Je wilt eens wat anders...

Gestart door Zweef, november 25, 2011, 19:49:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zweef

Dus lekker aan het kijken naar een potentiele vervanger voor de Arcam DIVA CD-72T. De Arcam zet een prachtig stereobeeld neer, beter dan mijn oude CD-72MKII die boven staat, maar de Arcam mist weer dat bijna analytische van de Marantz.

Nou heeft mijn set de neiging wat "rond" te klinken, geen groot wonder met die KEF-s en de PM7200. En de vraag is dus waar ik de verbetering vind. Ik ben me wat aan het orienteren en zie de Marantz SA-7001 en de CD17MkII voor heel redelijke bedragen aangeboden, zijn die aan te raden in deze combi of schiet ik er niks mee op? Is een CD-6004 na zoveel jaar een echte verbetering of moet ik gaan sparen voor een SA-11 of SA-15?

Of moet ik het elders zoeken? Aan het rommelen met interlinks, of pyramides van zilverpapier op mijn CD speler plakken. Ik moet iig weer een setje spikes hebben voor onder de luidsprekers.

Kort en goed: tweedehands SA-7001 of beter de CD-17? Of is er misschien een mooie modificatie voor de CD-72MkII gemaakt? Of een losse DAC misschien?
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

Cornelis1921

 :angel: :yes: Zweef, ik zou op zijn minst voor de marantz 15serie gaan, en als nieuw financieel niet haalbaar is, dan tweedehands. Nieuw is ook de ki pearl-lite een eventuele optie natuurlijk.
Ik weet uit eigen ervaring, dat zelfs kiezen binnen één merk al moeilijk genoeg kan zijn. Doch wanhoop niet. Er zijn genoeg forummers waar je zou kunnen gaan luisteren om die 'lastige' keuze te vergemakkelijken.
Zweef, succes! byebye Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Zoldar

 Wat wil je uitgeven?

2de hands haal je meer uit euri's en als je een redelijk recent model neemt een iets minder risico op een defecte laser ed. (hoewel oude marantzen bomb proof zijn)

De DacMagic van cambridge audio is behoorlijk recht voor zijn raap en voor weinig 2de hands aan te schaffen. Geen extra warmte in het geluid. Mooi neutraal. Bijkomend voordeel is dat een DAC geen bewegende delen bevat en je meteen klaar bent om high rez files af te kunnen spelen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

drees62

Als jou set te warm en te rond klinkt voor je gevoel zou je een hele stap de goede kant op kunnen maken met (ver-) zilveren kabels. Ik zou eens proberen een set verzilverde luidsprekerkabels proberen te lenen, dat kan je een hele stap in de door jou gewenste richting brengen. Ook een interlink met zilver aan boord kan dan wonderen verrichten.

Marantz 81

Wat bedoel je precies ,met dat je set de neiging heeft rond te klinken ? 

stereo beeld ? diepte breedte hoogte

of klinkt het te lief ?

Maurice

Die CD72 mkII zal veel huidige cd-spelers laten verbleken. Eventueel zou je een CD72SE MKII kunnen vinden?
De CD72 is goed te tweaken en ik vraag mij af of een SA15 of CD17 hier tegenop kan in zelfs standaard uitvoering.
Indien je minder warm zou willen, zou je dit in de speakers of versterker kunnen zoeken. De speakers zullen je lief zijn, dus probeer eens een andere versterker. Zo is de nieuwe marantz lijn neutraler dan de oudere lijn zoals die van jou. Uiteraard zijn er meer merken op de markt, ook een Rotel zou denk ik goed passen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Zweef

Citaat van: Marantz 81 op november 26, 2011, 13:39:16
Wat bedoel je precies ,met dat je set de neiging heeft rond te klinken ? 

stereo beeld ? diepte breedte hoogte

of klinkt het te lief ?

Stereobeeld is heel erg goed, mijn mond viel van de week open toen ik een tijdje de iPod aan had staan in klasse A, zelfs dan nog een goede soundstage! De Arcam neigt soms naar te warm (vind ik), de "ouwe" Marantz is wat helderder, analytischer misschien, typische bitstream. Maar dat is 1 op 1 vergelijk, ik wil eigenlijk het ruimtelijke beeld van de Arcam, want erg goed, maar de attack en scherpte van de Marantz is soms ook wel fijn..

Ach, ik zit hier al mee sinds ik de Arcam kocht, andere talenten dan de Marantz, maar alles opgeteld wel anders maar niet echt beter. Ik ben een twijfelkont. Nu een aanbod van een maatje om zijn Primare een keer te proberen, dus wie weet.
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

Marantz 81

Ok ja duidelijk verhaal , misschien eens een verzilverde interlink proberen  byebye

JohnWx

Citaat van: Zweef op november 26, 2011, 16:47:27
Citaat van: Marantz 81 op november 26, 2011, 13:39:16
Wat bedoel je precies ,met dat je set de neiging heeft rond te klinken ? 

stereo beeld ? diepte breedte hoogte

of klinkt het te lief ?

Stereobeeld is heel erg goed, mijn mond viel van de week open toen ik een tijdje de iPod aan had staan in klasse A, zelfs dan nog een goede soundstage! De Arcam neigt soms naar te warm (vind ik), de "ouwe" Marantz is wat helderder, analytischer misschien, typische bitstream. Maar dat is 1 op 1 vergelijk, ik wil eigenlijk het ruimtelijke beeld van de Arcam, want erg goed, maar de attack en scherpte van de Marantz is soms ook wel fijn..

Ach, ik zit hier al mee sinds ik de Arcam kocht, andere talenten dan de Marantz, maar alles opgeteld wel anders maar niet echt beter. Ik ben een twijfelkont. Nu een aanbod van een maatje om zijn Primare een keer te proberen, dus wie weet.

Hoe zet je een iPOD in klasse A ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Sander

Primare klinkt in ieder geval erg neutraal (y)

Ik weet niet om welke speler het gaat maar ik vind de 21 en 31 lijn van primare erg mooi klinken in ieder geval!

Grtz Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Zoldar

Primare is prima hoor. Fijn gedetailleerd en neutraal inderdaad.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zweef

#11
Citaat van: Marantz 81 op november 26, 2011, 16:52:46
Ok ja duidelijk verhaal , misschien eens een verzilverde interlink proberen  byebye

Heb je suggesties voor een leuke en enigszins betaalbare interlink?

@Maurice: wat is er nog te tweaken aan de CD72 MkII? En je zou toch verwachten dat na pak 'm beet 18 jaar zelfs een budget Marantz als de CD6004 die ouwe bak weg moet spelen? (de CD72 mkII was mijn droommachine tegen het einde van mijn studietijd, de CD42 MkII stond toen in mijn kastje de Denon PMA860 te voeren op deze KEFs die ik toen net klaar had, kasten naar ontwerp van Transtec, speakers en filters uit de bij Eringa gekochte witte ijskasten gehaald)

@John Wx: versterker in klasse A geschakeld uiteraard. Was niet helemaal scherp.

@Sander: het is een D30.2
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

Marantz 81


still life

Citaat van: Zweef op november 26, 2011, 21:24:45En je zou toch verwachten dat na pak 'm beet 18 jaar zelfs een budget Marantz als de CD6004 die ouwe bak weg moet spelen?

heb ik de revolutie gemist zeg..  :-D  wat is er (in die tijd) verandert aan redbook 44k1 dan ?

als die 'ouwe' technisch nog in orde is, speelt dat evengoed
mss doet de DAC wat minder bits, het zal er niet minder op klinken..  :angel:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

pameijer

#14
Ik ken je budget niet, maar ik zou zeker de Marantz NA7004 overwegen en die inzetten als DAC voor je oude CD-speler. Moet wel een vooruitgang worden. En als die vooruitgang het aankoopbedrag niet waard is, biedt dit apparaat nog veel meer leuke snufjes!



In dit plaatje mist nog Airplay....
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15