Quart 390 version 1

Gestart door mountainbiker, december 31, 2019, 15:29:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

The Good Son

Citaat van: mountainbiker op januari 29, 2020, 18:04:21
Ik ben aan de slag gegaan met de houten zijpanelen. Die zijn in de loop der jaren lelijk geworden. Ik heb het vermoeden dat ze ook ooit zijn schoongemaakt met een of ander schoonmaakmiddel.
Ik heb in het verleden voor het mooier maken van meubels gebruik gemaakt van lijnolie. Omdat de panelen van massief hout zijn moet ik de eerste lagen heel dun aanbrengen en daarna telkens een dag laten drogen. Bij de meubels heb ik het veel te dik aangebracht met als resultaat dat het na een paar weken nog kleefde.
De eerste foto is hoe het was. De tweede foto is na 7 keer behandelen. Denk dat ik minimaal nog wel ergens tot eind volgende week bezig ben.

Mooi te horen dat je er veel geduld bij hebt, want zonder geduld lopen klusjes zoals deze gegarandeerd  fout.
Normaal verdun je de olie bij de eerste 2 lagen met terpetine (10 tot 30%) zodat het dieper in het hout trekt, maar misschien had je dat al gedaan.
Bij elke volgende laag moet je de droogtijd eigenlijk verdubbelen, zelfs als het oppervlak droog lijkt, nog lekker een dagje extra de tijd geven.
De lijnolie vooraf een beetje opwarmen tot 20 graden, helpt de droogtijd te verkorten, zeker in de winter maanden in een onverwarmde ruimte.

Succes!


TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: The Good Son op januari 29, 2020, 21:01:55
Mooi te horen dat je er veel geduld bij hebt, want zonder geduld lopen klusjes zoals deze gegarandeerd  fout.
Normaal verdun je de olie bij de eerste 2 lagen met terpetine (10 tot 30%) zodat het dieper in het hout trekt, maar misschien had je dat al gedaan.
Bij elke volgende laag moet je de droogtijd eigenlijk verdubbelen, zelfs als het oppervlak droog lijkt, nog lekker een dagje extra de tijd geven.
De lijnolie vooraf een beetje opwarmen tot 20 graden, helpt de droogtijd te verkorten, zeker in de winter maanden in een onverwarmde ruimte.

Succes!
Ik werk op huiskamertemperatuur. Bedankt voor de tips.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

MarantzRuby

Ik heb in 1986 de MB Quart 280 gehad. In 1989 heb ik die verruild naar de MB Quart 590 MCS. Fantastische luidsprekers. Prachtig bedrijf. Helaas een management-buy-out aan de orde gekomen in 2008, heet nu German-Maestro. Er is niets meer van het assortiment overgebleven.

Overigens een zeer ontroerend verhaal. Wees zuinig op de speakers.
Versterker: Marantz PM KI Ruby
SACD-speler: Marantz SA KI Ruby
Draaitafel: Pro-ject Xtension 10 Evolution met cartridge Ortofon Cadenza Black
Luidsprekers: Canton Vento 100
Cinch kabel: Tellurium Q Ultra Black II 
Luidsprekerkabel: QED Reference XT 400