Meeting bij SB.

Gestart door SB_Marantz, oktober 15, 2019, 11:07:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MPX

Bij mij houdt het bij 14Khz echt wel op.
Maar vreemd genoeg mis je niets, want in tegenstelling tot vroeger draai ik nooit de treble open.

Paul

Een leerzame middag met positieve reacties, goed om te lezen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

lo

Hele leuke en informatieve verslagen van een meer dan geslaagde M&G. Chapeau!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Citaat van: MPX op november 24, 2019, 16:25:56
Bij mij houdt het bij 14Khz echt wel op.
Maar vreemd genoeg mis je niets, want in tegenstelling tot vroeger draai ik nooit de treble open.

14 Khz kunnen horen is echt wel voldoende voor de extreme verfijning in het hoog maar in de meeste gevallen is de treble versterking en verzwakking afgesteld tussen de 6 en 10 Khz, dus afhankelijk van wel frequentie de fabrikant gekozen heeft.
Daarbij komt ook nog dat sommige fabrikanten het max regelbereik op + of - 6 dB hebben afgesteld en andere tot 10 dB.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: lo op november 24, 2019, 18:47:24
Hele leuke en informatieve verslagen van een meer dan geslaagde M&G. Chapeau!

Dat was het zeker!  8-)

En ik ga het zeker nog eens overdoen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

WilliamB

Mooie verslagen van een geslaagde M&G  notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op november 24, 2019, 11:32:48

Ontkracht is het versterker gebeuren, diverse ''tweaks'' met kabels, lijnzaadolie, audiolampen, kurk, voetjes onder hardware plaatsen
Lijnzaad of welke zaad dan ook evenals lampen tot kurk aan toe om geluidsverbeteringen aan te brengen is hilarisch ,dat in de eerste plaats !
Iets onder de luidsprekers plaatsen heeft wel degelijk effect ,dat is dan ook wetenschappelijk te onderbouwen , ik heb het dan ook niet over een enkele centimeter ,maar wel over die grootte heen ,maar dan nog moet je scherp genoeg zijn om dat waar te kunnen nemen .Ik kan dat iig niet !

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

MPX

Klopt, op dat punt versterkt hij het meest en neemt dan af naar mate de frequentie toeneemt.
Het zou eigenlijk andersom moeten zijn en dan het onderste punt waarbij hij nog versterkt,
regelbaar per leeftijd  :-D
Men heeft toch ook de loudness uitgevonden om de lineariteit van het oor op lage volumes te compenseren.
Dus waarom geen knop voor ouwe lullen oren  :-) :-) :-)
Alleen gaat je tweeter +10 db bij 15Khz niet zo leuk vinden bij een beetje volume  :|



quote author=SB_Marantz link=topic=16739.msg330134#msg330134 date=1574618229]
14 Khz kunnen horen is echt wel voldoende voor de extreme verfijning in het hoog maar in de meeste gevallen is de treble versterking en verzwakking afgesteld tussen de 6 en 10 Khz, dus afhankelijk van wel frequentie de fabrikant gekozen heeft.
Daarbij komt ook nog dat sommige fabrikanten het max regelbereik op + of - 6 dB hebben afgesteld en andere tot 10 dB.
[/quote]

pameijer

Citaat van: MPX op november 25, 2019, 12:01:05
Klopt, op dat punt versterkt hij het meest en neemt dan af naar mate de frequentie toeneemt.
Het zou eigenlijk andersom moeten zijn en dan het onderste punt waarbij hij nog versterkt,
regelbaar per leeftijd  :-D
Men heeft toch ook de loudness uitgevonden om de lineariteit van het oor op lage volumes te compenseren.
Dus waarom geen knop voor ouwe lolliestoklen oren  :-) :-) :-)
Alleen gaat je tweeter +10 db bij 15Khz niet zo leuk vinden bij een beetje volume  :|


Ik denk dat je met die ouwel-ullen knop wel echt een unique selling point in de markt hebt ontdekt! :yes:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32




Tannoy heeft al jaren een seniorenfilter in hun Prestige ls zitten 😏

Vinyl_Fuchs

Citaat van: xander32 op november 25, 2019, 18:56:34



Tannoy heeft al jaren een seniorenfilter in hun Prestige ls zitten 😏
Yep met stroomstootjes voor het wakker blijven. :-D
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

 :yes:

Wel als je een schroefje van positie gaat wisselen met de spanning er nog op (lees de versterker nog aan), daar ben ik proefondervindelijk achter gekomen 😏

Citaat van: Vinyl_Fuchs op november 25, 2019, 19:24:32
Yep met stroomstootjes voor het wakker blijven. :-D

renes59

Je kunt van alles willen doen met de hoge tonen maar is het dan ook te horen. Ik hoor tot 11.000 Hz, nu kun je de hoge tonen wel extra versterken/verhogen maar horen doe ik het nog steeds niet. Je maakt een hond gek en dat zal het enigste zijn.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Je hebt deels gelijk; wanneer jouw gehoor achteruit gaat en je de hoge frequenties minder goed kan horen, kan het versterken van betreffende frequentie(s) enige soelaas brengen. De degeneratie van het gehoor gaat echt niet trapsgewijs, waarbij frequenties aan of uit gaan, maar geleidelijk 😉
Maar hetgeen verloren is betreffende het gehoor, kan je er ook niet mee terug halen. Weg is weg.


Overigens is het filter bij de Tannoy ls bedoelt om deze aan de akoestiek ietwat te kunnen aanpassen.


Citaat van: renes59 op november 25, 2019, 20:08:09
Je kunt van alles willen doen met de hoge tonen maar is het dan ook te horen. Ik hoor tot 11.000 Hz, nu kun je de hoge tonen wel extra versterken/verhogen maar horen doe ik het nog steeds niet. Je maakt een hond gek en dat zal het enigste zijn.