arjan ,kijkend naar deze foto bespeur ik vrijwel direct wat in jouw geval de bottleneck is ....namelijk de akoestiek ,mijn intenties zijn echt niet bedoeld om te zeiken maar om je op weg te helpen ,vandaar dat ik toch meerdere malen over een parametrische equalizer begonnen ben

Ik snap niet hoe jij a.d.h.v deze foto kan concluderen de een parametrische equalizer een oplossing is?
Dit apparaat kan wellicht wel voordelen brengen maar a.d.h.v deze foto durf ik niet meer dan een zeer
voorzichtige conclusies te trekken, dat wellicht wat meer stoffering (vloerkleed etc..) tot een beter geluidsbeeld kan leideen.   Echter voor meer en dieper laag is meer noodzakelijk !
Verder is het uiteraard zo, dat hoe meer instellingen een sub heeft hoe meer een kans van
slagen je heb, met als 3 belangrijkste functies:
- trappenloze faseregelaar
- trappenloze volumeregeleer
- grote keuze in dezelfde kantelfrequenties

Aangezien de monitoren niet op het laag worden gefilterd, schat ik dat deze op ca. 50hz op het 0-db-punt
zitten en daaronder steil afvallen.   Je zult dus een sub moeten hebben die alleen in het laagste laag
zijn arbeid verricht  20-45hz.   Dit zou je kunnen meten !   

Wellicht is de kamer groot genoeg voor staanders maar dit kan ik niet afleiden uit de foto en is omdat
de monitoren er toch al zijn een duurdere (minder flexibele) oplossing 

Marantz 81

ik heb geen advies gevraagd bij hobo  :wink: heb hem gewoon zo besteld ervan uitgaande dat het een mooie aanvulling zou zijn  :no:

over die foto zie je maar een gedeelte van men woonkamer

deze is 6,2 meter lang en 4,8 meter breed  ( 30 m2 ) en is van geheel beton

er ligt een vloerkleed van 2,4 bij 2 meter , ik ben nog bezig met absorbtie panelen zie topic acoestiek maar dit heb ik weer even op hold gezet omdat men kamer nog niet af is en ik eerst tijdje wil wennen met de PM15S1 en die is helemaal geweldig  notworthy pompom 

TurboMarco

Citaat van: VANZOMERENG op februari 04, 2011, 22:01:12

Aangezien de monitoren niet op het laag worden gefilterd, schat ik dat deze op ca. 50hz op het 0-db-punt
zitten en daaronder steil afvallen.   Je zult dus een sub moeten hebben die alleen in het laagste laag
zijn arbeid verricht  20-45hz.   Dit zou je kunnen meten !   


Dan snap ik niet hoe jij aan de hand van een schatting kan zeggen dat de monitoren afvallen vanaf 50 Hz  :wink: ,maar goed je geeft in het geval van de afstelling van de sub wel aan dat het te meten is .
In kan iig aardig inschatten wat de ruimte van Arjan met het geluid doet aangezien mijn ruimte vrijwel het zelfde is .
Ook heb de topics mbt de akoestiek en de voorkomende problemen die Arjan gepost heeft goed in mij opgenomen ,dat maakt het nog beter herkenbaar ,en noppenschuim doet helemaal niets met het laag ,wat er dan overblijft is een hele lange en uitgebreide weg om de woonkamer tot een ideale luister ruimte om te bouwen ,dat zie ik nog niet zoveel mensen doen vanwege de WAF .
Dan is een elektronische correctie toch minder arbeidsintensief en ook nog eens een stuk goedkoper en vooral het effectiefst .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Beste Marantz,

Ik ga er hierbij vanuit dat je het heen en weer schuiven van de boxen al geprobeert hebt.
Dichterbij naar de achterwand is meer laag. Maar dat zal je zelf al wel ervaren hebben.

De Boxen hebben volgens info een bereik van 45 tot 26.000 .
Dus een redelijk laag zal er zeker uit moeten kunnen komen.

Vraag is de stand afgevult met b.v. schelpenzand.
Dat wil ook nog wel eens een verbetering geven.

Bij mijn Totem Arro heb ik 2,5kg bijgevult.
Hierdoor werd naar mijn idee het stereo beeld toch mooier.

Spreek ik voor de Rogers LS3A.
Die moest je echt indraaien om een mooie opbouw te krijgen van het stereo beeld.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

VANZOMERENG

Dit heb ik gevonden

Hierbij wel de kanttekening dat meetresultaten veelal 1 meter on-axis in een geoptimaliseerde
ruimte plaatsvinden. !!

Hierin lees je ook, dat indien je de Monitoren kunt filteren, dit bij 60-80hz moet doen.
Anders stapel je nog meer bas (via de sub) op de reeds aanwezig bult....

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/bookshelf/dynaudio-52se/page-3


HiFi gek

Citaat van: Marco op februari 03, 2011, 01:08:00


En Edwin je kan natuurlijk uitermate tevreden zijn over de laagweergave van jouw luidsprekers,maar dat is ook niet helemaal zonder slag of stoot gegaan,zo maak ik dat anders op uit jouw posts ,hele dure kabels en tweaks zoals houten blokjes en ander dempingsmateriaal zal best wel een beetje verschil kunnen maken ,maar dat valt toch echt wel in het niet bij een equalizer die de akoestische problemen voor een fractie wat een "dure" kabel kost oplost .


Dat ik die tweaks en de kabels waar je het over hebt heb toegepast , dat heeft in mijn geval totaal niets te maken met een akoestisch probleem dat ik op zou moeten lossen .
Dat is puur en alleen gedaan om de set op een hoger weergave niveau te krijgen .
Mijn akoestische problemen heb ik zoals bekend zal zijn op een andere manier opgelost met gordijnen , carpet , meubels optimaal plaatsen , demping aanbrengen waar nodig is .

Met een andere kabel of een tweak los je nog geen akoestisch probleem van de woonkamer op lijkt mij !


De reden dat ik mijn subwoofer Magnat omega 380 destijds heb weggedaan is dat ik het laag ervan te bonkerig/dreunerig vond t.o.v. de B&W nautilus 804 die ik toen nog had .
Het laag uit de B&W boxen klonk kwalitatief stukken beter , alhoewel het uiteraard nooit zo diep ging dan het laag uit de subwoofer .
En ik ergerde mij ook nogal dat ik precies kon horen/lokaliseren  waar de subwoofer stond te bonken en dreuen .

Het laag uit mijn huidige Focal's gaat aanzienlijk dieper dan het laag uit de B&W boxen  , uiterard zal een subwoofer hier ook nog wat dieper kunnen gaan .
Maar waarom zou ik nu nog een subwoofer moeten kopen als ik al 100% tevreden ben met mijn laag weergave .
Als ik al niet genoeg laag mocht hebben met sommige cd's dan draai ik de basknop van mijn versterker op +2 , dat kost immers niets en geeft ook het gewenste effect van meer laag .
Alleen besef ik uiteraard ook dat het dan niet dieper gaat in de frequentie met de basknop op +2 , en dat is dan meteen de meerwaarde van een subwoofer omdat die dat wel doet .
Alleen heb ik er totaal geen enkele behoefte meer aan .



Groeten  EDWIN  B


Marantz 81

Ja ik ben al heel veel bezig geweest met het verplaatsen van de boxen in alle richtingen en in uitdraaien

zelf al een keer heel men inrichting veranderd maar dat beviel niet

stand vullen met zand wil ik nog wel een keer gaan doen ,maar zie ik meer als een tweak het zijn hele goeie massieve stand die uit 3 delen bestaand met rubbers ertussen , bodem en topplate zitten spikes  byebye

Marantz 81

Citaat van: still life op februari 04, 2011, 12:04:02
eq?...w8..zit dat niet...in een...receiver...op naar een sr7005  clown1

nee, kan me goed voorstellen dat iemand puke neigingen krijgt van sub-laag,
als liefhebber van monitors & die sound..

Ik ben wel helemaal weg van deze monitoren  :yes:

maar zou wel graag de focus 220 II willen hebben  :kwijl: maar ook weer mee problemen met acoustiek en buren  shutup  aangezien ik ook nog wel eens wat harder draai  HB dat is destijds ook de reden geweest dat ik monitoren heb aangeschaft , ze hebben nog nooit geklaagd in de 4 maanden dat ik hier woon

de combinatie van dat de subwoofer sowieso niet beviel en bovenstaande heb ik besloten de subwoofer terug te brengen

tsja als ik een 1 gezins woning of vrijstaand huis zou hebben dan hadden wel een paar grote jongens gekomen  :wink:  woon in appartament en vindt wel dat je beetje rekening met een ander moet houden  byebye



Misschien deze in toekomst  :-D

KLIKKDERKLIK Mooi He

Whisper.nl

Dan kijk ik puur naar mijn speakers.

Bij hoog volume, "kaal" had ik het gevoel dat het laag begon te zweven.
Nadat ik de boxen had opgevult was er al een hele verbetering hoorbaar.

Hierna heb ik ze met de prit buddies op alle hoeken op de bodem vast geplakt.
Krijg ik toch het gevoel dat de instrumenten en het laag er met een meer
en een betere plaatsing wordt weergegeven.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

lo

Stond pas geleden nog een setje 1.4's op MP. Had je hier nog op willen atenderen, helaas niet gedaan redface

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

#550
wel interresant om uit te proberen zo te lezen de stands vullen  :yes:

de van mij staand niet direct op de stand  :wink:


@ Lo  maakt niet uit geld is toch op  :schater:  er staat ook nog een setje Confidence C1 op  byebye

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81


Whisper.nl

Citaat van: Marantz 81 op februari 05, 2011, 16:56:48
Wel interresant om uit te proberen zo te lezen de stands vullen  :yes:
Die van mij staan niet direct op de stand  :wink:


@ Lo  maakt niet uit geld is toch op  :schater:  er staat ook nog een setje Confidence C1 op  byebye

Mmmm haal die spikes er eens tussen-onderuit. (indien mogelijk)
Plak ze eens vast met de prit buddies rechtstreeks op de stands.

Ben benieuwt naar het verschil.

Groet Whisper

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Marantz 81

heb ik al getest op spikes klinkt het het beste  :yes: