Opgeblazen??

Gestart door cbrretje, januari 12, 2009, 10:26:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cbrretje

Ik heb tijdens een feestje mijn Marantz SR 4500 eventjes voluit gehad. Daar kon hij dus niet tegen want ik mis nu bij de meeste mogelijkheden alle lage tonen. Dus wat ik nu hoor is eigenlijk heel ver weg , veel ruis en erg blikkerig.
Alleen bij multi chann. stereo lijkt het nog vrij aardig.
Gisteren door een techneut alles door laten meten, en zegt dat er niets kapot is??
Vandaag weer alles aangesloten, alles opnieuw ingesteld met het zelfde resultaat.

Wat denken de kenners hier op dit forum hierover?
Eindtrap?? (wat is dat) Hoe duur reparatie?


Bvd. Ferdinand

HAL9000

Hey Ferdinand.

Inderdaad lijkt het erop dat meerder transistoren de geest hebben gegeven.
Echter het zou ook kunnen dat de voeding niet 100% meer is.
zijn absoluut alle kanalen schoor?
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Het kan ook zijn dat je speakers defect zijn! Probeer eens andere speakers (of je speakers op een andere versterker).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

cbrretje

Doordat het multi channel stereo nog vrij aardig (t.o. van de andere mogelijkheden) geluid gaf en de center speaker goed geluid gaf, heb ik alle speakers gewisseld met de centerspeaker, die bleken dus allemaal goed te zijn.

Ik ben echt een leek, had me 3 jaar geleden een klein beetje in verdiept maar ben alles weer vergeten.
Wat bedoel je met alle kanalen schoor?

Transistors zijn die door te meten?
Stereo, Dolby, DTS etc is dat software- of hardware matig?  Dit vraag ik omdat m. ch. stereo het nog wel een beetje doet.

Wat is jullie advies hoe dit op te lossen? En of dit nog de moeite is?

bvd Ferdinand

Maurice

Ok, je speakers zijn dus nog allemaal goed. Dan zit het dus in de versterker.
Dan liggen hoogst waarschijnlijk je eindtrappen eruit (dit zijn de versterkers per kanaal). Transistoren zijn te testen, maar je moet eerst een kundige reparateur vinden die er mee uit de voeten kan. Het zal echter niet goedkoop worden, en dan is het dus inderdaad de vraag of het de moeite waard is.
Een SR5300 wordt al vanaf €200 op marktplaats aangeboden, en ik denk dat je dat bedrag zeker wel kwijt zal zijn aan reparatiekosten.

Ik verplaats je topic trouwens naar techniek!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Ik ben het met de uitspraak van Maurice eens, met stereo heb je maar twee audio kanalen om na te kijken. zoniet te repareren. maar met een 5.1 etc systeem heb je sowieso al 5 kanalen. Ik vind het eigelijk wel wat een de armoedige kant als je de receiver een keer hard zet, dat gelijk alles door is.  :|  :eerie:

persoonlijk zou ik voor een nieuw set gaan kijken.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

cbrretje

Dank voor alle reacties, maar het waren  toch de speakers.
Na een klein beetje nadenken (leek) heb ik andere speakers getest op alle uitgangen.
Dat waren speakers van 20 jaar oud, zaten bij een setje van Fl. 300.--, met draad van 2 mm dik!
Heb ik ingesteld op 2.0 en als resultaat "perfect geluid".
Het vreemde is wel dat ik het geluid hard genoeg vind als het op -45 staat, terwijl ik bij de "originele" Mordount Short toch altijd tussen -30 en -20 nodig had.
Zou dit setje speakers MS 302 te licht geweest zijn voor de Marantz SR 4500?

Voor advies over andere speakers ga ik het forum "even" doorlopen

Ferdinand

Marvin

die MS zou het probleem niet mogen zijn, zijn niet echt moeilijke speakers ofzo..
wat wel heel goed zou kunnen is dat de huidige speakers van 20jaar oud een grotere gevoeligheid hebben.
wat dus betekend dat hij met 1 watt meer geluid produceerd dan die andere speakers, wat het meer geluid met minder volume verklaart.

maar de speakers zijn dus kapot?

Maurice

De MS hoeven het probleem niet te zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden om je speakers op te blazen.

1. Teveel vermogen aanleveren. Gezien de specificaties lijkt mij dit onwaarschijnlijk

2. Door clippen van de versterker. De MS hebben een nominale impedantie van 4-8 Ohm en worden dan als snel iets lastiger als je op de max van de versterker speelt. Dan wordt er van de versterker vermogen gevraagd die hij niet kan leveren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

cbrretje


maar de speakers zijn dus kapot?

Volgens mij heeft 1 het overleeft, bij 3 komt er niks uit de woofer en bij de centerspeaker komt uit 1 van de 2 woofers geen geluid.

Is dit te repareren of financieel gezien maar beter rondkijken naar iets anders?

bvd Ferdinand

cbrretje

Citaat van: Maurice op januari 13, 2009, 20:42:55
De MS hoeven het probleem niet te zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden om je speakers op te blazen.

1. Teveel vermogen aanleveren. Gezien de specificaties lijkt mij dit onwaarschijnlijk

2. Door clippen van de versterker. De MS hebben een nominale impedantie van 4-8 Ohm en worden dan als snel iets lastiger als je op de max van de versterker speelt. Dan wordt er van de versterker vermogen gevraagd die hij niet kan leveren.

Hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?

Door niet meer max te zetten?
Door andere speakers te nemen ( zal wel moeten denk ik) waar moet dan op gelet worden als dan toch op een feestje U2 weer eens hard moet?

bvd Ferdinand

cbrretje

Citaat van: marvin op januari 13, 2009, 17:28:34
die MS zou het probleem niet mogen zijn, zijn niet echt moeilijke speakers ofzo..
wat wel heel goed zou kunnen is dat de huidige speakers van 20jaar oud een grotere gevoeligheid hebben.
wat dus betekend dat hij met 1 watt meer geluid produceerd dan die andere speakers, wat het meer geluid met minder volume verklaart.

maar de speakers zijn dus kapot?

Volgens mij heeft 1 het overleeft, bij 3 komt er niks uit de woofer en bij de centerspeaker komt uit 1 van de 2 woofers geen geluid.

Is dit te repareren of financieel gezien maar beter rondkijken naar iets anders?

bvd Ferdinand

Marvin

geef eens aan wat je precies hoorde toen "het" gebeurde...
4 van de 5 speakers is namelijk nogal apart met enkel een muziek signaal.
er zal over het algemeen niet over 5 dezelfde speakers hetzelfde signaal gegeven worden.

was het een dvd, cd, lp, wat luisterde je en hoe hard...?!

cbrretje

Het was een live dvd van U2 HB, Where the streets have no name, hij kon niet harder (paar minuten).
We waren goed aangeschoten ( oftewel zo zat als een aap ) blèren als gekken mee, net als die andere malloten bij de zgn. Toppers. Mijn vrouw kwam terug van toilet en zei: horen jullie dat niet! Wat een k*tgeluid. ( is ook niet echt een U2 fan :no: ).
Dvd speler is ook van Marantz, aangesloten coax dig. Waar de receiver op stond weet ik niet meer precies.

Het is (was) een set van Marantz receiver, Marantz DVD, Mordaunt Short 4x MS302, 1x MS 304 centre en MS subw.

Hoop dat je hier iets uit kunt halen.

bvd Ferdinand

Roland65

Drank maakt meer kapot dan je lief is redface
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520