Leeg, leger, leegst....()

Gestart door 211, juli 25, 2011, 23:47:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

211

...
Zolang je maar geniet....

Cornelis1921

#1
 :-( :wink: Vol, voller, volst was toen mijn piepkleine woonkamer, maar wel gestoffeerd: gordijnen en tapijt bvb. Toen klonken mijn speakertjes voorbeeldig. Nu soms zeer matig, vooral in het laag. Er is geen oplossing voorhanden*, behalve acceptatie van dit euvel. Gr. Cor.
* Tenzij ik mijn speakers wat beter opstel, maar dan moet het audiomeubel meer naar de het TVmeubel verplaatst worden en de Canton-opstelling toegepast worden. Maar dat kan als de CRT is vervangen door een flatscreen, die dan aan wand gehangen wordt. Reden waarom dit niet allang heeft plaats gevonden moge duidelijk zijn: audiofilie opzich is al een dure hobby c,q. aandoening...plaatjes vullen nu eenmaal geen gaatjes, integendeel.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

WimPeu

Mooi om te lezen Ralf. Eigenlijk zit je nu op een zelfde manier als ik te luisteren.
Luidsprekers dwars in de kamer (langs de lange muur)
- 40 cm van de achterwand
- 3.20 meter uit elkaar
- 4.5 meter tot aan de luisterplek (enig overgebleven bank)
- een stuk meer richting de gelijkzijdige driehoek die Canton aanbeveelt voor haar luidsprekers

Dat is ook zo ongeveer mijn opstelling. Geniet er maar weer van!
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

still life

#3
CiteerDat is ook zo ongeveer mijn opstelling. Geniet er maar weer van!

stupid


Luidsprekers dwars in de kamer (langs de lange muur)   :yes: check!
- 40 cm van de achterwand    :yes: check!  met vrije baffles..
- 3.20 meter uit elkaar   :yes: check!
- 4.5 meter tot aan de luisterplek    :yes: check!  met nog een paar meter vrije ruimte achter die plek..
- een stuk meer richting de gelijkzijdige driehoek die Canton aanbeveelt voor haar luidsprekers


:yes: check!
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

lo

Ik heb ooit in den beginne ook geëxperimenteerd met mijn luidsprekers aan de kopse kant van de kamer, vond het reslultaat toen ook minder dan nu in de breedte. Het leek wel of de speakers in een "tunnel" stonden en het geluid niet weg kon aan de zijkant.
Wat ik wel opvallend vind is dat je klankmatige winst boekt bij een haast lege kamer ondanks dat die "hard" is zoals je omschrijft. Wat ik nu bij mij ervaar in de keuken en hal na de renovatie is dat de galm hier heel erg is toegenomen ten gevolge van minder spullen daar in en m'n "schoonmetselwerk" vlak gestuct. Dit laatste scheelt trouwens erg veel denk ik, omdat schoonmetselwerk toch eigenlijk ook een heleboel facetjes zijn ipv een "glad" oppvervlak. Blij dat het in iedergeval positief uitpakt en dat je toch weer een up-grade hebt weten te realiseren.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

211

#5
...
Zolang je maar geniet....

211

#6
...
Zolang je maar geniet....

lo

 :yes:
Yep, ook een verrassende componenten "plaatsing en akoestiek"
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

gerard

Citaat van: lo op juli 26, 2011, 10:57:51
.... en m'n "schoonmetselwerk" vlak gestuct. Dit laatste scheelt trouwens erg veel denk ik, omdat schoonmetselwerk toch eigenlijk ook een heleboel facetjes zijn ipv een "glad" oppvervlak.

M'n schoonouders hadden nog "steenstrips" tegen één lange muur.
Nu ze die eruit hebben gesloopt is de woonkamer ineens een galmbak!!  :|
Die kleine oneffenheden in steen doen dus heel erg veel positiefs aan de akoestiek  :-o
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

lo

Yep  :yes:
Da's inmiddels ook mijn ervaring.
Wij zijn enorm blij met ons akoestisch plafonneke in de woonkamer. Ben nu aan het verzinnen hoe de galm in de keuken aan te pakken zonder dat de huidige uitstraling wordt aangetast. Zit zelf te denken om "akoestische maatregelen" te nemen aan de onderzijde van de eettafel, eettafelstoelen, onderkant kast in de keuken, bovenkant kast boven de koelkast. Maar of dit enige soelaas biedt??
Gewoon maar eens gaan experimenteren denk ik.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

Ik denk dat de verbetering veel meer te danken is aan de andere opstelling (plaatsing speakers) dan het leegruimen van het vertrek.

Maar het gaat om het resultaat en niet op welke wijze je deze hebt kunnen behalen, toch ¿  Jij bent er zo te lezen momenteel helemaal happy mee hello.


Sander.

Citaat van: 211 op juli 25, 2011, 23:47:44
Ik kamp al vele jaren met een beroerde akoestiek waardoor beeld en diepte nooit zijn wat ik bij anderen hoor...
Mijn woonkamer is groot, modern en hard.
Al die jaren staan de luidsprekers in de lengterichting van de kamer opgesteld.
Ik heb al veel aan merken en types (te leen) gehad.
Maar nooit echt helemaal 100% gelukkig.

Van het weekend maar eens het roer radicaal om.
Experimenteren maar :  Leuke spulletjes moeten immers ook leuk klinken, niet...??  :wink:

1) minder meubels :
- (één van de 2 leren banken er uit)
- piano er uit
- wandkast er uit
- feitelijk heb ik dus veel meer een lege schoenendoos gekregen

2) Luidsprekers dwars in de kamer (langs de lange muur)
- 40 cm van de achterwand
- 3.20 meter uit elkaar
- 4.5 meter tot aan de luisterplek (enig overgebleven bank)
- een stuk meer richting de gelijkzijdige driehoek die Canton aanbeveelt voor haar luidsprekers

Pffff.... Wat een feest... Klankkleur, diepte, plaatsing... Alles wat ik zo gemist heb in één klap gerealiseerd... !!!

Nu nog wat gezellig maken met wat nieuwe verlichting, planten en schilderijen want met alleen één bank en een eetkamertafel is het geheel wel wat erg kaal... Ach, weer wat uit te zoeken, haha .Het is buiten toch herfst

Groet, Ralf

still life

Citaat van: xander32 op juli 27, 2011, 08:01:08
Ik denk dat de verbetering veel meer te danken is aan de andere opstelling (plaatsing speakers) dan het leegruimen van het vertrek.

stupid

&

TTIWWP

show us die brute ref cantons..  HB

:-P
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Vlearmoes

Ook hier de opstelling tegen een zij muur en niet in de lengte van de kamer  pompom
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

jowa

Hier juist net over van lengte naar zijmuur  nopompom
Echt een stuk slechter.
Had eerst een meter ruimte achter de speaker, zo'n tachtig cm er naast en meerdere meters ruimte achter de stoelen.
Nu staan de speakers behoorlijk dicht tegen de muur en geen ruimte achter de bank. Resultaat is te veel laag  :no:.

Maar ja, is een tijdelijke oplossing totdat we appartement hebben verkocht en een woning hebben met meer ruimte  :yes:.


Niber

Citaat van: still life op juli 27, 2011, 10:44:52
Citaat van: xander32 op juli 27, 2011, 08:01:08
Ik denk dat de verbetering veel meer te danken is aan de andere opstelling (plaatsing speakers) dan het leegruimen van het vertrek.

stupid

&

TTIWWP

show us die brute ref cantons..  HB

:-P

+ De rest, ben benieuwd naar het totaalplaatje!!!
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2