2ch Afspelen - Fronts op large en subwoofer op LFE

Gestart door dmeerpa, mei 12, 2024, 11:44:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dmeerpa

De laatste generatie Marantz receivers hebben instellingen voor 2ch afspelen.

Er is een optie subwoofer. Als die bij de Canema 40 op 'ja' staat speelt de subwoofer 'altijd' en dat vind ik vreemd


In de handleiding lezen we
de subwoofer-uitgangen.
LFE (Standaard) : Wanneer "2ch Afspelen" - "Crossover" is ingesteld op "Full Range", worden alleen LFE-signalen uitgevoerd vanaf de subwoofer. Ook wanneer "2ch Afspelen" - "Crossover" is ingesteld op een andere dan "Full Range", worden de signalen met laag bereik van het kanaal voor toegevoegd aan de LFE-signalen en uitgang van de subwoofer.
LFE + Main: Het lage bereiksignaal van het kanaal voor wordt toegevoegd aan de LFE signaaluitgang van de subwoofer.


In mijn geval staan de fronts op Large en heb ik enkel LFE gekozen. Toch speelt de subwoofer mee wanneer ik 2.0 analoog signaal afspeel zowel in Stereo, Direct als Pure Direct. Dit lijkt niet overeen te stemmen met wat de handleiding zegt dus.

De subwoofer voegt sowieso iets toe dus ik wel net dat ze meespeelt, maar ik probeer uit te maken op welke manier ik dat wil. Door bv de fronts op small te zetten en 40HZ crossover of LFE+Main en daar een 40HZ crossover.

Maar met de fronts op Large en enkel LFE, weet ik niet hoe en wat hij exact naar de sub stuurt want er is geen LFE-signaal.
Of zou dit een bug zijn....
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

RHK

#1
Wat jij tegenkomt, had ik dus ook. Na wat experimenteren heb ik bij de Marantz AV7706 op de geluidsmodus pure direkt als ingestelde keuze de subwoofer niet ingeschakeld staan. Dit heb ik ingesteld bij pure direkt in het set-up menu /speakers/manual set up/speaker-config/subwoofer keuze none. Dus dan speel ik stereo alleen af op de 2 fronts zonder sub. Je kan hiervoor de voorkeuze toetsen smart select gebruiken om deze voorkeuze vast te zetten in deze geluidsmodus. Deze keuze vastzetten heb ik in datzelfde menu vastgelegd onder speakerpreset 2. Dit omdat Audyssey bij de meting van de speakers automatisch onder speaker preset 1 vastlegt. Althans, zo heb ik het opgelost. Ik vind stereo weergeven het mooist zonder sub en mn fronts kunnen het hele bereik in stereo prima aan. Mn speakers staan trouwens ingesteld op full range.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op mei 12, 2024, 13:32:21Wat jij tegenkomt, had ik dus ook. Na wat experimenteren heb ik bij de Marantz AV7706 op de geluidsmodus pure direkt als ingestelde keuze de subwoofer niet ingeschakeld staan. Dit heb ik ingesteld bij pure direkt in het set-up menu /speakers/manual set up/speaker-config/subwoofer keuze none. Dus dan speel ik stereo alleen af op de 2 fronts zonder sub. Je kan hiervoor de voorkeuze toetsen smart select gebruiken om deze voorkeuze vast te zetten in deze geluidsmodus. Deze keuze vastzetten heb ik in datzelfde menu vastgelegd onder speakerpreset 2. Dit omdat Audyssey bij de meting van de speakers automatisch onder speaker preset 1 vastlegt. Althans, zo heb ik het opgelost. Ik vind stereo weergeven het mooist zonder sub en mn fronts kunnen het hele bereik in stereo prima aan. Mn speakers staan trouwens ingesteld op full range.

Nu het stoort me niet, en hier voegt de sub wel degelijk veel toe al gaan de Elysians tot 30Hz en zelfs 24Hz (-6db), de B&W 702S3 zitten op 28Hz dus qua laag weergave zitten ze quasi op gelijk niveau. Ik merk wal op papier dat mijn SVS wel een heel stuk lager gaat dan de Klipsch R-112-SW. Mijn SVS gaat tot 12Hz (3db) waar dat bij de Klipsch 24Hz is, dus dat kan wel verklaren waarom de subwoofer hier wel wat toevoegt, anderzijds op papier zijn er niet zoveel instrumenten die onder de 30hz gaan. Contrafagot, harp, orgel, een standaard 88 toetsen piano en de laagste fundamenten van een Tuba. Waarvan buiten de piano die instrumenten in principe niet beluister.

Ofwel heeft mijn ligt het toch aan de versterking dat onvoldoende subbase verkrijg op de fronts, al heb ik ze al zowel dor de Cinema 40 gevoed als nu met de Rotel RB991.

Ik heb wel al voornemens gehad om mettertijd een andere 2dehands eindbak te kopen uit het hoger segment zoals een McIntosh mc312, maar zou die moeten kunnen testen in mijn set om te zien of het voldoende verschil geeft.
Ik herinner me een vergelijkende test die ik deed ten tijde van mijn SR8002 en mijn Wharfedale OPUS 2, en dat de Vincent SV-232 echt heel wat toevoegde in het laag en dat veel beter deed dan de Rotel. Al was niet alles rozengeur en maneschijn met de Vincent.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Net dit antwoord van Marantz, waarvan ik niet weet of ik het begrijp... al vermoed ik net dat het Marantz is die het niet snapt.

Thanks for getting in touch. The LFE channel is a mono signal and is already filtered before the signal is sent to the subwoofer. This has to do with what the crossover frequency is set to. By default it is set to 80hz because this works best with most speakers. However, we recommend using LFE + main. LFE+MAIN allows the LFE and the low frequencies from all speaker channels to be output to the subwoofer. You would normally choose this setting when decoding PCM based audio or playing back from an analog source.

If you wish not to always send signals to the subwoofer and continue to use the LFE, we recommend setting the crossover frequency lower to, say, 40 Hz.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25