nr 1200 voor focal chorus v 816 w SE

Gestart door Ruudlin, september 28, 2021, 01:28:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ruudlin

"Focals hebben een goed rendement van boven de 90 dB/w, oftewel met één Watt komt er al flink wat geluid uit de speakers. Natuurlijk hangt een deel ook af van de plaatsing (akoestiek) en luisterafstand. Maar vermogen is zeker niet het punt wat de receiver moet kunnen. Het is de impedantiedip die Focals lastig maakt aan te sturen. Focal Chorus speakers dippen veel naar 4 Ohm en een receiver moet dat op kunnen vangen. De 816 en 826 dippen zelfs op het laagste punt onder de 3 Ohm. Moet wel gezegd worden dat een beetje receiver dat wel op kan vangen. Zeker omdat je niet veel vermogen nodig hebt om op normaal niveau te spelen. En een beetje vermogen op 3 Ohm is dan weer niet zo'n probleem"

bovenstaande lees ik op een focal speaker forum ,vandaar mijn vraag :

kan mijn Marantz NR1200  een set Focal chorus 816w special edition (SE) zonder problemen aansturen?

graag hoor ik hier een mening, antwoord en/of advies over
alvast bedankt voor reactie

Stadium III

Geen probleem !
Punt blijft hoe hard je gaat draaien en voor hoelang ,maar doorgaans lukt het bij de meeste makkelijk
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Ruudlin

Citaat van: Stadium III op september 28, 2021, 16:06:33
Geen probleem !
Punt blijft hoe hard je gaat draaien en voor hoelang ,maar doorgaans lukt het bij de meeste makkelijk

bedankt voor je reactie , en mijn verwachting was ook wel dat het kon maar ik vind het ingewikkeld,had al een tijdje de Zensor 7 erop gehad daarna toch de Zensor 5 ,( ivm de grote van de 7) daarmee mistte ik nog wel iets (moeilijk uit te leggen )toen heb ik de Oberon 3 erbij op gehad dus alle 4 op alle zones   en hiermee kwam ik wel dichterbij mijn geluid wat ik ambieerde maar het werd  te veel speakers in 1 ruimte van ongeveer 45 m2 dus toen weer terug naar alleen de Oberon 3 en stond op het punt om de dali sub e-9f toe te voegen om hiermee dichter bij HET geluid te komen maar toen kwam de Focal op mijn pad en ik had deze al een keer beluisterd en gezien bij een persoon waar ik de Zensor 7 bij ophaalde, het geluid trok mij uiteraard ,maar ook mooi voor het oog ,dus vandaar dat ik deze Focals  ga proberen om dichterbij mijn wauw geluid te komen ,

vandaar deze vraag en ik lees en las al wel veel over combinatie gevoeligheid en wattages maar dan verschilt de Marantz toch weer met de vermelding van wattages want het werkelijke vermogen is dan weer anders ,voor mij is het ingewikkeld ,ik wil het gewoon redelijk voor elkaar maar ben ook weer niet in de gelegenheid om maar even €2000 euro uit te geven  aan diverse apparatuur om te gaan proberen.
ik luister op normaal niveau, op zijn hoogst tot 60 Db (het aangegeven getal bij volume ophoging) met een bepaald nummer

CBdicX

#3
Citaat van: Ruudlin op september 28, 2021, 16:52:20
bedankt voor je reactie , en mijn verwachting was ook wel dat het kon maar ik vind het ingewikkeld,had al een tijdje de Zensor 7 erop gehad daarna toch de Zensor 5 ,( ivm de grote van de 7) daarmee mistte ik nog wel iets (moeilijk uit te leggen )toen heb ik de Oberon 3 erbij op gehad dus alle 4 op alle zones   en hiermee kwam ik wel dichterbij mijn geluid wat ik ambieerde maar het werd  te veel speakers in 1 ruimte van ongeveer 45 m2 dus toen weer terug naar alleen de Oberon 3 en stond op het punt om de dali sub e-9f toe te voegen om hiermee dichter bij HET geluid te komen maar toen kwam de Focal op mijn pad en ik had deze al een keer beluisterd en gezien bij een persoon waar ik de Zensor 7 bij ophaalde, het geluid trok mij uiteraard ,maar ook mooi voor het oog ,dus vandaar dat ik deze Focals  ga proberen om dichterbij mijn wauw geluid te komen ,

vandaar deze vraag en ik lees en las al wel veel over combinatie gevoeligheid en wattages maar dan verschilt de Marantz toch weer met de vermelding van wattages want het werkelijke vermogen is dan weer anders ,voor mij is het ingewikkeld ,ik wil het gewoon redelijk voor elkaar maar ben ook weer niet in de gelegenheid om maar even €2000 euro uit te geven  aan diverse apparatuur om te gaan proberen.
ik luister op normaal niveau, op zijn hoogst tot 60 Db (het aangegeven getal bij volume ophoging) met een bepaald nummer

Niet teveel over nadenken, gewoon aansluiten en gaan spelen.
Moderne Receivers/versterkers kunnen in de problemen komen als je in een zeer grote ruimte gaat spelen, formaat schuur of kerk en dan als je dan op 80-90 % volume moet gaan spelen.

Heb in begin '80 gehad met AKAI AM-2250 versterker (+ 2 platenspelers met pitch control, dubbel cassette deck, 4 kanaal mixer, en op de beat gemixte bandjes verkopen), geen punt op mijn zolderkamer, maar toen ik op een feest in een grote opslag ruimte van kano's moest spelen (ik was toen een betaalde DJ  :-D ) heb ik die hortend en stotend naar het einde van de avond moeten helpen.
Ik wist toen geheel niet wat er aan de hand was, hij deed het zo goed op die zolderkamer !!  :-o

En zelfs toen had ik 4 speakers (Wharfedale) en een Bass-bin speaker voor het laag.
Geen idee meer hoe ik dit aangesloten had op die Stereo 2250........

Ik was in 1980-1981 een Vrijdag en Zaterdag avond DJ (soms ook Zondag), van 20.00 uur tot 5.00 uur, in toen ieder weekend een stampvolle discotheek Jazzland, later Tijl Uilenspiegel, in de Korte Leidsedwarsstraat in Amsterdam.
Mensen stonden in de rij om binnen te komen, er werd toen geheel alles aan elkaar gemixt naar voorbeeld van Studio 54, dus geen geouwehoer tussen de nummer  :-D
Deed ook de "techniek", heb toen veel moeten, en kunnen experimenteren met audio,

dit is nooit meer weg gegaan  :wink:



Ruudlin

Citaat van: CBdicX op oktober 03, 2021, 11:42:20
Niet teveel over nadenken, gewoon aansluiten en gaan spelen.
Moderne Receivers/versterkers kunnen in de problemen komen als je in een zeer grote ruimte gaat spelen, formaat schuur of kerk en dan als je dan op 80-90 % volume moet gaan spelen.

Heb in begin '80 gehad met AKAI AM-2250 versterker (+ 2 platenspelers met pitch control, dubbel cassette deck, 4 kanaal mixer, en op de beat gemixte bandjes verkopen), geen punt op mijn zolderkamer, maar toen ik op een feest in een grote opslag ruimte van kano's moest spelen (ik was toen een betaalde DJ  :-D ) heb ik die hortend en stotend naar het einde van de avond moeten helpen.
Ik wist toen geheel niet wat er aan de hand was, hij deed het zo goed op die zolderkamer !!  :-o

En zelfs toen had ik 4 speakers (Wharfedale) en een Bass-bin speaker voor het laag.
Geen idee meer hoe ik dit aangesloten had op die Stereo 2250........

Ik was in 1980-1981 een Vrijdag en Zaterdag avond DJ (soms ook Zondag), van 20.00 uur tot 5.00 uur, in toen ieder weekend een stampvolle discotheek Jazzland, later Tijl Uilenspiegel, in de Korte Leidsedwarsstraat in Amsterdam.
Mensen stonden in de rij om binnen te komen, er werd toen geheel alles aan elkaar gemixt naar voorbeeld van Studio 54, dus geen geouwehoer tussen de nummer  :-D
Deed ook de "techniek", heb toen veel moeten, en kunnen experimenteren met audio,

dit is nooit meer weg gegaan  :wink:

mooi verhaal zulke dingen en het maakt mij minder angstig inderdaad ,vaak ben je te bang  :lol:

maar de Focals zijn een lust om naar te luisteren ,dus mocht het fout gaan met de versterker dan zal de volgende versterker aangepast gaan worden aan luidsprekers  :lol:

mooie reactie

CBdicX

#5
Citaat van: Ruudlin op oktober 03, 2021, 16:40:40
mooi verhaal zulke dingen en het maakt mij minder angstig inderdaad ,vaak ben je te bang  :lol:

maar de Focals zijn een lust om naar te luisteren ,dus mocht het fout gaan met de versterker dan zal de volgende versterker aangepast gaan worden aan luidsprekers  :lol:

mooie reactie

Denk dat het allemaal wel mee valt, lekker gaan luisteren, fraaie speakers die Focal's.

Ik vind die frontjes wel een mooie oplossing, denk wel dat ik teveel zou twijfelen wat ik mooier vind staan, erop, eraf, erop, eraf....... :-o

Ruudlin

uiteraard bedankt voor reacties ,als vervolg en aansluitend heb ik nog een vraag maar weet niet of ik dit hier gewoon mee kan vervolgen of dat ik nieuw topic moet openen? hoop het te vernemen wanneer dit anders moet

de Focals zijn aangesloten op de NR 1200   in de huiskamer en ze luisterden heerlijk,
op een aparte kamer staat een set Dali Zensor 1 ,die ook aangestuurd worden door de NR 1200 en dmv speaker A en speaker B zijn deze kamers apart te beluisteren of zelfs gezamelijk wanneer de huishoudelijke hulp door het huis gaat ,muziek door het huis  :-)

sinds een week krijg ik nu hetzelfde euvel als voor een paar jaar terug met voorgaande stereo versterker (onkyo TX 8150)
ik krijg een soort van hoge bass toon een soort van constante hoorn,erg irritant en vermoeiend ,
de vorige keer raadde de plaatselijke electronica zaak waar ik de versterker had gekocht mij aan om dus over te gaan op deze versterker de NR 1200 omdat waarschijnlijk de vorige versterker geen vermogen had voor vloerstaanders ,het ging toen om Dali Zensor 7,maar nu krijg ik het weer

de vraag :
is dit een vermogen kwestie ,kijk ik ergens overheen? ( reactie op voorgaande vraag was daar duidelijk in en dat ik goed zat  )
kan ik op een bepaalde manier de NR 1200 ontlasten ,bv met extra versterker ?
geeft een subwoofer extra ondersteuning in dit geval?

zijn er eventuele andere suggesties ,ik hoor het graag ?

mijn klank regelaar staat
Bass    +1db
Treble  +1db

en de volume is op normaal niveau  maximaal 50

het veranderd niet in positieve zin wanneer ik deze waarden verander ,

groet Ruud

CBdicX

#7
Lijkt erop dat jij last hebt van een 50 Hz brom (aardlus).
Heeft dan niets met versterker of speakers te maken.
Uitzoeken welke bron en/of aansluiting dit veroorzaakt, maar als het een 50 Hz brom is kan het wel eens  een lastig probleem zijn om op te lossen.....

Vaak is de aansluiting van de TV box Coax kabel de stoorbron.
Los trekken uit de muur aansluiting en horen of de brom verdwijnt.

Vermogen heeft er sowieso niets mee te maken, een subwoofer staat daar ook los van.

Ruudlin

Citaat van: CBdicX op oktober 13, 2021, 17:59:17
Lijkt erop dat jij last hebt van een 50 Hz brom (aardlus).
Heeft dan niets met versterker of speakers te maken.
Uitzoeken welke bron en/of aansluiting dit veroorzaakt, maar als het een 50 Hz brom is kan het wel eens  een lastig probleem zijn om op te lossen.....

Vaak is de aansluiting van de TV box Coax kabel de stoorbron.
Los trekken uit de muur aansluiting en horen of de brom verdwijnt.

Vermogen heeft er sowieso niets mee te maken, een subwoofer staat daar ook los van.

bedankt voor reactie ,daar kan iets inzitten en ben er iets over aan het lezen geweest en klinkt ook weer ingewikkeld inderdaad ,tenminste wel voor mij  :?
maar ga er mee aan de gang en ook met de voeding wat ik dan zo lees want het kan al helpen wanneer je dat ook fatsoenlijk en goed op orde hebt lees ik,er gaat nu veel apperatuur op 1 verdeelblok ,tv,receiver ,tv box ,verlichting.
bedankt en ik hoop dat het gaat helpen

CBdicX

Citaat van: Ruudlin op oktober 13, 2021, 18:29:49
bedankt voor reactie ,daar kan iets inzitten en ben er iets over aan het lezen geweest en klinkt ook weer ingewikkeld inderdaad ,tenminste wel voor mij  :?
maar ga er mee aan de gang en ook met de voeding wat ik dan zo lees want het kan al helpen wanneer je dat ook fatsoenlijk en goed op orde hebt lees ik,er gaat nu veel apperatuur op 1 verdeelblok ,tv,receiver ,tv box ,verlichting.
bedankt en ik hoop dat het gaat helpen

Ik heb ook alles op 1 stroom blok zitten, en geen brom.
Doe voor mij eens de Coax los trekken 😉👍

Ruudlin

Citaat van: CBdicX op oktober 13, 2021, 18:35:19
Ik heb ook alles op 1 stroom blok zitten, en geen brom.
Doe voor mij eens de Coax los trekken 😉👍

dezelfde avond haalde ik de coax kabel los en daarnaast de stroomstekker rechtstreeks in het stopcontact en ik beluisterde over een langere periode het resultaat ,ik deed dit ook omdat ik het geluid wat u omschreef nog niet echt direct in combinatie bracht met hetgeen ik ervaarde maar zoals ik aangaf dat er best wel iets kon inzitten

ben nu paar dagen verder maar ik hoor nog steeds mijn geluid in de vorm van een soort hoorn maar ik merk het wel sterk bij weergave van verschillende programma's bv weergave van internetradio via Tuneln is het erger dan dezelfde zender via de tv en aangesloten tv box,maar dan moet de tv constant aan blijven staan
Spotify heeft het ook een stuk minder maar hier speelt het volume verschil weer tussen de verschillende nummers,word er een beetje moedeloos van,ik wil best wel investeren in goed geluid maar wil geen extra kosten maken in het proberen van allerlei vormen van weergave zonder bepaalde zekerheden, dan spaar ik liever verder naar het juiste budget

het liefst wil ik een soort van kiezen tussen kwaliteit maar wel met bepaalde zekerheden of is dit gewoon wensdenken en verre van realistisch?
maar geef je een bepaalde wens door aan de elektronica winkel en je krijgt een koopadvies maar nog ligt het wenselijk luistergenot ver achter maar je hebt wel een apparaat met vele HDMI aansluitingen waarvan je er maar 1 van nodig hebt en zit je nog steeds met een irritant hoorn geluid bij bepaalde weergaves en €700,- lichter ,dan had ik dus liever dat bedrag in een soort potje gedaan en dan maar een jaar later wel het juiste apparaat gekocht die een paar fatsoenlijke vloerstaanders kan aansturen met twee monitor speakers in een andere ruimte of ik geef euro  extra uit als toevoeging bij dit apparaat  om een bepaald luistergenot te bereiken maar het is constant maar proberen zonder bepaalde zekerheden   

wat u bedoelt met brom (aardlus )is volgens mij toch anders ,maar ik moet het er mee doen  ,ik vervolg mijn zoektocht, maar bedank tot zover , de aangeboden oplossing heeft zeker weer iets verbeterd en ik leer er weer van

tbanis55

Hoi !

Wellicht eens een "back to basics" setup en luisteren wat het is of waar het vandaan komt.
Kortom een vorm van eliminatieronde voor de aangesloten periferie.

Verder: zijn er omstandigheden dat het zich ernstiger voor doet?  of juist niet.
Zijn er apparaten in de buurt die het kunnen veroorzaken ?

Overigens is m.i. de combi Focals met de NR1200 best OK.

gr.

Ton