Welke cd-speler bij SR7400

Gestart door Rob G, juni 02, 2007, 08:07:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rob G

SInds kort heb ik een SR7400 staan en ik wil hier een passende cd-speler bij aanschaffen.

Op dit moment gebruik ik een oude sharp cd-speler als loopwerk, optisch aangesloten op mijn receiver.  Deze cd-speler is wel aan vervanging toe. Daarnaast gebruik ik een pioneer HDD-dvd recorder, zowel optisch als analoog aangesloten.
Nu merk ik dat deze receiver een betere dac aan boord heeft dan mijn vorige; het geluid met de dvd digitale bron is toch wel aanzienlijk beter dan bij de analoge bron. Hierdoor vraag ik me eigenlijk af of elke cd-speler ok wel en upgrade is. Aan welke cd-speler (natuurlijk wel marantz ;)) moet denken voor een leuke upgrade?

minguel

Hoi Rob,

Afhankelijk van je budget (nieuw/2e hands) kan je kijken naar een CD5001, CD7300 of een SA7001 (wat mij zo te binnen schiet). Natuurlijk allemaal Marantz.

Of een andere cd speler daadwerkelijk een upgrade is, bepaal je zelf door te luisteren en te vergelijken.
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Rob G

Bedoel je hiermee dat de DAC van de sr7400 in vergelijking met bijvoorbeeld een cd5001 niet zozeer slechter, maar juist ?anders? is?


minguel

Nee, ik bedoelde meer te zeggen dat je door te luisteren zelf bepaald of een andere cd "beter/mooier/anders" klinkt of niet. De ??n vind het geluid mooier via coax, de ander via analoog. Ik heb zelf ook een jaartje met de SR7400 gespeeld en gaf toen de voorkeur aan de DAC van de cd speler. Trouwens, mijn cd speler is standaard analoog aangesloten, omdat ik dat net effe "mooier" vind klinken.   

Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Rob G

Dat komt toch juist door de betere DAC in de cd-speler dan de receiver? Ik heb hier inmiddels best wat stappen in gehad. Pioneer d511 (receiver) was beter dan de 464 en 350 dvd-speler, maar gelijk aan de pioneer 433 hdd-dvd-recorder. De marantz is echter weer beter dan de 433. Dit lijken mij logische stappen aangezien de spelers en receiver ook steeds beter werden. Deze verschillen waren zo groot dat ik best durf te zeggen dat ze ook echt beter klonken i.p.v. dat ik vond dat de beter klonken.
Maar welke cd-speler heb jij gehad?

minguel

Citaat van: Rob G op juni 02, 2007, 21:05:00
Deze verschillen waren zo groot dat ik best durf te zeggen dat ze ook echt beter klonken i.p.v. dat ik vond dat de beter klonken.
Maar welke cd-speler heb jij gehad?

Als het om geluid gaat, ben ik altijd voorzichtig. Wat ik mooi/beter vind klinken, hoeft een ander niet mooi of beter te vinden. Ik ga er wel vanuit dat de techniek niet stil staat. Dus dat de nieuwste modellen een vooruit gang kunnen zijn.

Ik heb een Sony QS930 gehad, speel nu met een Marantz CD7300 en binnenkort wordt de CD7300 vervangen door een SA7001.
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

TurboMarco

Citaat van: minguel op juni 02, 2007, 22:19:53
Citaat van: Rob G op juni 02, 2007, 21:05:00
Deze verschillen waren zo groot dat ik best durf te zeggen dat ze ook echt beter klonken i.p.v. dat ik vond dat de beter klonken.
Maar welke cd-speler heb jij gehad?

Ik ga er wel vanuit dat de techniek niet stil staat. Dus dat de nieuwste modellen een vooruit gang kunnen zijn.


Waarom zou je denken dat nieuwe cd spelers een vooruitgang kunnen zijn?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

minguel

Citaat van: Marco op juni 02, 2007, 22:28:02
[
Waarom zou je denken dat nieuwe cd spelers een vooruitgang kunnen zijn?
[/quote]

Nieuwere technieken/betere Dacs?

Ik weet dat nieuwe technieken/materialen niet pers? een vooruitgang hoeven te zijn.
Vandaar dat ik voor me zelf altijd luister. Hoor ik verschillen of niet. Zo heb ik heb bijvoorbeelde de SA7001 vergeleken met mijn eigen CD7300. Ik vind de SA7001 rustiger/verfijnder klinken dan mijn eigen CD7300. Ik heb verschillen waargenomen. Op basis van de door mij waargenomen verschillen, de reden om binnenkort de overstap te maken van de CD7300 naar de SA7001. 


Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Rob G

Ik heb inmiddels een CD5001 staan, en eens vergeleken met mijn oude speler.

Wat mij opviel is dat de digitale uitgang van de cd5001 een (zeer) kleine verbetering geeft t.o.v. mijn oude cd-speler. Het verschil tussen digitaal en analoog van de CD5001 is wat groter. Het analoog lijkt wat meer sprankeling en.of dynamiek te geven dan de analoge aansluiting. Het lijkt erop dat ik mijn voorkeur geef aan de digitale aansluiting, maar hiervoor wil ik eerst wat langer luisteren en vergelijken.

Om eerlijk te had ik dat verschil anders verwacht. Waar ligt dat verschil precies? Alleen in de gebruikte DAC's, of ook nog ergens anders?
Is er ergens een lijst met de gebruikte DAC's in receivers?


CiteerWaarom zou je denken dat nieuwe cd spelers een vooruitgang kunnen zijn?quote]
Dit vind ik een hele vreemde vraag aangezien er al gesproken wordt over 'beter kunnen zijn' en dus niet 'per definitie beter zijn'.