Meterkast - Aparte tv/audio/hifi groep

Gestart door hassant, maart 27, 2023, 20:56:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hassant

Ola beste leden,

Ik zit momenteel midden in een verbouwing. Na het laten aanpassen van de groepenkast is gebleken dat er nog ruimte is voor 1 losse elektra groep. Deze heb ik uiteraard gelijk geclaimd. Er zal op kot termijn een elektragroep worden aangelegd waar alleen mn tv/versterker/hifi op zal komen te staan.

Zijn er bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden? Hebben jullie tips voor andere voorbereidingen die ik eventueel gelijk kan laten?

Vanaf de meterkast komt een dubbel stopcontact waar ik 2x een Monster Cable Power Centre op zal aansluiten.
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

JohnWx

#1
Ik zou die moeite niet doen maar is mijn mening


Als je vanuit een "gewone" fatsoenlijke groepenkast al geen normaal stroom krijgt is er wat mis met de installatie


Dit zou dus betekenen dat elke set met geen aparte groep naar ..... klinkt


Toen ik nog in de "handel" zat en demo's gaf bij Audioclubs etc was er gewoon een haspel en gaan en men had nog nooit zo een mooie set gehoord.

Dit heeft zich afgespeeld van begin jaren 90 tot circa 2012 met de mooiste merken en spullen en dat zou nu dan "niks" meer wezen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Audiophylia Nervosa

Die extra groep heeft alleen zin als je deze geaard maakt. De meeste stopcontacten in huis hebben geen randaarde en dat is nu juist wat je dient te hebben bij de audio groep.

Ik heb ook een aparte audio groep in de woonkamer, kan deze nu alleen niet gebruiken omdat mijn set daar niet in de buurt staat.

Mijn tip aan jou is dan ook om aan 2 kanten in de woonkamer zo'n stopcontact te laten plaatsen zodat bij een herinrichting van de woonkamer, je altijd gebruik kan maken van de speciale audio groep.

Succes.
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Emiel77

Citaat van: Audiophylia Nervosa op maart 28, 2023, 11:19:20Die extra groep heeft alleen zin als je deze geaard maakt. De meeste stopcontacten in huis hebben geen randaarde en dat is nu juist wat je dient te hebben bij de audio groep.

Ik heb ook een aparte audio groep in de woonkamer, kan deze nu alleen niet gebruiken omdat mijn set daar niet in de buurt staat.

Mijn tip aan jou is dan ook om aan 2 kanten in de woonkamer zo'n stopcontact te laten plaatsen zodat bij een herinrichting van de woonkamer, je altijd gebruik kan maken van de speciale audio groep.

Succes.

 :gp: lijkt me de enige juiste tip ook idd.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

hassant

Citaat van: Audiophylia Nervosa op maart 28, 2023, 11:19:20Die extra groep heeft alleen zin als je deze geaard maakt. De meeste stopcontacten in huis hebben geen randaarde en dat is nu juist wat je dient te hebben bij de audio groep.

Ik heb ook een aparte audio groep in de woonkamer, kan deze nu alleen niet gebruiken omdat mijn set daar niet in de buurt staat.

Mijn tip aan jou is dan ook om aan 2 kanten in de woonkamer zo'n stopcontact te laten plaatsen zodat bij een herinrichting van de woonkamer, je altijd gebruik kan maken van de speciale audio groep.

Succes.

Top! Hier kan ik wat mee.

De groep zal geaard getrokken worden. Het kost mij alleen een rondje kruipen in de kruipruimte en een bundeltje kabels met wat schakelmatetiaal.

Zal 't dan ook zeker gelijk doen. Er komt straks ook een cinewall met een plankje voor m'n platenspeler. Als deze eenmaal staat is 't niet makkelijk meer te realiseren. Als ik 't nu doe kan ook 't stopcontact netjes worden weg gewerkt.

Het wordt dus 1 nieuwe groep met 2x een dubbel geaard stopcontact. 1 links in de woonkamer, 1 rechts in de woonkamer.

Zal overigens niet snel m'n inrichting gaan aanpassen ivm een erker.
Sony KDL 46NX720 // Humax IRHD-5100 // Sony PS3 // AC Ryan Playon!HD Mini2 // Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC TurnTable + Ortofon 2M Red // Marantz NR1602 AV Receiver // Marantz PM7004 // Marantz UD5007 Blu-Ray Player // Focal 816W Black Satin

Audiophylia Nervosa

Je weet maar nooit in de toekomst. Je kunt er beter mee verlegen zitten dan om verlegen.
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

NB

Ik heb een geaarde buiten kabel, van 3 x 2,5 mm, getrokken. Dat zit aan een Monster blok voor de hifi.
Het zit op een groep waar alleen mijn schuur en toilet zitten.
Tv en overig spullen zitten op de gewone contactdoos.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

SB_Marantz

Citaat van: Audiophylia Nervosa op maart 28, 2023, 11:19:20Die extra groep heeft alleen zin als je deze geaard maakt. De meeste stopcontacten in huis hebben geen randaarde en dat is nu juist wat je dient te hebben bij de audio groep.

Ik heb ook een aparte audio groep in de woonkamer, kan deze nu alleen niet gebruiken omdat mijn set daar niet in de buurt staat.

Mijn tip aan jou is dan ook om aan 2 kanten in de woonkamer zo'n stopcontact te laten plaatsen zodat bij een herinrichting van de woonkamer, je altijd gebruik kan maken van de speciale audio groep.

Succes.

Wat is een stopcontact?

Gnd hangt altijd aan het chassis ......Je meet tenslotte altijd t.o.v. ground.
Apparatuur werkt tenslotte op Vdc en niet op Vac.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Audiophylia Nervosa

Citaat van: SB_Marantz op maart 29, 2023, 15:47:16Wat is een stopcontact?

Gnd hangt altijd aan het chassis ......Je meet tenslotte altijd t.o.v. ground.
Apparatuur werkt tenslotte op Vdc en niet op Vac.

Je hebt niets aan een geaarde aansluiting als je in de woonkamer een stopcontact zonder randaarde monteert.

Of anders gezegd voor de jongerere generatie :evil: , een wandcontactdoos met randaarde :angel: .
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

SB_Marantz

Graag een onderbouwing waarom apparatuur geaard aangesloten zou moeten zijn.
Wel eens van een zwevende ground gehoord?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Audiophylia Nervosa

Citaat van: SB_Marantz op maart 30, 2023, 08:12:10Graag een onderbouwing waarom apparatuur geaard aangesloten zou moeten zijn.
Wel eens van een zwevende ground gehoord?

Waarom niet?

Anders had er wel aan elk audio apparaat een simpel tweelingsnoertje met een platte steker aan gezeten. Veel apparatuur hebben een geaarde steker en of IEC ingang, dus om de ene of andere reden zal de fabrikant dit toch wenselijk vinden.

Als dat niet het geval is/was, dan had het productie proces ook wel goedkoper gekund.
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

SB_Marantz

Je begrijpt m.i. de topologie niet.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Audiophylia Nervosa

Citaat van: SB_Marantz op maart 30, 2023, 09:44:11Je begrijpt m.i. de topologie niet.


Prima, bij mij hoeft het alleen maar zo te zijn plug and play. Die extra groep was toen mogelijk omdat de meterkast verplaatst werd en er nieuwe groepen in kwamen. Toen was ik daar heel gevoelig voor, nu boeit het mij niet meer zo.
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Marvin

Citaat van: Audiophylia Nervosa op maart 30, 2023, 09:07:13Waarom niet?

Anders had er wel aan elk audio apparaat een simpel tweelingsnoertje met een platte steker aan gezeten. Veel apparatuur hebben een geaarde steker en of IEC ingang, dus om de ene of andere reden zal de fabrikant dit toch wenselijk vinden.

Als dat niet het geval is/was, dan had het productie proces ook wel goedkoper gekund.
Maar als je kijkt hoe de stekker zelf dan is afgemonteerd, dan heeft deze maar 2 draden.
Ik denk dat het er wel goed uitziet, een dikke geaarde stekker.
Maar in werkelijkheid heeft ie geen aarde.

tbanis55

We mogen aannemen dat de voedingen in Marantz apparatuur stabiel is/zijn en (meer dan) voldoende filtering heeft om storingen uit het net weg te werken, zo die er al zijn.

Extra filter units vallen dan ook onder "nice to have" maar voegen niet of nauwelijks iets toe aan de kwaliteit van het geluid.

Het ziet er overigens vaak indrukwekkend en technisch uit.  Het is maar net wat je wil ,  het oog wil soms ook wat.

gr.
Ton