Verkoopwaarde Vintage Marantz

Gestart door oltmb, maart 16, 2021, 11:11:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oltmb

Ik ben benieuwd wat de ideeën zijn. Is een vintage Marantz versterker of receiver meer waard in perfect, goed werkende originele staat of wordt die meer waard nadat een recap heeft plaatsgevonden? Misschien alleen na een power supply recap? Ik had het idee dat de meningen verdeeld zijn en dat men liever iets koopt dat nog volledig origineel is i.p.v. iets waar iemand er aan heeft zitten "verbeteren'.

i2Paq

Het ligt er maar geheel aan die wie er in het lopen "verbeteren".
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Audiophylia Nervosa

Je kunt in mijn ogen beter iets goedkoop en "onverprutst" kopen en hem dan zelf onderhanden (laten) nemen, als dat je er op moet vertrouwen dat iemand anders dat al voor jou heeft gedaan.

Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje. Ik heb een Akai AA-1050 receiver welke ik verkopen wil, met een heel klein probleem. Normaal gaan deze receivers van de hand tussen de € 150,00 en € 200,00.
Als ik zelf nu eerst een reparatie en een eventuele recap zou laten doen, dan is deze receiver niet meer marktwaardig voor de verkoop.

Dus als iets te koop aangeboden wordt tegen een lage prijs maar wel gerecapt, dan moet jij er vraagtekens bij zetten. En bij een hogere prijs en ook een recap, moet je de verkoper maar vertrouwen op zijn (denk ik) blauwe ogen.

Dus mijn advies, zelf goedkoop aanschaffen en hem dan zelf onderhanden (laten) nemen.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

BVB

Citaat van: KI-Pearl op maart 16, 2021, 12:10:19
Dus als iets te koop aangeboden wordt tegen een lage prijs maar wel gerecapt, dan moet jij er vraagtekens bij zetten. En bij een hogere prijs en ook een recap, moet je de verkoper maar vertrouwen op zijn (denk ik) blauwe ogen.

Je kan ook je verlies nemen, je hebt tenslotte ook een tijd plezier gehad van het apparaat.
Ik heb net een SR2000 verkocht voor 175,- maar dat heeft me in totaal na een volledige recap 350,- gekost.
Dat is dus verlies, dus pech.
Maar ik heb jaren lol gehad van dat ding, dat is ook wat waard.
Ik heb ook nog een PM700 CD die binnenkort de verkoop in gaat, heeft in totaal 325,- gekost incl. volledige revisie.
Dat ga ik er nooit meer voor krijgen.
Maar dat is inherent aan het reviseren, ik neem mijn verlies dan gewoon en ik ga wat anders proberen.
Het is tenslotte een hobby, en hobby's kosten nu eenmaal geld.  :yes:

Audiophylia Nervosa

Citaat van: BVB op maart 16, 2021, 18:19:09
Het is tenslotte een hobby, en hobby's kosten nu eenmaal geld.  :yes:

Daarom verkoop ik de apparatuur het liefst met zoveel mogelijk winst, dan is de hobby juist meer betaalbaar :angel:
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Maus

Ik vind het woord recap al eng. Het blijft echt niet altijd bij domweg condensatortjes vervangen..

BVB

Citaat van: Maus op maart 16, 2021, 21:52:24
Ik vind het woord recap al eng. Het blijft echt niet altijd bij domweg condensatortjes vervangen..

Zo bedoel ik het ook niet.  :oops:
Ik bedoel eigenlijk volledige restauratie.   :yes:

SB_Marantz

Wat versta jij onder een volledige restauratie?

E.e.a. is afhankelijk van wat er daadwerkelijk nodig is te doen , wat je er zelf voor over hebt en zoals al aangehaald werd hoe het gedaan wordt.

Lukraak nieuwe elco's plaatsen heeft geen zin.
Het is wel een beetje dubbel want we hebben hier met oldtimers te maken.
Sommige oudjes zoals een 1070 werken vaak nog verbluffend goed in originele staat.

Ik heb ooit een PM-8 volledig opnieuw op moeten bouwen omdat de printen compleet leeggeplukt waren.

Het zijn keuzes en afwegingen en wel van de eigenaar wat vaak leken zijn.

Een apparaat bestaat niet alleen uit elco's maar ook transistoren , weerstanden, dioden al dan niet zeners, opamps, condensatortjes, dubbel of triple dioden etc etc.

Bij een defect of echte slijtage verschijnselen/afwijkingen in versterking (in dit geval) tot actie overgaan is mijn advies.
Een gedegen vooronderzoek gaat je met zekerheid vertellen wat er nodig is te doen.

Mekkeren over dat de prijzen zo gestegen zijn in de loop der jaren is ook best kansloos.
En ja ik zag op een site een model 1060 staan voor 1000 USD.
In NL gaan ze ook voor een pittig bedrag weg.
Wat elco's in de p/sup vervangen en men spreekt al van een revisie.....LMAO.
Een ieder mag er een mening over hebben.
Vind je het teveel lekker laten staan dan.
De spoeling begint ook aardig dun te worden dus de prijzen gaan omhoog.
Wat vind je heden ten dage nog op het net?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

BVB

#9
Ik wil helemaal niet betweterig overkomen o.i.d. want ik ben een gebruiker en geen techneut.
Onder volledige restauratie versta ik, (en ik ben een leek) alles vervangen wat niet meer aan de specs voldoet, elco's, transistors, solderen van printen, schoonmaken van het gehele apparaat incl. knoppen en afstellen naar fabriekswaarden.
Ik laat aan de restaurateur over welke onderdelen of merken hij wil gebruiken, ik heb daar geen verstand van.
Het enige wat ik wil is een apparaat dat zo goed mogelijk in oude staat is hersteld.
De prijs vindt ik dan wat minder belangrijk alhoewel daar natuurlijk een limiet aan zit van wat Bruuntje kan trekken.
Ik heb nu b.v. een Sony STR 6800 SD, dat apparaat is nog in originele staat en hij doet het nog goed, maar als ik problemen ga krijgen gaat hij toch echt "onder het mes".
Dat is sowieso een tip, nu Marantz en Pioneer zo vreselijk duur worden, let eens op de oude Sony's!
Zitten goede apparaten tussen voor de fractie van het geld.

oltmb

Bedankt voor alle reacties. Ik heb namelijk nog een 2275 receiver,  2130 tuner, 1122DC versterker en 1060 versterker die alle nog in goede staat zijn en ik moet beslissen om ze op te knappen. Voor verbetering van het geluid is het volgens mij nog niet echt nodig. Wellicht doe ik alleen de power supply en de lampen vervangen door LEDs.

SB_Marantz

Wat tips:

Bekijk het outputsignaal met een square wave op de scope.
Test met een 1 Khz signaal of het clippen simultaan is dus aan de pos en neg helft van de sinus.
Zet je scope op 0,1 v/div om te kijken of het signaal schoon is.
Loop ALLE soldeerverbindingen na en herstel deze waar nodig en meet de bias en offset.
Corrigeer waar nodig.
Opmerking"Bij de 1060 is alleen de bias af te regelen en niet de offset....de andere potmeters zijn voor het simultane clippingpoint af te stellen.

Vervang de leds voor de warm witte variant.

succes!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Citaat van: SB_Marantz op maart 17, 2021, 17:58:34
Wat tips:

Bekijk het outputsignaal met een square wave op de scope.
Test met een 1 Khz signaal of het clippen simultaan is dus aan de pos en neg helft van de sinus.


Ik neem aan met dummyload eraan? Of kun je dat zonder ook testen, nee toch?

oltmb

Bedankt SB_Marantz en Maus! Ik heb een scope met spectrum analyzer en ik zal de tips meenemen. Ik heb een 8 ohm dummy load die ik gebruik om nieuwe luidsprekerkabels te conditioneren en die kan ik mooi gebruiken.

SB_Marantz

Citaat van: oltmb op maart 18, 2021, 09:32:31
nieuwe luidsprekerkabels te conditioneren en die kan ik mooi gebruiken.

Die vat ik niet.

Verder graag gedaan. :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM