Nieuwe 5.1 set Vifa Touch

Gestart door audiof. zonder budget, december 29, 2014, 09:10:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

Zo, het "ik-wil-weer-eens-wat-anders"-virus heeft weer eens toegeslagen en heb na lang zoeken en wikken en wegen nu eens voor een complete 5.1 set gekozen. Echt eisen had ik niet maar het geluid moest ongeveer gelijk zijn aan mijn floating audio 5.1 set en toch minstens dezelfde beleving meebrengen. Esthetisch mag wat prominenter of wat meer uitgesproken zijn. De eyecatchers (maar nog niet direct ear-catchers) waren de Mordaunt Short Performance 6 en JBL Ti K 6. Deze vond ik echte eye-candy... nadeel is alleen dat er bijna geen surround en centers voor te vinden zijn... Op een gegeven moment kwam ik een set Vifa Touch (fabriekset, dus geen zelfbouw) tegen welke helemaal compleet was (dus fronts, center, rears en subwoofer) met een uiterlijk dat mij direct aansprak. Deze slanke kasten zijn niet echt te vergelijken qua vormgeving met de voornoemde speakers echter ze spraken mij echt aan. Afwerking van deze kasten ligt op een exceptioneel hoog nivo. De pianolak (zwart aan de zijpanelen en wit aan de voorkant) is van bijzondere kwaliteit en ik heb geen onvolkomenheid kunnen vinden. De frontpanelen zijn bijzonder mooi en zijn niet van gespoten plastic maar aluminium. De voeten onder de fronts alleen al zijn een waar kunstwerk te noemen.....anyway... het voldoet volledig aan "het oog wil ook wat", wat mij betreft. Het nadeel is dat ik er nagenoeg niets op internet aan info over kon vinden, dus ik heb volledig op mijn oren moeten vertrouwen.

En dan natuurlijk de vraag.... hoe klinkt het??

Vanwege mijn scheiding staat mijn Marantz- en floating audio-set nog steeds in het andere huis en heb ik recent een pioneer VSX-LX50 gekocht. Dus daar staat het geheel op aangesloten. Ik heb de Pioneer automatisch de settings laten bepalen d.m.v MCACC (Aco Cal EQ Pro) en heb daarna phase-control ingeschakeld. Verder heb ik nog gekeken om e.e.a wat te optimaliseren via de X-curve instellingen (is meer voor films).Pure Direct nodus is ingeschakeld. De luidsprekers staan ongeveer 30 cm van de muur af en "toed-in" vanwege het nogal brede meubel welke ze flankeren.

Toen maar eens begonnen met luisteren, in stereo zonder subwoofer ingeschakeld, naar de cd's welke in ieder geval bekend zijn zodat ik een beetje weet wat ik zou moeten horen. Mark Knopfler - Shangri La... en gelijk weet de set me te pakken. Het hoog is echt fantastisch te noemen, het midden is mooi vol en rond maar toch zeer gedefinieerd, het laag heeft een mooi stevig fundament en levert een druk waar ik echt van sta te kijken (subwoofer was toch uit??). Vervolgens is de beurt aan Till Bronner met Till midnight. Als de trompet aanzet kan ik de stof er gewoon uit voelen waaien.... het scherpe randje dat aan de trompetaanzet zit blijft mooi scherp en wordt niet weggemoffeld maar weergegeven zoals ik het prettig vind... eerlijk, zoals het is.... Het geheel heeft een brede soundstage en komt mooi los van de speakers en heeft nergens een "sluier" overheen liggen. Dan Miles Davis met So what.. dat levert me echt een kippenvel moment op en ik ben echt onder de indruk van de vele nuances en emoties welke deze speakers weten voort te brengen. Roger Waters's Amused to Death geeft in stereo een vreemde gewaarwording, nl de waterdruppel die, voor het gehoor, achter je valt... bizar gewoon!

Ook met films is het werkelijk een genot... de dialogen zijn helder en goed verstaanbaar. Bombardementen zijn angstaanjagend en de subwoofer (met slechts een 8 inch woofer) is in staat om de woonkamer echt te laten schudden..

Inmiddels heb ik veel van materiaal in de afgelopen twee weken beluisterd en ben echt heel erg tevreden...live is sweet !!!

Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

#1
En dan nog 3 fotootjes erbij...
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maurice

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

audiof. zonder budget

Citaat van: Maurice op december 29, 2014, 20:22:51
Bijzonder mooie speakers! Vifa is erg bekend in de diy wereld en staat hoog aangeschreven.
Hier een folder: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=vifa%20touch&source=web&cd=9&ved=0CEMQFjAI&url=http%3A%2F%2F195.69.129.26%2Fwebshop%2Fdocuments%2F43dc0612fcebc01e07f85a989d0b7113%2Fdatasheet_touch.pdf&ei=yKihVMSkBYS0UdiShKAL&usg=AFQjCNEN2yEIPY1n5Fqx5p14nirLcMdjWg&bvm=bv.82001339,d.d24

Bedankt Maurice, deze folder had ik ook gevonden.

Verder zijn er haast geen reviews over te vinden, wat me zeer verbaasd omdat Vifa normaal alleen maar speakerunits maakt. Als ze dan een compleet systeem uitbrengen zou je verwachten dat het "aan de tand gevoeld" zou worden. Trouwens bij mijn set is de zijkant zwart hoewel het chocaladebruin ook wel iets had (pro memorie). Ik heb ook geen idee in welke aantallen deze lijn geproduceerd is...
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

De Vifa touch fronts meten (inc cm's) 110 hoog 16 breed en 32 diep, met de spikes komt er zelfs nog 4 cm bij. De luidsprekers zijn zeer fraai om te zien en ogen, ondanks de afmetingen, zeer bescheiden. Het is een drie-weg systeem bestaande uit een 1" silk dome tweeter, 2 stuks 4" longstroke mid drivers en 2 stuks 6'side firing woofers. OP de een of andere manier zijn de luidsprekers in staat om in de ruimte te verdwijnen. Persoonlijk vind ik dit fijn aangezien ik de tijd van "prominent aanwezige" luidsprekers toch wel achter me heb liggen. Het geheel ziet er bijzonder fraai uit, aan de voeten is veel aandacht besteed en de aansluitingen (en het filter) zitten onderin de voet verwerkt. Via een sparing is kan de kabel de aansluitingen bereiken ook wanneer er geen spikes gebruikt worden. Zover het fysieke aspect van deze fraai ogende luidsprekers....

Set-up:
Als kabels gebruik ik "no-name" 2x2,5mm OFC koper. Als versterker gebruik ik momenteel een Pioneer VSX-LX50 totdat ik weer over mijn SR7005 kan beschikken (na de boedelscheiding). De spelers welke ik gebruik zijn een Pioneer BDP-170, Dual CS-728Q, aangesloten via DAC (Wolfson WM8770 en Wolfson WM8781)

Geluid:
Ik heb de Vifa's nu al weer iets langer opgesteld staan en iedere keer als ik ze beluister verbaas ik me over de duidelijkheid, transparantie en neutraliteit. Dit klinkt allemaal een beetje emotieloos maar dat is het zeker niet kan ik je verzekeren. Tot op heden heb ik nog geen kanten aan de luidsprekers kunnen vinden die me niet aanstaan, om het eerlijk te zeggen. Ik me wel afgevraagd, "zou ik liever niet een beetje meer diepgang willen/ een wat meer naar voren presentatie van het midden of een zijdezacht hoog? " Door er specifiek tijdens het luisteren er op te letten en mezelf deze vragen te stellen, is mijn antwoord iedere keer weer  "nee". Ze reageren correct en adequaat en heb nog nergens een echte fout of zwakte in de weergave kunnen vinden.
De combinatie en afstemming van de gebruikte units zijn gewoon heel erg goed te noemen. Het geheel klinkt coherent met heel veel detaillering en zelfs bij complexe, snelle muziek blijft alles onderscheidbaar. De weergave loopt behoorlijk laag door (de fabriek claimt 38 Hz wat ook wel kan kloppen), een diepe en gedefinieerde bas is een van de kenmerken van deze zuil. Het midden klinkt heel open en natuurlijk en is aanwezig (maar nergens prominent) en het hoog klinkt helder, gedetailleerd en mooi open. De combinatie is snel, dynamisch, breed en ruimtelijk, subtiel als het moet, maar toch met de mogelijk om ook drukvol te spelen op wat hogere volumes.

Wat kenmerken bij muziek;
Tanika Tikaram – twist my sobriety (LP ancient hart) Hierin zit een mooie donkere klank van haar stem , welke toch weer anders klinkt zoals op mijn Floating audio's, het geheel maakt gewoon indruk en haar verdriet komt nog wat meer op me over.
Toto – I will remember. Dit nummer  heb ik in mijn PA-tijd als referentienummer gebruikt, zo vaak dat ik het van binnen en van buiten ken. Toch hoor ik een diepte die ook weer anders is, het laag is mooi strak en diep. Het geheel klinkt vol, open en melodieus. Kippenvel momentje dus...
Hetzelfde geldt voor Herman van Veen – Hilversum drie ( uitvoering met gitaarbegeleiding a la Rosenberg) aangezien ik dit ook als referentie nummer gebruikte weet ik dat juist de stem van Herman moeilijke momenten kan opleveren voor luidsprekers (m.n. mid en midlaag) en het natrillen van de gitaarsnaren is heel realistisch te noemen, evenals de felheid in de aanzetten. Dit natrillen wordt door mij (als wanna-be-gitarist in mijn jonge jaren) als heel realistisch ervaren, evenals de dynamiek en de felheid die hierin zit.
Miles Davis – kind of blue is een van mijn favoriete cd's en de trompet(ten) klinken gewoon levensecht, evenals de piano. Contrabas bij het nummer So what staat losser in de ruimte en niet ver op de achtergrond. Instrumenten hebben elk hun eigen plek en zijn goed herkenbaar. Het aanzetten van de trompet (1'31") bezorgt me koude rillingen.

(voorlopige) Conclusie:
Initieel had ik wat terughoudendheid vanwege de hoogte waarop de tweeter zit en het idee dat dit te  hoog zou zijn voor mijn luisterhoogte als ik gewoon op de bank zit. Dit probleem blijkt echter geheel niet bestaand te zijn. De Vifa touch luidsprekers weten zich positief te onderscheiden van de luidsprekers die ik tot nu toe gehad heb (en dat zijn er heel wat). Een eerste instantie lijken ze "neutraal", "transparant" of laidback te klinken, maar dat zijn ze zeker niet, ze zijn vooral heel eerlijk en geven de muziek weer zoals deze is.... niets meer en eigenlijk niets minder. Na toch al heel wat uren geluisterd te hebben ga ik ze steeds meer waarderen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Mooie aanwinst  :yes:. En een prettig, goed leesbaar luisterverslag.

Al vind ik jouw conclusie wat lastig te intepreteren; de drie door jou in één zin gebruikte termen maken dat zo (transparant, neutraal en laidback). Die staan er als een soort van opsomming, om jouw ervaren aangaande de eerste indrukken te bekrachtigen, te verduidelijken. Echter zeggen die drie gebruikte termen m.i. allen iets anders, sluiten deze niet op elkaar aan.

Maar niets zo complex als een subjectief ervaren, in de juiste woorden te vatten.



TurboMarco

Mooi verslag , en vooral mooie speakers  HB
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

audiof. zonder budget

Citaat van: xander32 op januari 17, 2015, 06:31:14
Mooie aanwinst  :yes:. En een prettig, goed leesbaar luisterverslag.

Al vind ik jouw conclusie wat lastig te intepreteren; de drie door jou in één zin gebruikte termen maken dat zo (transparant, neutraal en laidback). Die staan er als een soort van opsomming, om jouw ervaren aangaande de eerste indrukken te bekrachtigen, te verduidelijken. Echter zeggen die drie gebruikte termen m.i. allen iets anders, sluiten deze niet op elkaar aan.

Maar niets zo complex als een subjectief ervaren, in de juiste woorden te vatten.

Je hebt gelijk, ze betekenen ook echt alledrie iets anders. Ik heb ze gebruikt dat je ze als "neutraal" OF als "transparant" OF als laidback zou kunnen betitelen. Gewoon omdat ze op sommige momenten heel neutraal klinken, terwijl bij sommige passages juist ze heel erg transparant en open klinken. Op andere muziek klinken ze soms zelfs laidback en zou je ze als zodanig kunnen typeren. Het is heel afhankelijk van de opnames omdat ze gewoon echt de muziek weergeven zoals deze is, echt niets meer en niets minder.....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Maurice

Blijf het een erg mooie set vinden, jammer dat ze amper aangeboden worden, zou namelijk ook een perfecte set voor mijn zwager zijn. Vifa kennende is dat het geluid wat hij zoekt en qua uiterlijk idem.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

audiof. zonder budget

Citaat van: Maurice op januari 19, 2015, 13:26:40
Blijf het een erg mooie set vinden, jammer dat ze amper aangeboden worden, zou namelijk ook een perfecte set voor mijn zwager zijn. Vifa kennende is dat het geluid wat hij zoekt en qua uiterlijk idem.

De sets komen inderdaad maar heel sporadisch voorbij en ik was hier al behoorlijk lang naar op zoek. Dus toen er een set voorbij kwam, kon ik haast niet anders dan er eens goed naar te gaan luisteren.....

Je zwager heeft wel smaak moet ik zeggen clown1 clown1
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

RoWiN

Goedenavond,

Ik ben de trotse eigenaar van deze set in de kleurencombinatie zwart en wit en was meteen onder de indruk van de geluidskwaliteit. Ik gebruikte deze met een Marantz SR 4500 versterker, die ik later heb ingeruild voor een Denon AVR-X 4500H.
Twee jaar geleden ben ik verhuisd en kan ik de front speakers helaas niet meer kwijt qua ruimte en gebruik ik de back speakers als front. De set komt zo veel minder goed tot zijn recht en overweeg ik om de set te verkopen en iemand anders hier heel blij mee te maken. Weten/kennen jullie iemand die mogelijk interesse zou hebben?
Of hebben jullie tips over wie of welk bedrijf ik hiervoor kan benaderen?

Ik hoor het graag.

Groeten,
Rowin