De set van JoWa

Gestart door jowa, februari 12, 2009, 19:15:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jowa

Vandaag bericht gekregen dat de nieuwe units onderweg zijn naar die Niederlände  pompom pompom
Nu nog tijd en zin vinden om de kasten bij te werken en er een nette voet onder te maken....

jowa

Projectje voor na de zomer:




Eens kijken of het gaat lukken om een passive HTPC te maken met een goede audio-kaart er in.
Mooie oplossing voor nu nog drie losse dozen: Blu-ray speler, Medi8er en SQT.

Marvin

Geen gek idee, ik draai al jaren met volle tevredenheid alles via een PC. Zelfs nu bij m'n vriendin thuis voldoet m'n laptop meer dan voldoende voor films en muziek. Geluidsinstallatie aldaar is (nog) niet op super hoog nivo, dus het waarschijnlijk iets wat brakke geluid uit die geluidskaart is vooralsnog geen belemmering.
Het meest fijne van een goed draaiende pc vind ik de future proof eigenschap. Als er op film gebied iets nieuws uitkomt is daar altijd wel een software matige draai aan te geven.
Aangaande muziek evenzo, er is werkelijk geen bestand te bedenken wat niet afspeelt. Gewoon even een plug-in downloaden.
Naadloze bediening met tablets en smartphones, geen gek gedonder met hele complexe netwerk instellingen om een muziekje op te zetten.  Nee heerlijk, goed plan dus!!

xander32

Nice. Dat ga ik t.z.t zekers volgen  :yes:.

Citaat van: jowa op juni 16, 2015, 22:38:41
Projectje voor na de zomer:




Eens kijken of het gaat lukken om een passive HTPC te maken met een goede audio-kaart er in.
Mooie oplossing voor nu nog drie losse dozen: Blu-ray speler, Medi8er en SQT.

jowa

pompom pompom pompom  pompom pompom pompom
De nieuwe Dynaudio units zijn binnen!

pompom pompom pompom  pompom pompom pompom
Ik post morgen of vrijdag nog wel foto's van de units.
Waren erg goed verpakt door de leverancier Hifisound.de.

Nu nog tijd zien te vinden om de kasten bij te werken voordat ik ze ga plaatsen.

xander32

Wat ga/wil je aan de kasten allemaal doen dan?

jowa

Eén kast heeft wat schade in de voet, dus aan de slag met vullers en zo.
Bredere voet er onder voor meer stabiliteit. Maken van mdf.
Vervolgens opnieuw laten spuiten in een andere kleur. Misschien wel piano wit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jowa

Vandaag wat spullen gekocht voor de nieuwe untis:
- faston kabelschoenen. Ik weet het solderen is beter, maar dit is makkelijker  :-D
- afdichtband om de units goed luchtdicht te plaatsen,
- nieuwe montageplaten met terminals. De huidige zijn schuin uitgevoerd, de nieuwe gewoon recht, zitten de kabels netter.

Nu nog een spuiter opzoeken.

WilliamB

Gaat helemaal goed komen, en ven erg benieuwd naar het resultaat  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

... en op zoek naar tijd :-).

Je bent wel erg overtuigd van de Xanadu's dat je dit allemaal wil investeren  :yes:, cool.


Citaat van: jowa op juni 24, 2015, 18:40:52
Vandaag wat spullen gekocht voor de nieuwe untis:
- faston kabelschoenen. Ik weet het solderen is beter, maar dit is makkelijker  :-D
- afdichtband om de units goed luchtdicht te plaatsen,
- nieuwe montageplaten met terminals. De huidige zijn schuin uitgevoerd, de nieuwe gewoon recht, zitten de kabels netter.

Nu nog een spuiter opzoeken.

jowa

De Xanadu's zijn goede luidsprekers en kunnen muziek magisch klinken, maar ook bedroevend. Dat laatste meestal als de opname echt slecht is en geen dynamiek bevat.

Ik vind het een leuk project om ze in ere te houden.
Leer ik nog eens wat van, geeft voldoening als ik er mee bezig ben en als het af is.

VOor het geld wat ik er nu in stop, had ik ook tweede hands Contour S1.4's kunnen kopen.
Maar ja, heb al de Confidence C1's gehad welk wel beter zijn dan de Xanadu's, maar de Xanadu's hebben meer ballen.

xander32

#716
Herkenbaar :yes: ... muziek is voor mij emotie en daarbij gaat het mij juist om die ls. welke mij het meest bij de muziek betrekt.
De Glennies zijn objectief (technisch) gezien, zeker niet de beste ls. in z'n prijsklasse, maar wel die welke mij van de muziek kunnen laten genieten. Het is maar net hoe je beter definieert.


Citaat van: jowa op juni 25, 2015, 13:58:01
De Xanadu's zijn goede luidsprekers en kunnen muziek magisch klinken, maar ook bedroevend. Dat laatste meestal als de opname echt slecht is en geen dynamiek bevat.

Ik vind het een leuk project om ze in ere te houden.
Leer ik nog eens wat van, geeft voldoening als ik er mee bezig ben en als het af is.

VOor het geld wat ik er nu in stop, had ik ook tweede hands Contour S1.4's kunnen kopen.
Maar ja, heb al de Confidence C1's gehad welk wel beter zijn dan de Xanadu's, maar de Xanadu's hebben meer ballen.

jowa

Ik heb besloten om het overspuiten uit te stellen tot het najaar, nu te kort op de vakantie en dan is het weer er ook meer naar om zulk soort zaken uit te laten voeren.

Zondag avond eindelijk tijd genomen om met de luidsprekers aan de gang te gaan.
Eerst gestart met de linker luidspreker en daar de terminals achter vervangen.
Was een kwestie van losschroeven, kabels afknippen en de oude terminals met backplate waren los.

Vervolgens aan de slag met de nieuwe terminals en backplates. De terminals op de backplates geschroeft, de kabels op de terminals gesoldeerd, afdichttape op de kast en de nieuwe backplates vastgeschroefd.
Ik vind het er gelijk een stuk beter uitzien dan de oude backplates, ook de terminals zien er beter uit.


jowa

Vervolgens met de units aan de slag gegaan.
Daar eerst maar foto's van gemaakt, had ik beloofd te doen.

Bovenste twee foto's zijn van de tweeters, deze zijn zwaarder dan de woofers en die zitten al stevig in elkaar.
De tweeters zijn er goed verpakt en komen met inslagmoeren en bijbehorende boutjes. Heel netjes.

De vierde foto is de achterkant van de woofer. Het gaas wat daar zichtbaar is, was bij oude woofers compleet op, verkruimelde gewoon.

jowa

Na de backplates verder met de kabels van de luidspreker units.
Deze heb ik voorzien van Faston stekers, dan kunnen de units zo er uit indien ik de luidsprekers laat overspuiten. Wel zo makkelijk.
Het solderen was wel wat werk, gelukkig goed soldeer (WBT) en een goede hete bout om het snel te kunnen solderen.
Vervolgens de uitsparingen voorzien van afdichtband en de units er ingezet.
Eerst de woofer en vervolgens de tweeter. Rustig de bouten vast gedraaid, vast is vast. Over een tijdje weer een keer aandraaien.

Vervolgens hetzelfde gedaan met de linker luidspreker. Dit was wat meer werk, want tijdens het demonteren van de units bleek een inslagmoer los te zitten  nopompom
Ik heb toen voorzichting met een scherpe boor de kop van de bout weggeboord en kon vervolgens de unit en bout met slagmoer verwijderen.

Bij de tweeters waren nieuwe slagmoeren bijgeleverd en ik heb eerst een nieuwe gezet op de plek van degene die los was gekomen en vervolgens de andere tweer vervangen.
Was eigenlijk zo gebeurd. Kwestie van de slagmoer in de kast zetten en vervolgens een bout met vaste moer er op draaien en net zo lang aandraaien totdat de slagmoer vast zat in de kast.  pompom
En dat dan nog twee keer.

Nu staan beide luidsprekers te shinen met hun nieuwe units.  pompom pompom