Alle Marantz eindversterkers!

Gestart door Mr Marantz, maart 28, 2007, 02:16:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nicowico

Nah, het is natuurlijk geen Sansui, maar ik vind die model 500 wel wat hebben :-D
Sansui X-1 X-treme, CD12/DA12, Genesis Digital Lens, Vifa Vivace.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nicowico

Ik kan het bijna niet uit me bek krijgen. clown1 Mooi.
Sansui X-1 X-treme, CD12/DA12, Genesis Digital Lens, Vifa Vivace.

Paul

Citaat van: Nicowico op juli 20, 2007, 11:13:30
Ik kan het bijna niet uit me bek krijgen. clown1 Mooi.

Met zo,n set wil ik zelfs naar de EO luisteren.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Citaat van: Paul op juli 20, 2007, 11:18:22
Met zo,n set wil ik zelfs naar de EO luisteren.


Op welke frequentie zit die?  :mrgreen:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: S.B.Marantz op juli 21, 2007, 16:43:04

Op welke frequentie zit die?  :mrgreen:

Staat in je radio/tv gids of ff googlen, onder de regio Nijmegen kijken. (lol)
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Citaat van: S.B.Marantz op maart 28, 2007, 15:03:41
Vragen over een of meerdere versterkers mogen gerust gesteld worden hoor  :wink:

Wat is het verschil tussen de esotec eindversterkers en de andere marantz eindversterkers ?
Is dit de bouw ( lees onderdelen ) of zit er nog verschil in de klank ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

#23
Dit vind ik nou een leuke vraag om op te antwoorden Paul.

Het ligt er maar helemaal aan hoever je terug in de tijd gaat en over welke types dat je het hebt.
Maar laat ik beginnen met de esotec serie;
De eerste batch hiervan was in feite de SM-7.
Het valt me zelfs op dat bijna iedere Marantz fan durft te beweren dat deze identiek is aan de oudere 300DC maar dit is niet zo.
Het zijn compleet andere versterkers.
Kwa componenten vallen de verschillen wel mee 2sa872,2sc 1775,sca970,2sc 2240 en dat soort jappen torren welke Marantz en zowat elke fabrikant gebruikt zijn allen van goede kwaliteit dus daar zit het verschil niet in.
Het gaat erom welke schakelingen in welke config deze gebruikt zijn.
Sommige fabrikanten durven risico volle schakelingen toe te passen welke wanneer er wat defect raakt meteen de halve versterker letterlijk uitfikt.
Bepaalde modellen van Adcom zijn een mooi voorbeeld hiervan.

Nu even over de kwalitatieve bouw;

Na de SM-7 kwam bv de SM-6 welke nieuw ongeveer evenveel kostte maar ookweer compleet anders opgebouwd is.
Ander type koellichaam, schakelbaar tussen class A en AB en andere printen.
De printen waren nog wel goed maar niet meer zo absurt stevig als bv van een model 140.

De bouwkwaliteit van het chassis ligt op een gelijkwaardig niveau.

Nog een verschil tussen deze 2 is dat de SM-7 true double mono is op de SM-6 zijn beide kanalen samen opgebouwd.

Nu heb ik deze modellen beide dus ik kan een aardig voorbeeld schetsen over de daadwerkelijke verschillen.
Nu is het concept van de SM-6 ook anders in termen van de schakeling opbouw.
Er worden bv dubbele transistoren in gebruikt in de differentiaal versterking wat dus inhoud dat er 2 transistoren in 1 behuizing ondergebracht zijn voor optimale thermische koppeling.
Verder zijn er ook wat meer fetjes in gebruikt.
De ontwikkeling van de electronica is er dan ook in terug te zien.
De SM-7 is meer ''old school''

Wanneer je het e.o.a. nog wilt weten vraag het gerust.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Struikie

Citaat van: S.B.Marantz op november 07, 2007, 23:14:33
[...]
Het valt me zelfs op dat bijna iedere Marantz fan durft te beweren dat deze identiek is aan de oudere 300DC maar dit is niet zo.
Het zijn compleet andere versterkers.
[...]

Wat zijn de (grootste/belangrijkste) verschillen tussen de 300DC en de SM-7 Wilfred?

Paul

Wat ik wel raar vind is dat van de vintage versterkers nog genoeg onderdelen te verkrijgen zijn de printen kwalitatief beter zijn dus beter te servicen zijn en van bv de PM95 de eindtorren niet meer verkrijgbaar zijn of een vermogen kosten en dat geldt ook voor de PM84MKII van Mischa want die is ook al een tijdje bezig op deze weer repair ok te krijgen.

Een slechte aftersales of niet over nagedacht ?  violent1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

WYWH

Die STK modules zijn wel redelijk te krijgen en voor de modernere torren moet je gewoon op zoek naar vervangers.
Er is altijd wel een oplossing qua vervanger, zonder dat je de gehele schakeling dient aan te passen. Behalve bij de bias van een 170dc toch, Wilfred ;-)

SB_Marantz

Wanneer de power torren van een 170 of 300DC vervangen dienen te worden is er maar 1 mogelijkheid en zul je idd door de hogere gain het bias circuit aan moeten passen omdat anders de versterker gewoon een semi klasse A bak zal worden, lees hoog gebiaste versterker en dat is zeker niet de bedoeling  :lol:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op juli 19, 2007, 17:06:47
Ha, grappig die laatste foto!
Een topset aan Marantzen en dan het hele zwikkie weer verkrachten met B%#%$E%#%$W speakers.


nee je snapt het niet


alleen marantz kan er nog wat fatsoenlijks uitkrijgen






een inkoppertje dit
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HAL9000

Veel marantz liefhebbers in de VS hebben vaak de mening dat matantz pre 75 het beste spul is.
Ik deel die mening ook. Ja heb een 140 eindversterker ja mooi maar, welke versie heb je in de productie lijn.
je hebt verschillende bouwstijlen gehad, printkwaliteit van pre 75 was ook vele malen beter dan dat van na 75.
Componenten keuze van de oudere types zijn meestal vrij appart en duurzaam. terwijl in machines zoals de sm7 en 170 de gangbare standaart transistoren zitten verwerkt. De 170 heeft nog een IC geregelde bias ipv een potmeter.
Die potmeter kan ik vervangen als het moet die ic niet, daar moet je een weerstanden e.d weg voor halen en modificeren.

Ik heb de esotec en de normale Pm serie van philips gehad.
esotec is inderdaad heel anders, maar ook heel anders.
printen zijn minder, componenten keuze is anders, er word veel gebruikt gemaakt van NEC en sanken ipv toshiba.
Maar ook elko's Ik ben niet zo'n fan van elna, veel elna's nu krijgen ook een slechte recensie. maar de blauwe (normale) lijn van hun is altijd aan het minderen. De duurzame rode lijn is altijd goed.
Dat soort truukjes maakt de esotec lijn en beetje vreemde lijn maar kwaliteit is het wel in vergelijking tot nu.

De Pm series van philips is opzich in de begin jaren niks mis mee. mooie versterkers voor goed geld. maar na 10/ 15 jaar  is je versterker wel op. laat staan de MOSfets (de meest geavanceerde transistor) nu niet meer te krijgen zijn. Alleen de power Fets voor computer voedingen.
Aangezien eind jaren 70 begin jaren 80 het digitale tijdperk een gekte kreeg en alles ineens digitaal moest worden. kwamen langszamerhand de STK modules en Sigma drives van Kenwood. Heel indrukwekkend maar het is niks anders dan geld besparing.

ja kan het op twee manieren zeggen.
- STk modules zijn s'werelds meest geavanceerde chips voor een goed geluid.
of
- door economisch slechtere tijden waarin de koopkracht minder word, gaan wij over op een goedkopere productie.
  een STk module van 50euro is discrete veel moeilijker te repareren, en te bouwen

Mijn voorkeur machines blijven die van voor 75.
ook tuners e.d blijken beter en gevoeliger te zijn.
20
120
150
10B

ipv
2110
2130
ST6 7 8= 2130 (nieuw jasje)
:evil:

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!