NR1200 vervormt bij hoog volume

Gestart door theedge33, september 29, 2023, 15:56:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

Citaat van: CBdicX op september 30, 2023, 08:48:58Ja, daar moet de OP ook naar kijken, zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Ja je activeert me wel hoor.  :-o  :-D

SB_Marantz

#46
Dit probleem is makkelijk te tackelen.
Aan de scope met dat ding met een 4 Ohms load (capacitief)

De gebruikte speakers zijn NOMINAAL 4 Ohm maar ik geloof niet dat daar het probleem zit.
Het zou van de zotte zijn om er een zwaardere eindversterker aan te ''moeten'' knopen,mits mogelijk.
De versterker zou een 35 Vac leveren @ 8 Ohm.
Wanneer je gaat meten wat er aan 4 Ohm uit komt weet je genoeg.
Misschien kakt de voeding in wat voldoende over het ontwerp zou zeggen.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#47
Citaat van: Emiel77 op september 29, 2023, 19:26:49De NR1200 is niet geschikt voor het aansturen van speakers met een impedantie lager dan 8 Ohm.
De Monitor Audio's hebben 4 Ohm nodig en de Dali's 6 Ohm.

2 opties wat mij betreft, of 8 Ohm speakers, of een versterker geschikt voor 4 Ohm.
''De Monitor Audio's hebben 4 Ohm nodig en de Dali's 6 Ohm?''
Die mag je me uitleggen.

Elke maar dan ook elke versterker zou een impedantie dipje naar 3 a 2,5 Ohm aan moeten kunnen.
Zo niet snel wegwezen met dat ding.
En elke speaker is niet lineair 2,4,6 of 8 Ohm.
Kennelijk wordt dat maar niet begrepen.

De speaker imdedantie wordt atijd nominaal opgegeven.
Sommige fabrikanten geven de dip op maar het merendeel niet.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

ReneAP

#48
Goedemorgen, ook ik heb een NR1200 en herken dit probleem niet. Op de versterker zijn 2 Dali Oberon 3 speakers aangesloten (geen subwoofer) en ook bij hoge volumes (als de buren niet thuis zijn) blijft het geluid prima. Gebruik wel dikkere kabels en de afstand ervan is ongeveer 3 meter. Ook heeft de NR1200 voldoende koeling.

Hierbij toch een aanvulling op mijn ervaring met hoge volumes. Het ligt er volgens mij ook aan wat je er instopt, als ik mijn platenspeler met een Ortofon OM 10 element (Output Voltage 4mv)  gebruik moet ik de volumeknop veel verder opendraaien dan dat ik bv een cd draai en dan kom ik wel eens boven de 70 uit. Met een cd doe ik dat niet want dan krijg ik last met de buurt. Ook met internet radiozenders is dat het geval, bv Sky Radio is veel harder dan bv Vintage FM uit Australie op het zelfde ingestelde geluidsniveau.
Ik gebruik AudioQuest SLIP-DB 14/2 wit kabels.

CBdicX

#49
Citaat van: ReneAP op september 30, 2023, 09:31:16Goedemorgen, ook ik heb een NR1200 en herken dit probleem niet. Op de versterker zijn 2 Dali Oberon 3 speakers aangesloten (geen subwoofer) en ook bij hoge volumes (als de buren niet thuis zijn) blijft het geluid prima. Gebruik wel dikkere kabels en de afstand ervan is ongeveer 3 meter. Ook heeft de NR1200 voldoende koeling.

Er is duidelijk wat anders aan de hand met die combi die de OP gebruikt als dit van jou wel goed gaat.

Voor 3 meter is het allemaal niet zo spannend welke dikte je gebruikt voor een speaker kabel.
Dat gaat pas invloed hebben boven de 5 meter.

JohnWx

#50
Citaat van: ReneAP op september 30, 2023, 09:31:16Goedemorgen, ook ik heb een NR1200 en herken dit probleem niet. Op de versterker zijn 2 Dali Oberon 3 speakers aangesloten (geen subwoofer) en ook bij hoge volumes (als de buren niet thuis zijn) blijft het geluid prima. Gebruik wel dikkere kabels en de afstand ervan is ongeveer 3 meter. Ook heeft de NR1200 voldoende koeling.

Kabels heb je genoeg aan 1.5 mm op die afstand

Afbeelding good old Breem
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op september 30, 2023, 09:28:03''De Monitor Audio's hebben 4 Ohm nodig en de Dali's 6 Ohm?''
Die mag je me uitleggen.

Elke maar dan ook elke versterker zou een impedantie dipje naar 3 a 2,5 Ohm aan moeten kunnen.
Zo niet snel wegwezen met dat ding.
En elke speaker is niet lineair 2,4,6 of 8 Ohm.
Kennelijk wordt dat maar niet begrepen.

De speaker imdedantie wordt atijd nominaal opgegeven.
Sommige fabrikanten geven de dip op maar het merendeel niet.


Klopt Wilfred, het is altijd een gemiddelde, veel denken 8 ohm is 8 ohm maar vergeten dat die speakers ook 12 ohm en 3 ohm doen.

Marvin

#52
Misschien moeten we eens wat duidelijke vragen stellen, in plaats van lekker door dreunen in onze gedachten.  :schater:

In welke stand luister je naar muziek?
Is dat in stereo of meerkanaals stereo?

Welke instellingen heb je voor het bass management bepaalt?

(Vul maar aan jongens)!

*even terug lezend, er zijn 'maar' 2 luidsprekers met een subwoofer in gebruik.

CBdicX

Citaat van: marvin op september 30, 2023, 11:03:21*even terug lezend, er zijn 'maar' 2 luidsprekers met een subwoofer in gebruik.

2 speakers en een sub, tja, daar zou ik als surround receiver ook over de zeik van gaan  :-D

Marvin

Maar er gaat dus wel iets niet helemaal goed.  frusty

JohnWx

Citaat van: CBdicX op september 30, 2023, 11:19:142 speakers en een sub, tja, daar zou ik als surround receiver ook over de zeik van gaan  :-D

Het is een stereo receiver  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: JohnDavids op september 30, 2023, 17:41:51Het is een stereo receiver  8-)

O, Sh#T, ik zie het, ik zag een ritsje aansluitingen zitten dus dacht......
Ik ben lekker bezig, ik hoor hier ook niet thuis, ik ga weer naar het HT gedeelte, dat lijkt mij beter  :yes:

Marvin

Citaat van: JohnDavids op september 30, 2023, 17:41:51Het is een stereo receiver  8-)
Had je dat niet eerder kunnen zeggen... :)
Ik heb daar ook geheel overheen gelezen.
Ik heb het gewoon niet opgezocht.  nopompom

Marvin

Ik moet er al een paar dagen om 5uur uit om te werken, word ik niet veel helderder van.
Ik ga maar naar bed.  violent1

CBdicX

Citaat van: marvin op september 30, 2023, 19:19:09Ik moet er al een paar dagen om 5uur uit om te werken, word ik niet veel helderder van.
Ik ga maar naar bed.  violent1

Ohhh, vandaar die vreemde en onsamenhangend antwoorden  L :-D L