NAS in combinatie met SR6010

Gestart door Me-Like, februari 18, 2021, 15:14:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Me-Like

Beste allen, ik loop tegen het volgende aan. Ik heb op mijn netwerk een NAS aangesloten en kan via mijn receiver muziek spelen. Via de app en dan mediaserver kom ik uit bij mijn mapjes van muziek. Nu is het de laatste tijd een zootje en staat alles door elkaar. Kan dat zijn doordat de NAS, eentje van circa 10 jaar oud met weinig intern geheugen, eigenlijk hiervoor niet geschikt is? Ben al wel aan het kijken naar een andere maar zou natuurlijk jammer zijn als dat niet de oplossing biedt. Hoor graag van jullie.

CBdicX

Citaat van: Me-Like op februari 18, 2021, 15:14:25
Beste allen, ik loop tegen het volgende aan. Ik heb op mijn netwerk een NAS aangesloten en kan via mijn receiver muziek spelen. Via de app en dan mediaserver kom ik uit bij mijn mapjes van muziek. Nu is het de laatste tijd een zootje en staat alles door elkaar. Kan dat zijn doordat de NAS, eentje van circa 10 jaar oud met weinig intern geheugen, eigenlijk hiervoor niet geschikt is? Ben al wel aan het kijken naar een andere maar zou natuurlijk jammer zijn als dat niet de oplossing biedt. Hoor graag van jullie.

Bedoel je de HEOS app ?

Thor

Je bepaalt toch zelf hoe de muziek in mapjes op je NAS is georganiseerd? Dat bepaalt de NAS toch zeker niet zelf....? En de app (ik denk inderdaad HEOS) leest volgens mij 'gewoon' deze mapjes uit en maakt selecties op basis van de Id3 tags. Zo werk het in ieder geval bij mij. Als die tags niet goed zijn gevuld, dan kan het inderdaad een zootje worden.

WilliamB

#3
*
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

jowa

Als je daar alleen een uPNP server op hebt draaien, moet het prima gaan ondanks de ouderdom.
Deze pakken niet zoveel CPU als specifieke servers als LMS die ook conversie kunnen doen.

Advies is om  je muziek niet alleen goed te voorzien van meta data, maar ook qua file en folder benaming.
Ik gebruik het volgende:
//Music/<Popular of Classic> /

e.g. Popular:
//Music/Popular/<Artist of Album Artist>/<Year>-<Album Name>/(<Disc#:2>/<Track#:2>-<Artist>-<Track Title>

Artist of Album Artist: Artist is degene die het nummer uitvoerd, Album Artist kan bijv zijn: Various Artists bij een verzamel album. Daarom zet ik de uitvoerende ook in de trackfile benaming.

Bij Classic is het vaak gecompliceerder omdat je daar vaak compilaties heb van verschillende componisten uitgevoerd door verschillende artisten en ook nog eens met verschillende dirigenten.
Daar dien je zelf je weg in te vinden, vind ik ook een uitdaging.
Je kan daar ook werken met de release codes en deze toevoegen aan de meta data.
Alleen doet de SR daar niets mee.




Me-Like

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat om de "oude" marantz app. De metadata is ook voor elkaar. Ook staat alles goed in mappen (als ik via de laptop kijk). Het lijkt of de Marantz moeite heeft om een goed overzicht te geven wat resulteert in een overzicht van mappen, albums en losse nummers. Nu wil ik toch een nieuwe NAS omdat de huidige al meer dan 10 jaar zijn werk doet. We zullen zien. Wordt volgende maand aangeschaft (hoop ik).

Maus

Het komt niet door een oude nas of te weinig geheugen. Dit is puur een sortering die ergens verkeerd staat.

CBdicX

#7
Citaat van: Me-Like op maart 04, 2021, 08:44:42
Bedankt voor jullie reacties. Het gaat om de "oude" marantz app. De metadata is ook voor elkaar. Ook staat alles goed in mappen (als ik via de laptop kijk). Het lijkt of de Marantz moeite heeft om een goed overzicht te geven wat resulteert in een overzicht van mappen, albums en losse nummers. Nu wil ik toch een nieuwe NAS omdat de huidige al meer dan 10 jaar zijn werk doet. We zullen zien. Wordt volgende maand aangeschaft (hoop ik).

Zit em puur in hoe de indeling op de NAS staat, niet of deze oud of nieuw is.
Apps lezen de mappen in op een manier bepaald door ontwikkelaar.
Soms kijken die eerst naar een begin letter, of cijfer, soms word titel eerst ingelezen, dan weer artiest, ect. ect.
Je moet eerst testen waar zo'n App naar kijkt, en daar dan je indeling op maken.

Dat het goed gaat via de laptop zegt ook niets, daar las ook ik alles correct in.
Ik moest toch mijn map structuur op de NAS aanpassen om mijn Zappiti correct te laten inlezen zoals ik wilde, en zoals ook Windows het deed.
De Z maakte daar ook een rommeltje van tot ik uitzocht waar er precies naar gekeken werd.
Ik moet bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de ondertitel naam exact het zelfde is als de naam van de film, daar mag geen punt in ontbreken anders vind de Z het SRT bestand niet op de NAS.
Mijn vorige Mediaplayer had daar geen last van.............

Ook de indeling van films en muziek word door Z anders gedaan dan bijvoorbeeld Windows.
iPods maakten daar ook een rommeltje van, om over iTunes maar te zwijgen, dat is helemaal een drama hoe een opgebouwde map structuur compleet veranderd wordt  violent1