30 - 40 Hz veel lager gaat het niet

Gestart door CBdicX, augustus 20, 2020, 12:33:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Eens wat gekeken bij redelijk dure speakers (10-20.000 euro per set) en eens vergeleken wat die in het laag doen.
Maar ondanks vaak meerdere grote woofers stranden de meeste rond de 30 Hz, op de lieden na die het hoger dan 3 dB meten.
Ik speel nu met Davone Solo, met 1 enkele 8 inch woofer, haalt 30 Hz.
Als ik dan kijk naar Kef Reference serie met 4 woofers (kosten meer dan het dubbele), haalt ook 30 Hz.
Ook andere exoten stranden rond de 30 Hz, of het moeten kolossale kasten zijn die rond de 100 KG wegen, die duiken wat lager.
Lijkt erop dat het voor passieve speakers in "normaal" formaat rond de 30 Hz ophoud.

Ik dacht altijd dat 1-2-3 of 4 woofers wel wat deed in het laag, maakt dus eigenlijk niet veel uit.

Wil hier verder niets mee zeggen, het viel mij op en was een beetje een "eye opener" , meer of grotere woofers zegt dus niet al te veel, zullen wel meer wind veroorzaken........  :-D

JohnWx

Citaat van: CBdicX op augustus 20, 2020, 12:33:17
Eens wat gekeken bij redelijk dure speakers (10-20.000 euro per set) en eens vergeleken wat die in het laag doen.
Maar ondanks vaak meerdere grote woofers stranden de meeste rond de 30 Hz, op de lieden na die het hoger dan 3 dB meten.
Ik speel nu met Davone Solo, met 1 enkele 8 inch woofer, haalt 30 Hz.
Als ik dan kijk naar Kef Reference serie met 4 woofers (kosten meer dan het dubbele), haalt ook 30 Hz.
Ook andere exoten stranden rond de 30 Hz, of het moeten kolossale kasten zijn die rond de 100 KG wegen, die duiken wat lager.
Lijkt erop dat het voor passieve speakers in "normaal" formaat rond de 30 Hz ophoud.

Ik dacht altijd dat 1-2-3 of 4 woofers wel wat deed in het laag, maakt dus eigenlijk niet veel uit.

Wil hier verder niets mee zeggen, het viel mij op en was een beetje een "eye opener" , meer of grotere woofers zegt dus niet al te veel, zullen wel meer wind veroorzaken........  :-D

Hoe minder je hoort hoe beter voor gemoedsrust  8-) HB
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Stadium III

Kastinhoud bepalend met grote driver geeft uitkomst laagweergave
Bij mij met 2 x 8 inch per kant stopt ook bij een 30 Hz
30 tot 20 Hz horen we bijna niet meer en zal dan ook luchtdruk verplaatsen zijn

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX


Vandaar dat subwoofertje er naast............  :-D

TurboMarco

Tja 30 Hz kan tot 85 db gaan of 100 db ,verschil is dan wat de woofer(s) aan lucht kunnen verplaatsen .

Verder vind ik het weinig zinvol aangezien mijn muziek in die range toch vrijwel niets laat horen .Voor een kerkorgel liefhebber is het dan wel wat anders .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Maar hoe dan ook, ik vind het verschil tussen 10.000enden euro's neer leggen voor "High End" en de veel goedkopere broeders wat betreft het laag, opmerkelijk gelijkend.
Gemiddelde "Teufel" speaker haalt ook makkelijk 30 Hz, maar goed, dan kijk ik puur naar het laag bereik, hoog is (misschien) wat makkelijker.
Het belangrijke middengebied zal wat meer design nodig hebben.
Er gaat in de dure jongens best wel wat geld zitten in kast design, gebruikte materialen, en kast vorm.
De simpele rechthoek met wat dempingsmateriaal kost nu eenmaal nagenoeg niets.

Ik heb bij Poulissen in Roermond naar de B&W 800D3 zitten luisteren, viel zwaar tegen.
Voor mij teveel aanzet in het laag en geen lekker midden/hoog.
Ze hadden ook een Kef Blade 2 staan, misschien iets voor over een paar weken als ik vakantie heb.




mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op augustus 20, 2020, 17:31:02
Hangt af van de afmetingen van de ruimte.
https://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php?menu=menuGeluidstechniek

Ja, ik ken deze.
Er spelen inderdaad zeeeeeeer veel factoren mee die het geluid op dat moment vormen.
Alleen thuis naar een speaker luisteren geeft een redelijk correct beeld voor jou situatie.
Maar ik denk wel als een speaker in een luisterruimte je al direct niet aan staat, heeft die speaker toch naar jou woning halen niet zo veel nut.
Je hebt eigenlijk je idee reeds gevormd tijdens de luister sessie.
Wat je eigenlijk doet in een luisterruimte is luisteren wat je sowieso niet aan staat, of juist wel.
Dan eens binnen dat merk of serie kijken wat je wil uitgeven.
En dan maakt een Hzje meer of minder in de laagte geen ruk uit......

xander32

Wanneer je de specs van de producent als uitgangspunt neemt is dat al een valse start, want verre van betrouwbaar en steevast ook niet 1 op 1 te vergelijken met die van andere producenten. De omstandigheden waarin ze meten, de wijze waarop en hetgeen ze meten wijkt nogal af van elkander.

Voorts zijn het vooral ook de ruimte en de opstelling daarin welke bepalen of een ls überhaupt zijn opgegeven waarden weet te behalen.

Vinyl_Fuchs

Specs. zijn niet interessant, gaat meer om de  controle en de ontwikkelde geluidsdruk. Daar lijkt mij een grote speakerkast/ woofer dan wel wooferbezetting en natuurlijk de ruimte belangrijker.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

RHK

Of je tast diep in de buidel en koopt een setje Devialet Phantom speakers, gaan tot 14Hz in het laag. Ik heb ze gehoord, je hebt echt geen sub meer nodig, wel is het prettig als je vrijstaand woont ivm de buren.
Maar zoals gezegd, dat soort laag is kerkorgel laag.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#11
Citaat van: RHK op augustus 20, 2020, 21:06:30
Of je tast diep in de buidel en koopt een setje Devialet Phantom speakers, gaan tot 14Hz in het laag. Ik heb ze gehoord, je hebt echt geen sub meer nodig, wel is het prettig als je vrijstaand woont ivm de buren.
Maar zoals gezegd, dat soort laag is kerkorgel laag.

Tja, best laag maar helaas alleen streaming.
Niet zo slim dat je er met een "normaal" Hifi systeem niets mee kunt....
Een beetje zoals B&O, prachtig tot je achterop kijkt naar de aansluiting en dan denkt  :-o  :-o  :-o

Goldenear zijn ook van die laag beukers (ingebouwde versterkte sub) en normale aansluiting  :yes:

CBdicX

Citaat van: xander32 op augustus 20, 2020, 18:40:53
Wanneer je de specs van de producent als uitgangspunt neemt is dat al een valse start, want verre van betrouwbaar en steevast ook niet 1 op 1 te vergelijken met die van andere producenten. De omstandigheden waarin ze meten, de wijze waarop en hetgeen ze meten wijkt nogal af van elkander.

Voorts zijn het vooral ook de ruimte en de opstelling daarin welke bepalen of een ls überhaupt zijn opgegeven waarden weet te behalen.

Ach, helaas jokken ze allemaal, maar echt veel zal het elkaar niet ontlopen in dezelfde prijsklasse.
Speakers van +50 KG zou ik toch liever in een zaak beluisteren, als naar binnen slepen en dan maar hopen.

xander32

Ik heb het nog niet eens over 'jokken', enkel over de verschillende invullingen aan de metingen.
Als zij zoals jij suggereert ook nog jokken over de uitkomsten, gaan zeker alle vergelijkingen mank.

Citaat van: CBdicX op augustus 20, 2020, 22:09:25
Ach, helaas jokken ze allemaal, maar echt veel zal het elkaar niet ontlopen in dezelfde prijsklasse.
Speakers van +50 KG zou ik toch liever in een zaak beluisteren, als naar binnen slepen en dan maar hopen.

CBdicX

Citaat van: xander32 op augustus 20, 2020, 22:15:07
Ik heb het nog niet eens over 'jokken', enkel over de verschillende invullingen aan de metingen.
Als zij zoals jij suggereert ook nog jokken over de uitkomsten, gaan zeker alle vergelijkingen mank.

Als alle fabrikanten eerlijk zouden (willen) zijn, was er allang een vastgestelde meet standaard in het leven geroepen, maar ik denk dat ze het allemaal wel best vinden, er word toch wel gekocht.