Marantz pm7000 transistor opgeblazen.

Gestart door Master pi, november 27, 2020, 16:54:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Master pi

Hallo forummers,

Ik heb een Marantz pm7000 versterker op de kop getikt.
Hiervan was het linker kanaal slecht en kraakte erg en heel weinig geluid.

Vervolgens heb ik de eindtransistorren doorgemeten en nou bleek dat deze niet goed waren op het linker kanaal.

Nou wilde ik de versterker graag maken en had dus wat transistorren besteld op reichelt.
De linker kant compleet 5 transistorren vervangen voor nieuwe.

Tevens gecontroleerd op slechte solderingen en niet echt wat kunnen vinden, en wat ik vond even doorgesoldeerd.

Alles terug gemonteerd en ik zet de versterker aan... eerst niks aan de hand alleen de speaker relais schakelde niet in.

Even wachten input selector draaien werkte allemaal gewoon goed.

Na enig moment begint de boel te roken en slaan er vlammen uit de eindtransistor van het rechter kanaal nummer : 7284 van het service manual.  :schater: violent1

Opgeblazen!


Nu wil ik dus graag weten waar dit aan kan liggen en waar ik moet beginnen met meten?

Gezien het rechter kanaal het in eerste instantie gewoon goed deed...


Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? zou toch graag eens de versterker op me mission 753 freedoms aansluiten.

lieven

Heb ik zelf nog nooit meegemaakt dus zou het niet weten

Master pi

Haha dat zet in ieder geval zoden aan de dijk.  :schater:

Net afgefikte transistor er af gehaald 1 die goed was opnieuw er op gesoldeerd.

meet ik de rest van die torren, zijn die ook allemaal aan gort op het rechter kanaal. links is nog goed.
Of er is iets anders aan de hand..

Gelukkig had ik wat extra besteld op reichelt dus zou ze kunnen vervangen.
Maar moet toch eerst weten waar het probleem in zit voordat ik weer de boel op blaas.

Iets met meten en weten.... :angel:

SB_Marantz

Er zijn diverse dingen waar ik aan denk:

Powertorren niet goed vastgezet zodat een enkele over zijn junction temp gaat en alles kapot trekt.
Soldeerverbindingen aan elkaar geplakt waar het niet moet.
Fout in het bias circuit of de bias pot staat in sluiting.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Master pi

Hoi SB_MArantz!

Oke is er een mogelijkheid om te meten of er sluiting zit in de bias?

En die witte weerstand blokken kan je die doormeten of ze goed zijn of niet en hoe?

En ik kan natuurlijk al die eindtorren vervangen.

Maar eerst wil ik natuurlijk weten of het wel nut heeft en of die nog te redden is. kan ik dat makkelijk controleren door te meten waar en hoe?

Master pi

Hierbij wat foto's


SB_Marantz

#6
Citaat van: Master pi op november 28, 2020, 10:42:25
Hoi SB_MArantz!

Oke is er een mogelijkheid om te meten of er sluiting zit in de bias?

En die witte weerstand blokken kan je die doormeten of ze goed zijn of niet en hoe?

En ik kan natuurlijk al die eindtorren vervangen.

Maar eerst wil ik natuurlijk weten of het wel nut heeft en of die nog te redden is. kan ik dat makkelijk controleren door te meten waar en hoe?

Het is sowieso een must om die dubbel uitgevoerde emitter R's te meten.
Ik bedoelde het bias potmetertje of die misschien in sluiting staat.
Gewoon met de Ohmmeter meten.
Uit circuit uiteraard.
Daar ook de bias over meten (over de emitters)....misschien is deze enorm omhoog geschoten waardoor de power transistoren aan gort gingen.

En alle soldeerverbindingen controleren of je niets per ongeluk aan elkaar geplakt hebt.

Kan ook zijn de het ding op dat kanaal staat te oscilleren maar je hebt echt de basis apparatuur nodig wat ik je reeds vertelde.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Master pi

Dubbele emitters dichts bij aansluitingen speakers meet ik in circuit onderling op de pinnen +/- 0.5ohm zowel links als rechts.

Dan links voor meet die niks.

En rechts voor alleen vanaf middelste pin naar voren toe 0.2ohm. als ik de andere pennen meet niks.


De potmeters van de afstelling bias

3299 = 1:0.0 ohm 2: 22.5 ohm

3300 = 1: 0.0 ohm 2: 13 ohm

Dit is wel allemaal in circuit.


SB_Marantz

Ik zou de emitter R's er even uitvissen en dan meten.
2 kanten op vanuit het midden.
Geen waarde is oneindig en dus sluiting.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Master pi

emitters:

1= midden naar pin 1 OL. midden naar pin 2 = OL.
2= midden naar pin 1 OL. midden naar pin 2 = 0.2 ohm
3= midden naar pin 1 0.2 ohm midden naar pin 2 = 0.2 ohm
4= midden naar pin 1 OL. midden naar pin 2 = 0.2 ohm


als ik het goed begrijp zijn er dus 3 verot?

Zijn deze nog te bestellen en is het het nog waard om door te gaan?

Met vriendelijke groet,

Luuk

Master pi


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Master pi

Top opmerking!  :gp:  :cry:

Daar had ik uiteraard al gekeken maar kon ik niet echt iets vinden waar ik ze kan bestellen.

En gezien hier nog wel eens gewerkt wordt aan marantz versterkers en meerdere mensen dit soort componenten bestellen.

Misschien dat deze mensen dan weten waar ik dit kan bestellen? of heeft iemand dit op voorraad dat ik het bij deze persoon zelf kan bestellen.

Ipv een algemene opmerking van op het internet kan je het vinden. :eerie:





JohnWx

Citaat van: Master pi op november 29, 2020, 18:26:59
Top opmerking!  :gp:  :cry:

Daar had ik uiteraard al gekeken maar kon ik niet echt iets vinden waar ik ze kan bestellen.

En gezien hier nog wel eens gewerkt wordt aan marantz versterkers en meerdere mensen dit soort componenten bestellen.

Misschien dat deze mensen dan weten waar ik dit kan bestellen? of heeft iemand dit op voorraad dat ik het bij deze persoon zelf kan bestellen.

Ipv een algemene opmerking van op het internet kan je het vinden. :eerie:

Word hier vaker gezegd Google is your best friend

Sorry als het zo overkwam niet zo bedoeld
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.