Marantz pm80 SE

Gestart door Vanhal, maart 14, 2007, 12:08:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vanhal

O.k. interessant.

Maar dan over de klankkwaliteit van de versterker en de opbouw. Ik begrijp dat het chassis volledig verkopert is, andere trafo. Weet iemand nog meer verschillen tussen de normale uitvoering en de SE uitvoering? :)

HAL9000

Kijk even naar de printen!.
bij de PM80 zwart en bij de se edition blauw.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Vanhal

Yes, ik zie dat, maar het zegt mij niks. Ben a-technisch, remember? ;)
Ik zie wel dat de printplaat in het midden een stuk minder druk is bij de SE versie, maar waarom, ik kan er niet eens naar gissen! Daarnaast zie ik aan de linkerkant meer componenten, ben benieuwd waarom....

Wat betekenen blauwe printplaten?

HAL9000

wat ik weet is dat blauwe printen meestel vergulde banen hebben.
minder soortelijkeweerstand.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Vanhal

Leuke fotootjes van m'n pm80se en pm80mk2  :mrgreen:















TurboMarco

Fraaie pics  notworthy

Maar hoe vind je ze nu klinken zo naast elkander?

Hoor je verschil?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vanhal

Nee, nog niet. Komt ook omdat ik sinds enkele dagen een nieuwe interlink erachter heb hangen die op zichzelf al een heel ander klankbeeld geeft. Het zal me dus een poos duren voor ik deze versterker kan waarderen op z'n prestaties.
Moeilijk hoor om een nieuw apparaat te leren kennen op zo'n manier....

Ik vind het front van de pm80se overigens een stuk drukker dan de pm80mk2. Dat vind ik opzich een nadeel tov de mk2. Verder valt me op dat het relais-klik wat je een paar seconden hoort na het inschakelen van de versterker minder 'rijk' klinkt dan die van de mk2 en zie ik de 4 led lampjes niet op de middelste printplaat. Wanneer je bij de mk2 naar binnen kijkt zie je altijd een paar ledlampjes. Wat de functie ervan is is me overigens niet bekend.

Ik vind het daarnaast vreemd dat er een 'direct source' knop op de pm80se zit, er zit nog wel een balance knop op maar de treble/bass knoppen zitten er niet op. Bovendien moet ik die direct source knop iedere keer indrukken bij het inschakelen van de versterker, hij is niet automatisch aan.

Ik moet hem nog even leren kennen, zal even duren, maar dan heb ik weer een leuke besteding aan m'n installatie ;)

SB_Marantz

Die direct schakelaar zit er dan op om de balans pot te omzeilen.

Die minder ''rijke'' klik kan komen door een ander type relais

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vanhal

Ah, ik vermoedde al zoiets ;)

Weet jij wellicht welke functie de ledjes op de middelste printsplaat hebben?

Daarnaast vraag ik me nog wat af, dit zijn de specs van beide versterkers:

pm80se:
IHF dynamic power
THD at 8 Ohms RMS rated output: 0.008%
Intermodulation distortion: 0.008%
Damping factor: 150

CD input
Input sensitivity impedance: 150 mV/33kOhm
Signal to noise ratio: 96dB
Frequency response (-3dB limits): 10Hz - 70kHz
Channel separation (1kHz/10kHz): >85/>65dB

pm80mk2:
IHF dynamic power
THD at 8 Ohms RMS rated output: 0.006%
Intermodulation distortion: 0.006%
Damping factor: 120

CD input
Input sensitivity impedance: 170 mV/20kOhm
Signal to noise ratio: 111dB
Frequency response (-3dB limits): 10Hz - 100kHz
Channel separation (1kHz/10kHz): >85/>65dB


Komen de waarden van de pm80mk2 als ik dit lijstje zo bekijk niet beter uit de bus? En wat betekenen de waarden precies? Ik bedoel, ik kan er wel naar raden, weet het ongeveer wel, maar niet precies.

Jan

Hallo,

Ik kan de LEDjes niet zien op de foto's, maar het zou een onderdeel van een stroombron kunnen zijn. Over een rode LED valt een spanning van 1,6 Volt, over een groene LED een spanning van 2,2 Volt.

Jan

SB_Marantz

Het verschil tussen de vervormingscijfers als ook de dempingsfactor zijn werkelijk te verwaarlozen.

Die Led's zijn ''controle led's''
Wat het moet controleren snap ik eigenlijk niet want bij een defect gaan ze toch uit  :lol:

Hoe is het klankmatige verschil tussen die 2 eigenlijk?
Mijn gok; nihil
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

print van de een iets iets beter dan van de ander.
ik weet wel welke ik zou kiezen van die twee  :wink:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Vanhal

Citaat van: HAL9000 op maart 25, 2007, 12:55:15
print van de een iets iets beter dan van de ander.
ik weet wel welke ik zou kiezen van die twee  :wink:

De SE? Ik zit te twijfelen. Ten eeste omdat ik in dit stadium nog geen noemenswaardig verschil hoor tussen de mk2 en de se, ten tweede omdat ik vermoed dat ondanks de ene een se is de mk2 toch met betere componenten is uitgerust. Met betere componenten bedoel ik een technische facelift.

De specs van de mk2 lijken mij iets beter.

Ik ben dus nog niet overtuigd dat de se een betere versterker is. Misschien kan iemand me overtuigen van het tegendeel?  :wink:

Vanhal

#28
Ik zit oudere pm80 topics op audiofreaks door te lezen, en zie reacties van s.b.marantz en hal9000 over brakke printplaten in de pm80.
Ik vraag me af in hoeverre de pm80se ook die brakke printplaat heeft.

Ik ben echt heel benieuwd hoe de pm80se zich technisch verhoudt tov de pm80mk2. Ik zie op onderstaande prijslijst dat de se een stuk duurder was. Kan iemand me meer vertellen over de pm80se en hoe die zich verhoudt tov de mk2 en de normale pm80? En hoe de pm80mk2 SE zich weer verhoudt tov die 3?





(ik weet het, ik moet luisteren, maar ben naast het luisteren heel erg benieuwd naar de technische specs onderling ;) )

Vanhal

Ik heb een paar luistersessies achter de rug, wat een beest van een versterker. Tov de pm80mkII klinkt deze pm80SE krachtiger en zwaarder, meer gecontroleerd. Vooral het laag wat bij de mkII al een vriend van me was klinkt het bij de SE nog krachtiger. Ik ben erg onder de indruk!

Een pm80 MKII is onderweg.  :mrgreen: